مراسم تقدیر از رئیس سابق پارک علم و فناوری استان گیلان در مجموعه بومگردی و گردشگری ماه‌سو، به همت رئیس انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی و کافه کارآفرینی هپی لند و با حضور مدیران منطقه آزادانزلی، فعالان حوزه استارتاپ و دانش بنیان، کارآفرینان و خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، در این مراسم که در مجموعه ماه سو برگزار شد، ابتدا «مجتبی مؤمنی» نماینده شرکت‌های فناور پارک علم و فناوری استان گیلان در سخنانی اظهار کرد: فضای استارتاپی، اکوسیستم فناوری و نوآوری استان گیلان نسبت به پنج سال گذشته تغییرات زیادی داشته که بسیار امیدبخش است.

وی به تلاش علی باستی رئیس پیشین پارک علم و فناوری گیلان برای افتتاح کارخانه نوآوری، گسترش شتاب دهنده‌ها و فضای کار اشتراکی اشاره کرد و گفت: در فضایی هستیم که گاهی همان افرادی که اکوسیستم را نمی‌شناسند و در مورد واژه دانش بنیان و اکوسیستم استارتاپی کوچکترین اطلاعاتی ندارند به خود اجازه میدهند در این موارد صحبت کرده و اظهار نظر کنند.

در ادامه «محمود مرادی» عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه گیلان هم در این مراسم در بحث اقتصائات مدیریت در یک شرکت و سازمان توضیحاتی ارایه داد و گفت: در انتخاب مدیران در درجه نخست دو مؤلفه دانش و تخصص دارای اهمیت زیادی است و ریاست یک سازمان باید قبل از هرچیزی به حوزه کاری خود اشراف داشته باشد.

مرادی ادامه داد: پارک و علم و فناوری سازمان نیست بلکه یک ایجاد کننده و یک اکوسیستم است بنابراین مدیر چنین مجموعه‌ای متشکل از فناوری و نوآوری باید با فعالان این حوزه آشنایی داشته باشد و مشکلات آنها را بشناسد.

وی با تاکید بر اینکه فضای کسب و کار در کشورمان وضعیت خوبی ندارد اظهار کرد: فازهای اول و دوم توسعه و ایجاد پارکهای علم و فناوری که شامل ترغیب فعالان کسب و کارها و تعامل با آنها  بود به خوبی در گیلان استارت زده شد به طوری که در حال حاضر دانشجویان با پارک علم و فناوری آشنایی کاملی دارند.

«دانیال سمیعی» مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری پارک علم و فناوری استان گیلان هم از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در این مراسم اظهار کرد: باستی مدیر سابق پارک علم و فناوری گیلان در حوزه کاری خود بسیار حرفه‌ای و مثمر ثمر بود و علاوه بر تعهد، پشتکار و تلاش در هر کاری یک پیوست اخلاقی داشت و همین عامل وی را به  شخصیتی بی‌نظیر تبدیل کرد.

سمیعی ادامه داد: نوع عملکرد مدیریت سابق پارک علم و فناوری استان گیلان به همه نشان داد با ارزش‌های بلند مدت اخلاقی می‌توان منافع سیاسی و اقتصادی و تجاری را عملیاتی کرد و به پیش برد.

در ادامه «وحید طالب پور» معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی هم در این مراسم از مجموعه کافه کارآفرینی و صندوق پژوهش و نوآوری برای قدرشناسی از مدیران کارآمد قدردانی کرد و گفت: باید چنین رویه‌ای در تمام کشور رواج پیدا کند تا از مدیرانی که تلاش کرده نام نیک از خود بر جای گذاشته‌اند قدرشناسی شود.

طالب‌پور خدمات صادقانه و تلاش سازنده را از ویژگی‌های مهم باستی در طول دوران مدیریتش بر پارک علم و فناوری استان گیلان ذکر کرد و افزود: کار در حوزه شرکت‌های فناور و دانشی بسیار متفاوت بوده و با پست دولتی متداول فرق دارد زیرا در اینجا ما با افراد فناور و خلاق مواجهیم. معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی ویژگی‌های باستی در طول دوران حضورش در پارک علم و فناوری استان گیلان را برشمرد و گفت: درگیر کردن دولت و بخش خصوصی در زیست بوم فناوری، ‌نهاد سازی، ایجاد فضای اشتراکی، تعامل سازنده و رایزنی برای برگزاری رویدادها و برنامه‌ها از ویژگیهای برجسته وی است.

