برنامه چهارشنبه شب ثریا با موضوع بررسی وضعیت خودروهای الکتریکی به روی آنتن رفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه چهارشنبه شب ثریا با موضوع بررسی وضعیت خودروهای الکتریکی و با حضور دکتر امیر جعفرپور، استاد دانشگاه و مدیرکل حمل و نقل عمومی سازمان شهرداری های وزارت کشور و جمشید آرین، مخترع خودرو الکتریک و هیبرید بر روی آنتن شبکه اول سیما رفت.

همزمان با رونمایی از واردات 50 تاکسی الکتریکی از رنو و تویوتا توسط مسئولان، مشکلات عدیده‌ صنعت خودوروسازی و اوج گرفتن آلودگی‌های کلان‌شهرها، ثریا به بررسی راهکارهای جلوگیری از این واردات بی‌رویه و احیای صنعت خودورسازی پرداخت. یکی از راهکار‌های مبارزه با این معضلات، بها دادن به پژوهشگران داخلی است که در حوزه خودروهای هیبریدی حرفی برای گفتن دارند و باتوجه به اینکه توانایی بسیار زیادی دارند، از سال 81 تا کنون مورد غفلت مسئولین کشور واقع شده‌اند و کماکان شرایط مطلوب برای این افراد محقق نشده است.

در ابتدای برنامه جمشید آرین، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه شد که شما به سراغ خودروهای الکتریک و هیبریدی رفتید، گفت: در حقیقت 1379 بنده به این موضوع علاقه‌مندشدم چراکه یک احساس نگرانی داشتم و برای آن دلیل علمی نداشتم و فکر می‌کردم که با این روندی که بشر جلو می‌رود که حمل و نقل بخش مهمی از این روند تکاملی بود، مطمئنا به مشکل می‌خوریم.

خودروهای الکتریک اختراع جدیدی نیستند اما مورد غفلت واقع‌ شده‌اند

وی در ادامه افزود: مطالعاتی اولیه در خصوص گرمایش کره زمین و گازهای CO2 داشتیم که باعث شد بنده برای تکمیل مطالعاتم به چند کشور سفر کنم؛ یکی دیگر از برنامه‌هایم این بود که آشنا بشم با اینکه آیا کشورهایی مثل اروپا و آمریکا برنامه‌هایی برای محیط زیست و دهه‌های آینده دارند یا خیر. بعد از آن با یک سری کنفرانس تحت عنوان EVS آشنا شدم که هرساله در یک کشور برگزار می‌شد و معتبرترین کنفرانس در خصوص انرژی‌های پاک و خودروهای الکتریکی است که بنده سعی کرده‌ام همیشه در این کنفرانس‌ها یا شرکت و یا سخنرانی کنم.

آرین افزود: در مطالعات اولیه متوجه شدم که خودروی الکتریک اختراع جدیدی نبوده است و قبل از خودروهای فسیلی و بنزینی این خودروها اختراع شده بودند و حتی در دهه 1920 تعداد خودروهای الکتریک در آمریکا بیشتر از خودروهای بنزینی بود منتها به دلایلی مانند استخراج نفت و معایب خودروهای الکتریک باعث شد که این خودروها کنار بروند و تا چندسال پیش هیچ سیاست‌گذاری به این تکنولوژی علاقه‌ای نشان نداده بود و این دلیلی بود که من را مجاب کرد تا به این تکنولوژی روی بیاورم.

واردات 50 دستگاه خودروی برقی مصداق آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد است

محسن مقصودی با خطاب قرار دادن دکتر جعفر پور و با طرح سوالی مبنی بر اینکه رشد خودروهای الکتریکی در دنیا چگونه است، گفت: در این یکی دو روز اخیر خبری رسید که 50 تاکسی هیبریدی به تهران وارد شده است که متاسفانه تولید تویوتای ژاپن و رنوی فرانسه است که این مصداق کامل " آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد" است. ما روی کاری که 15 سال قبل آقای آرین در کشورمان انجام داده‌اند سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم تا به تولید انبوه برسیم اما اکنون آن را وارد می‌کنیم.

