دبیر علمی نخستین کنفرانس سکته مغزی گفت: نخستین کنفرانس علمی “سکته مغزی ،ارزیابی و درمان چند تخصصی” با حضور متخصصان مغز و اعصاب و فیزیوتراپی ۶ بهمن ماه در رشت برگزار می‌شود.

به گزارش ندای گیلان ،کامران عزتی در گفت‌وگو یی اظهار داشت: نخستین کنفرانس علمی “سکته مغزی، ارزیابی و درمان چند تخصصی “با حضور متخصصان و جراحان مغز‌ و‌ اعصاب و فیزیوتراپان با هدف آشنایی بیشتر متخصصان مربوطه‌ با روش‌های درمانی نوین پزشکی و فیزیوتراپی سکته مغزی در 6 بهمن ماه 95 در مرکز آموزشی درمانی پورسینای رشت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سکته مغزی اختلالی است که به‌دنبال انسداد یا پارگی شریان‌های تغذیه کننده مغزی در اثر وجود لخته خونی به وجود می‌آید خاطرنشان کرد: سکته مغزی خاموش ممکن است هیچ علائم ظاهری نداشته و زمانی اتفاق بیفتد که یک رگ خونی در مغز برای مدت زمان بسیار کوتاهی مسدود شود و راه ساده‌ای برای تشخیص علائم آن وجود ندارد.

عزتی با بیان اینکه عواملی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و دیابت، بالابودن میزان کلسترول خون و بیماری‌های مزمن کلیوی جزو ریسک فاکتورهای اصلی ایجاد کننده سکته مغزی هستند گفت: البته عواملی مانند استعمال دخانیات، ورزش نکردن، چاقی و رژیم غذایی نامناسب نیز تاثیر به‌سزایی در ایجاد سکته مغزی دارند.

استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد: درمان بیماری‌های قلبی عروقی، ورزش منظم و مداوم و تغذیه مناسب، رهایی از استرس‌های روزانه و کاری و با تقویت جنبه‌های معنوی زندگی و افزایش آگاهی عمومی در مورد عوامل موثر در ایجاد سکته مغزی از عوامل موثر در پیشگیری از بروز سکته مغزی هستند.

وی با تاکید بر اینکه نخستین گام در پیشگیری موثر افزایش آگاهی عمومی نسبت به نشانه‌های اولیه سکته مغزی است گفت: بی‌حسی یا ضعف ناگهانی صورت، بی‌حسی یا ضعف ناگهانی دست و پا، سرگیجه و یا عدم توانایی صحبت‌کردن به صورت ناگهانی،  عدم توانایی در دیدن به صورت ناگهانی، عدم تعادل و راه رفتن به صورت ناگهانی، سردرد شدید و ناگهانی بدون علت از علائم اولیه بروز سکته مغزی هستند.

عزتی با بیان اینکه آگاهی از علایم اولیه سکته مغزی در نخستین ساعت‌های بروز باعث می‌شود که بیمار زودتر به پزشک مراجعه کرده و این امر در درمان بیماران مبتلا به سکته مغزی نقش مهمی ایفا می‌کند افزود: شایع‌ترین علائم بعد از بروز سکته مغزی، فلج نیمه بدن و عدم توانایی در راه رفتن و غذا خوردن است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی گیلان اظهار کرد: بیماران مبتلا به سکته مغزی نیازمند خدمات فیزیوتراپی طولانی مدت هستند و افزایش آگاهی بیمار و همراهان نسبت به اهمیت برنامه‌های درمانی و توانبخشی نیز از وظایف رسانه‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات نشانگر آن است که یک برنامه فیزیوتراپی جامع تا 85 درصد در بهبودی بیماران مبتلا به سکته مغزی موثر است گفت: بیماران سکته مغزی که درمان‌های فیزیوتراپی را دریافت می‌کنند بهبودی بسیار بهتری نسبت به بیمارانی که فیزیوتراپی دریافت نمی‌کنند دارند.

عضو کمیته علمی سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: تمامی بیماران مبتلا به سکته مغزی(خفیف، متوسط و شدید) با درمان‌های توانبخشی و فیزیوتراپی بهبود می‌یابند و میزان بهبودی در بیماران شدیدتر بیشتر است.

عزتی با بیان اینکه تشریح و تشخیص مغز و پاتوفیزیولوژی بیماری سکته مغزی و درمان‌های دارویی و فیزیوتراپی‌نوین سکته مغزی و عوامل موثر در بهبودی بیماران سکته مغزی از حوزه های مورد بحث در این کنفرانس علمی است افزود: سکته مغزی سالانه باعث مرگ حدود 6 میلیون نفر و ناتوان شدن حدود 5 میلیون‌نفر در دنیا می‌شود.

دبیر علمی کنفرانس سکته مغزی بیان کرد: دومین علت مرگ و میر و شایع‌ترین بیماری ناتوان کننده انسان سکته مغزی است و طبق آمار روزانه 250 تا 300 نفر در ایران دچار سکته مغزی می‌شوند که در استان گیلان  این آمار روزانه به  حدود 14 نفر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه ضرورت تاسیس مراکز بازتوانی و فیزیوتراپی بیمارستانی که از همان ساعات اول فرایند درمان را با اصول و استانداردهای علمی شروع کنند به چشم می‌خورد گفت: امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد تشکیل تیم های تخصصی درمانی با رویکرد پزشکی و توانبخشی عصبی در گیلان به منظور ارایه خدمات بهتر و به روز تر برای بیماران سکته مغزی باشیم.

عزتی با بیان اینکه  اعضای تیم توانبخشی عصبی از پزشک، پرستار، فیزیوتراپیست، کاردرمانگر، گفتار درمانگر، شنوایی شناس، متخصص اندامهای مصنوعی و کمکی، روانپزشک، روانشناس عصبی، و مددکار اجتماعی تشکیل یافته است گفت: موفقیت یک برنامه توانبخشی به زمان شروع آن (هر چه زودتر بهتر)، وسعت آسیب در مغز، وضعیت روحی و روانی بیمار، مهارت تیم توانبخشی و همکاری خانواده بیمار بستگی دارد.  تسنیم