برگزاری مسابقاتی با چنین سطحی در تاریخ ورزش شطرنج ایران بی سابقه است چراکه تاکنون این تعداد ورزشکار درجه یک جهان با رنگینگ بالای ۲۶۳۰ در کشور حضور نداشته اند.

به گزارش ندای گیلان از انزلی، احسان قائم مقامی استاد بزرگ شطرنج ایران به بیان نظرات خود در خصوص برگزاری جام “ستارگان شطرنج جهان و ایران” به میزبانی این منطقه پرداخت و آن را زمینه ساز رشد ورزش شطرنج کشور در سطح جهانی و توسعه ارتباطات منطقه ای کشور ارزیابی کرد.

وی با اشاره به سابقه و جایگاه استان گیلان در شطرنج کشور، اقدام مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص حمایت از برگزاری این مسابقات در این منطقه را قابل تقدیر اعلام کرد و گفت: با عنایت به ارتباطات بین المللی ایجاد شده و در حال توسعه از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی، برگزاری این مسابقات می تواند نتایج تبلیغاتی خوبی برای این منطقه به ارمغان آورده و مهمتر اینکه زمینه رشد و بالندگی شطرنج کشور را فرآهم آورد.

استاد بزرگ شطرنج ایران با بیان اینکه حضور ورزشکارانی از کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز می تواند به گسترش مراودات کشور با این مناطق منجر شود و این در حالی است که راهبرد اصلی منطقه آزاد انزلی در میان مناطق آزاد کشور، توسعه ارتباطات با کشورهای فوق می باشد، موضوع مهمی که از قِبَل ظرفیتهای قانونی و حمایتی مهندس مسرور مدیرعامل این سازمان و توانمندیهای ورزش شطرنج قابل دست یابی است.

کاپیتان تیم ملی شطرنج ایران اضافه نمود: برگزاری رویدادهای ورزشی بین المللی فراگیر و سازنده که با کمترین هزینه می تواند اثرات قابل توجه ای در سطح داخلی و بین المللی برای حامیان این مسابقات بهمراه داشته باشد را می توان در مسابقات جام ستارگان شطرنج جهان و ایران به میزبانی منطقه آزاد انزلی مشاهده نموده، مسابقه ای که با حداقل هزینه در مقیاس سایر رشته ها برگزار می شود.

قائم مقامی حضور چهره های نامداری همچون آناتولی کارپف قهرمان اسبق شطرنج جهان که در عین حال مشاور رئیس جمهور روسیه نیز می باشد و ایلیون ژینوف” رئیس فدراسیون جهانی شطرنج (FIDE) بیانگر اهمیت و جایگاه این مسابقات قلمداد کرد و افزود: برگزاری مسابقاتی با چنین سطحی در تاریخ ورزش شطرنج ایران بی سابقه است چراکه تاکنون این تعداد ورزشکار درجه یک جهان با رنگینگ بالای ۲۶۳۰ در کشور حضور نداشته اند.

وی برگزاری این مسابقات را در رشد کمی و به خصوص کیفی شطرنج ایران حائز اهمیت ارزیابی کرد و تصریح نمود: فدراسیون شطرنج کشور تمام تلاش خود در برگزاری با کیفیت عالی این مسابقات انجام می دهد و امیدواریم این همکاری زمینه توسعه همکاریهای منطقه آزاد انزلی و شطرنج کشور را بوجود آورده و در آینده شاهد حمایت سایر مناطق آزاد و نهادهای دیگر از برگزاری چنین مسابقاتی باشیم.

گفتنی است مسابقات شطرنج بین المللی شطرنج جام “ستارگان شطرنج جهان و ایران” با همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و فدراسیون شطرنج کشور از بیستم لغایت سی ام تیر ماه جاری در مرکز همایش ها و نمایشگاهی منطقه با حضور ده شطرنج باز برتر جهان و شطرنج بازان تیم ملی  ایران که به روش شونینگن  با یکدیگر به رقابت می پردازند، برگزار می شود.