دکتر جعفر پور در پاسخ به سوال مجری برنامه خاطر نشان کرد: سابقه این خودروهای هیبرید حدودا یک قرن است اما در دهه اخیر مورد توجه قرار گرفتند؛ مزیت‌های خودروهای برقی روز به روز خودش را نشان می‌دهد چراکه منبع تامین انرژی آن با یک سیر بسیار سریع ارزان می‌شود بطوریکه از سال1375 تا 1385 قیمت باتری‌های خودروهای برقی به یک چهارم تنزل پیدا کرده است و این روند ادامه خواهد داشت و به سمتی می‌رویم که صرفه اقتصادی پیدا می‌کند؛ پیش‌بینی‌هایی که مراکز  مطالعاتی دانشگاه‌های مهم غرب انجام داده‌اند نشان می‌دهد که تا سال 2050 آنچه در خودروهای دنیا غلبه خواهد کرد، خودروهای برقی و فناوری شناوری مغناطیسی است.

این استاد دانشگاه افزود: اگر بخواهم مصداقی بگویم باید به "پاد" که ما به عنوان نوعی گوشی با آن آشنایی داریم و در دنیا به یک واژه پر کاربرد تبدیل می‌شود اشاره کنم؛ خودروهایی هستند که بدون راننده هستند و با استفاده از فناوری‌هایی که اپل و گوگل معرفی کرده‌اند و در اتصال با گوشی و اینترنت کار می‌کنند و پیش‌بینی کرده‌اند که در طی 10 سال آینده مانند گوشی موبایل که از یک اندازه‌ای با قواره بزرگ به قابلیت امروزی با قواره کوچک رسیده است، ماشین‌های برقی‌ هم به این قابلیت برسند و نهایتا تا سال 2030 مواجه با یک تحول در حمل و نقل خواهیم بود.

منافع شخصی مانع از توسعه خودروهای الکتریک شد!

محسن مقصودی خطاب به آرین گفت: بنده یادم است روسای جمهوری مانند هوگوچاوز و بشار اسد که میهمان ایران بودند، سوار خودروی شما می‌شدند و حتی مسئولین نظام هم همینطور؛ اما برای ما سوال است که شما 14 سال قبل به این فناوری می‌رسید و با مسئولین دولت هشتم نامه‌نگاری می‌کنید، اما چرا واقعا مسئولین استقبال نکرده‌اند؟ آیا منافع عده‌ای به خطر می‌افتاد یا اینکه برداشت‌های علمی متفاوت بود؟ در صورتیکه ما بجای اینکه امروز بخاطر آلودگی هوا 50 تا از این خودروها را وارد کنیم، می‌توانستیم این خودروها را الان صادر کنیم به کشورهای دیگر.

جمشید آرین تصریح کرد: بنظر من دلیل عدم توجه به این خودروها این بود که منافع اشخاص به خطر می‌افتاد نه منافع مردم و دولت چون ما می‌توانستیم با این تکنولوژی به خودکفایی برسیم و دیگر فرانسه نمی‌توانست قهر کند و چین نمی‌توانست با بازار ما بازی کند، ما الان زمین تحقیق و توسعه چین هستیم، چین امروز به اروپا ماشین نمی‌فروشد اما تا سه سال دیگر این کار را می‌کند چون مثل یک پل از کشور ما استفاده کرده است و تحقیقاتش را تکمیل کرده؛ در حقیقت این مباحث پاسخ سوالات شماست چون وقتی ما وارد این تکنولوژی می‌شدیم از نظر فناوری چیزی کم نداشتیم بطور مثال 14 سال پیش با خودروی آریانا 792 از زیبا کنار به میدان شهرداری رشت، استانداری، اداره صنایع رفتیم و برگشتیم یعنی حدود 110 کیلومتر رانندگی کردیم و این رکوردی بود که ما 14 سال پیش ثبت کردیم.

پلت‌فرم‌های مورد ادعای مسئولین که ایرانی هستند، ساخت چین است.