وی فضای بوروکراتیک را یکی از موانع مهم هر فعالیتی به ویژه فعالیت نوآورانه و خلاق دانست و اضافه کرد: مدیران باید مهارت ادراکی و ارتباطی داشته باشند تا بتوانند با هر مجموعه‌ای کنار آمده و در شرایط خاص کار کند.

در ادامه احمد طاهری مدیرعامل مجموعه هولدینگ هپی لند نیز در این مراسم عنوان کرد: ۱۸ سال است که در گیلان هستم و به این استان و مردمان آن دلبسته و وابسته‌ام اما مدیران انگشت شماری را دیدم که پس از پایان مسئولیت‌شان از آنان تجلیل شود. طاهری با تاکید بر اینکه نگاه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران با نگاه دیگران متفاوت است ادامه داد: ما کارآفرینان و سرمایه‌گذاران از زاویه کار و خدمت به عملکرد مسئولان و مدیران نگاه می‌کنیم.

رئیس انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی اضافه کرد:‌ عمده مسئولیت‌ها در دست بخش خصوصی است و مدیرانی که به هر سازمان و اداره‌ای ورود می‌کنند می‌خواهند مسیر را برای فعالیت بهتر کارآفرینان و سرمایه‌گذاران مهیا کنند تا اشتغالزایی و کارآفرینی در استان صورت بگیرد اما با این حال کارآفرین و سرمایه‌گذار هرگز در جابه‌جایی مدیران نقش نداشته و در عین زمینه از آنان نظرخواهی نشد.
در انتها علی باستی رئیس سابق پارک علم و فناوری استان گیلان هم در این مراسم با قدردانی و تشکر از بانیان برگزاری این مراسم و حضور میهمانان و کارآفرینان عنوان کرد: این فضا مرا برای خدمت بیشتر دلگرم کرد و از طاهری تشکر می‌کنم که همواره حامی شرکت‌های فناور بودند زیرا ایشان در این راه از هیچ تلاش و‌ حمایتی دریغ نکردند.
باستی یادآور شد: در پنج سال اخیر فعالیتم در پارک علم و فناوری استان گیلان دوران پر فراز و نشیبی را سپری کردم، در حالیکه شیوع کرونا همه تلاش ما را برای گسترش فعالیت‌ها بر هم زد تلاش کردیم تا صندوق نوآوری گیلان آن هم در این شرایط بد اقتصادی راه‌اندازی شود.
وی ترغیب بخش خصوصی برای ورود به حوزه فضای نوآوری و کارآفرینی را بسیار سخت و دشوار دانست و گفت: در پنج سال گذشته برنامه استراتژیک و راهبردی پارک علم و فناوری استان گیلان را تدوین و  مرکز نوآوری صنایع خلاق را راه‌اندازی کردیم زیرا گیلان در حوزه خلاقیت بسیار مستعد است و چنین فضاهایی باید در آن گسترش پیدا کند.
رییس سابق پارک علم و فناوری استان گیلان ثبت عنوان جهانی شهر خلاق خوراک رشت را فرصتی بسیار خوب برای این شهر و فضای نوآوری و خلاقیت ذکر کرد و افزود: در سالهای اخیر تلاش کردیم با  راه‌اندازی صندوق پژوهش و با برگزاری انواع دوره‌های ویژه ارتقا و تقویت اکوسیستم برای استان گیلان مثمر ثمر واقع شویم.
باستی ترکیب دولت و بخش خصوصی در پارک علم و فناوری را اقدامی اثرگذار دانست و ادامه داد: در این سالها از مهاجرت نوآوران به خارج از کشور ناراحت می‌شدم اما دیدن موفقیت آنها موجبات دلگرمی مرا فراهم کرد.