این پژوهشگر صنعت خودرو افزود: تمام قطعات این خودرو را هم در کارخانه خودمان ساختیم یعنی پلت‌فرم (که این همه مسئولین ما می‌گویند ما پلت‌فرم درست می‌کنیم درصورتی‌که چینی‌ها این کار را برای ما انجام می‌دهند) و طراحی برای خودمان بود، خودرویی که ساختیم شبیه هیچ خودروی دیگری نبود.

نخبگان کشور در پیچ و خم‌های اداری گم می‌شوند!

مقصودی در بین صحبت‌های آرین گفت: بنظرم این اتفاقات یک درسی دارد چراکه ما در حوزه‌های مختلف آرین‌های زیادی داریم که یک ابتکار و دانش فنی دارند و ما باید به دانش این افراد تکیه کنیم منتهی در این نخبگان در پیچ و خم‌های اداری گم می‌شوند و تحلیل‌های اشتباه و منافع گروهی به این بحث ضربه می‌زند.

پاسخ دو خطی خانم ابتکار؛ خودروهای الکتریک هیچ‌گونه آینده‌ای ندارند!

مجری برنامه ثریا در ادامه با ارائه نامه معصومه ابتکار که سال 81 رییس سازمان حفاظت محیط زیست بود، تصریح کرد: این نامه، نامه‌ای است که در جواب مکاتبات آقای آرین و بعنوان یک محقق و مخترع داده شده است؛ جالب است که خانم ابتکار در دو خط جواب دادند و گفتند که " بازگشت به نامه شماره  ***** مورخ 81.10.5 درخصوص خودروهای الکتریک به اطلاع می‌رساند که خودروهای الکتریک به دلیل وزن زیاد باتری‌ها هیچ‌گونه آینده‌ای ندارند".

تحلیل اشتباه مسئولین در سازمان حفاظت از محیط زیست در سال 81 باعث می‌شود جهت دهی کشور به کل اشتباه بشود.

مقصودی در ادامه گفت: این یک تحلیل اشتباه است که یک سازمان در سال 81 باعث می‌شود که جهت‌دهی کشور اشتباه بشود؛ ان‌شاالله که این صرفاً یک تحلیل اشتباه است و مباحث دیگر در آن دخیل نبوده است. جالب است که این نامه فقط دو خط است حتی جا داشت یک خط از این مبتکر تقدیر می‌کردند و جالبتر این است که نمی‌گویند خودروی شما مشکل دارد و می‌گویند کلا خودروهای الکتریک آینده ندارد!

مقصودی با بیان اینکه این تحلیل‌های اشتباه گاها از سمت مسئولین صورت گرفته است، گفت: در خصوص بنزین پتروشیمی که ما به کمک آن مقابل تحریم ایستادیم و توانستیم خودمان بنزین تولید کنیم هم همین تحلیل‌های اشتباه از طرف برخی از سازمان‌ها از جمله سازمان محیط زیست مطرح شد که این بنزین‌ها سرطان زاست که این خطی بود که از آمریکا در رسانه‌های ما القا شد.

افرادی که گفته بودند «خودروهای الکتریک هیچ آینده‌ای ندارد» امروز به واردات آن روی آورده‌اند!

این مجری صداوسیما با ارائه نامه‌ای دیگر گفت: این نامه از سازمان‌ بهینه‌سازی مصرف و سوخت کشور است که آنها هم می‌گویند این ماشین‌ها در اولویت نیست! یعنی ساز‌مان‌هایی که کارشان همین است دچار تحلیل‌های اشتباه می‌شوند و نهایتا تا هوا آلوده می‌شود شروع می‌کنیم به  واردات ماشین‌های هیبریدی خارجی از ژاپن و فرانسه؛ همان چیزی که گفته بودند نتیجه نمی‌دهد را داریم وارد می‌کنیم!

ژاپنی‌ها هیچ اطلاعاتی  در حوزه خودروهای هیبریدی در اختیار ایرانیان نگذاشتند؛ آینده صنعت خودرو در کدام حوزه است؟

دکتر جعفرپور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کشورهای فعال در حوزه خودروهای هیبریدی چقدر اجازه انتقال فناوری‌ داده‌اند، اظهار داشت: بعنوان مثال مرکز تحقیقات ژاپن بنام "جاری" بسیار توانمندی بالایی دارد؛ از این مرکز بازدیدی داشتیم و توضیحاتی که دادند این بود که ما دیگر روی خودورهای احتراقی درون‌سوز با سوخت فسیلی کار نمی‌کنیم و تمام فعالیت‌های ما در حوزه تحقیقات و استاندارد نویسی صرفا متمرکز بر خودروهای برقی و  هیبریدی (دونیرویی) است و دیگر آینده‌ای برای خودروهای درون‌سوز نمی‌بینیم.

وی در ادامه افزود: وقتی اطلاعات بیشتری را از آنها خواستیم اظهار کردند بگذارید مذاکره می‌کنیم تا در آینده آنها را در اختیار شما می‌گذاریم. وقتی بصورت خصوصی با یکی از متخصصین آنها صحبت کردم گفت این منابع مزیت رقابتی ماست و شما چیزی را می‌خواهید که نمی‌توانیم در اختیار شما بگذاریم چراکه این حوزه آینده فناوری است.

این استاد دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان کرد: در برخی کشورهای دیگر که در این حوزه فعال هستند با مسئولین‌شان صحبت کردیم که دقیقا با همین جملات پاسخ می‌دادن که شما بگویید چه اطلاعاتی می‌خواهید که اگر داشتیم در اختیارتان می‌گذاریم و در حال حاضر از این کار معذوریم؛ این واکنش‌ها نشان می‌دهد که این حوزه حوزه ساده‌ای نیست و آینده صنعت خودرو در این حوزه است.

وقتی دستور احمدی‌نژاد هم عملی نمی‌شود

مقصودی خطاب به آرین گفت سال 89، 90 یادم هست که رئیس جمهور وقت دستور دادند که هزینه صد دستگاه خودروی الکتریک و دو ایستگاه شارژ را دراختیار شما بگذارند؛ مقصودی ضمن ارائه و خواندن  نامه دستور احمدی نژاد در این خصوصوص تصریح کرد ما در آن موقع خیلی خوشحال شدیم که بالاخره این پروژه به یک جایی رسید و این داستان گذشت تا دو سال بعد که با دفتر شما تماس گرفتیم و متوجه شدیم که به بلژیک سفر کرده‌اید و گویا این پروژه و این دستور هم به هیچ‌جایی نرسیده بود اما بعد که به ایران بازگشتید دوباره با شما مصاحبه‌هایی را داشتیم تا بلکه کار به یک جایی برسد؛ چطور شد که پیگیری‌های مسئولین در سال 89 و 90 به جایی نرسید؟

جمشید آرین تصریح کرد: در ابتدا باید بگویم که من یکی از هزاران محقق ایرانی هستم و نماینده آرین‌های زیادی هستم و هزاران نفر در این کشور هستند که می‌سوزند و می‌سازند و در جایگاه علمی خودشان نیستند و یک عده‌ای از اینها هستند که تحمل ندارند و به محض اینکه امکانی برایشان بوجود بیاید، درنگ نمی‌کنند و از کشورمان می‌روند.

بهانه‌های مسئولین برای از سر باز کردن پژوهشگران!

وی در خصوص نامه‌های ارائه شده از سمت مقصودی گفت: این نامه‌ها فقط یک نامه از طرف خانم ابتکار نبود، آن موقع آقای دکتر متصدی، رئیس بخش آلودگی هوا بودند و جالب است که بدانید الان هم ایشان همان سمت را دارند یعنی تیم، تغییر نکرده است و این نامه  ایشان مهمتر از نامه خانم ابتکار است؛ در این نامه گفته‌اند که شما بیایید مشکلات خودروهای الکتریک را حل کنید بعد ما اقدام می‌کنیم یعنی کاری را که قریب به صدسال است بشر نتوانسته آن را تکمیل کند از من می‌خواهند که در کارخانه کوچکم در شمال حل کنم!

مقصودی با ارائه نامه بخشی از آن را قرائت کرد و گفت: در متن نامه اینچنین آمده است؛ اساسا خودروهای الکتریکی مشکلاتی به شرح زیر دارند؛ سنگینی باتری‌ها، زمان زیاد شارژ باتری، محدودیت سرعت، مشکلات زیست‌محیطی باتری‌ها و مشکلات تهویه بخصوص سیستم گرمایش خودرو و به هرحال درصورتیکه خودروی مورد نظر این مشکلات را مرتفع نماید این سازمان‌ آمادگی خود را جهت حمایت اعلام می‌نماید.

آرین گفت: این جواب تخصصی سازمان محیط زیست بود و دلیل آورده بود و آخرش نوشته بود که من بروم این کار ناتمام بشر که طی صد سال تکمیل نشده است را حل کنم!

اولین خودروی ایرانی که در کنار BMW  قرار گرفت

وی همچنین در خصوص سوال مقصودی مبنی بر عدم به نتیجه رسیدن اقدامات مسئولین در سال 89 و 90 خاطر نشان کرد: واقعیت امر این است که ما آدم‌هایی علمی هستیم و برایمان این دولت و آن دولت فرقی نمی‌کند؛ در یکی از این سه دولتی که آنها را درک کردیم از ما استقبال شد که البته به ما گفتند شما در خارج این کار  را انجام بده چون کلاس آنجا بیشتر است! وقتی رئیس جمهور وقت (دکتر احمدی نژاد) ماشین بنده را سوار شد، برای اولین بار ده روز بعد از ریاست جمهوری برای من یک نامه‌ای آمد و دیدم رییس جمهور به جای اینکه مثل سایرین بنویسند موضوع بررسی شود، برای اولین بار نوشته بود که برای طرح ایشان و تولید 100 خودوری الکتریک فلان مبلغ پرداخت بشود که البته این دستور انجام نشد و در پیچ و خم های اداری گم شد! بعد از این قضیه خودروی هیبریدی (همان خودرویی که از اگزوزش آب بیرون می‌آمد) را ساختم و بعد خودروی تیبا را  الکتریک کردم، ما تیبا را به ژنو بردیم و رئیس جمهور سوئیس، نماینده سازمان ملل و سفیر ایران به غرفه ما آمده بودند و می‌گفتند که این اولین بار است که یک ایرانی در نمایشگاه "اتو شو" در ژنو شرکت کرده است و محصولی کنار BMW دارد و این هم باید اضافه کنید که تمام خودروهای موجود در آن نمایشگاه "پلاگ این" بودند  اما تنها خودرویی که "روبوتیک شارژینگ" داشت ماشین بنده بود.

برخی از مسئولین با شعار زدگی فعالیت‌های علمی را به تعویق می‌اندازند!

این مخترع صنعت خودرو در ادامه افزود: ما این اقدامات را انجام دادیم و من دیدم مسئولین داخلی فقط عکس می‌گیرند و می‌گویند دستاورد بزرگ علمی! بعد از مدتی دیدم با شعار که نمی‌توان کاری را پیش برد.

آرین در خصوص دستور هزینه تولید صد دستگاه اتومبیل الکتریکی گفت: ما حقیقتا نمی‌دانستیم از کجا ضربه می‌‌خوریم؛ ما همه معاونان رئیس جمهور به جز خود رئیس جمهور را ملاقات می‌کردیم و حتی رئیس جمهور به معاونانش تاکید می‌کرد که طرحی مهمتر از این نداریم اما بازهم کار به جایی نمی‌رسید. من به مسئولین گفتم که اجلاس سران غیر متعهد در راه است و شما همین میهمانانی که از فرودگاه می‌آیند را با خودروهای الکتریک از فرودگاه امام خمینی به تهران بیاورید.

«ایران‌خودرو» به خاطر منافعش اجازه توسعه خودروهای الکتریک را نداد!

جمشدی آرین در ادامه افزود: همه دستورات را می‌نوشتند و در آخر هیچ‌کاری صورت نمی‌گرفت و در آخر می‌گفتیم یکی به ما بگوید چرا کارها صورت نمی‌گیرد؟ یک شخصی در گوش ما گفت و من هم به مردم می‌گویم که «ایران‌ خودرو» نمی‌گذارد.

مهندس کیوان وزیری، قائم مقام طراحی و توسعه محصول ایران‌خودرو و مدیر طراحی پلت‌فرم ایران‌خودرو در پاسخ به این سوال که آیا ایران‌خودرو می‌خواهد به سمت خودروهای الکتریک حرکت کند یا خیر و یا منتظر هستید تا دنیا توسعه کامل بدهد و از آنها بگیرید و مونتاژکاری کنید، خاطر نشان کرد: ایران‌خودرو بعنوان یک شرکت بزرگ خودروسازی کشور از زیرساخت‌های خوبی برای تولید نسل جدید خودروها در کشور برخوردار است و ما سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در این حوزه‌ کرده‌ایم و در حال حاضر سند همکاری رسمی در پروژه‌های مطالعاتی خودروهای هیبریدی و  برقی را با دانشگا‌های امیرکبیر و صنعتی شریف امضا کرده‌ایم و با جدیت‌ هم کار خواهیم کرد چراکه دنیا با جدیت به این سمت حرکت می‌کند و ماهم چاره‌ای نداریم و با توجه به اینکه از سال 2020 اقتصاد دنیا زیستی خواهد شد ما هم به این سمت حرکت خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: ایران‌خودرو در مرکز تحقیقات گروه صنعتی‌اش این کار را از سال 1380 شروع کرده‌ و بنده شدیدا این نکته‌ای که آقای آرین گفتند را تکذیب می‌کنم و یا حداقل اگر کسی این حرف را زده است اصلا عادلانه قضاوت نکرده است؛ بالغ بر 500 نفر از دانش‌پژوهشان، در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو با دانشگا‌ه‌های فوق همکاری می‌کنند؛ در هرصورت ایران‌خودرو شدیدا از این بحث حمایت می‌کند و باید مشکلاتی که در راه این کار هست را مطرح کنیم تا مردم دچار بحران نشوند.

مسئولین خودورسازی، در این صنعت دنباله رو آمریکا و اروپا هستند!

مقصودی خاطر نشان کرد: بنده خودم‌ هم که  5 سال پیش این موضوع را در حوزه رسانه‌ای پیگیری می‌کردم، برخی از مسوولین در بخش های مرتبط با فناوری های نوین در پاسخ بنده می‌گفتند که بدنه خودروسازی کشور اصلا تمایلی ندارد که به سمت فناوری‌های نوین برود و این خودروسازان عادت کرده‌اند تا کشورهای اروپایی و آمریکایی این خودروها را بسازند و بعد ما آنها را کپی و مونتاژ می‌کنیم یعنی مدل همین مونتاژکاری که در اکثر خودروهای دیگر هست؛ این بحثی است که بنده از کانال دیگری که کاملا هم موثق بوده‌اند، شنیده‌ام. می‌توان گفت که این بحث یک فرهنگی است که در حوزه‌های مختلف نهادینه شده است.

مهندس وزیری گفت: ما تمایل داریم درخصوص مشکلات و راهکارهای آن صحبت کنیم؛ اینکه ایران‌خودرو می‌خواهد یا نمی‌خواهد بحث اصلی نیست چراکه ایران‌خودرو "باید بخواهد" و اولین نمونه این کار هم در سال 1380 شده است.

طفره رفتن نماینده ایران‌خودرو از پاسخگویی!

وزیری در پاسخ به سوال مقصودی مبنی بر اینکه در سال 80 چه اتفاقی افتاده است و چه خروجی‌ای داده اید، خاطر نشان کرد: برای اینکه یک محصول بخواهد جاری بشود، تکوین محصول باید داشته باشیم و با یک نمونه ساختن علم و پژوهش کامل می‌شود اما برای رسیدن به محصول انبوه باید توانایی تامین‌ قطعات را در داخل کشور و یا واردکردن آن را داشته باشیم یعنی زیرساخت‌ها و بسترهایی را از نظر سرمایه‌گذاری در دولت باید انجام بشود.

تفاهم‌نامه‌های ایران‌خودرو جنبه نمایشی دارد!!

جمشید آرین با بیان اینکه ایران‌خودرو کار نمایشی می‌کند، گفت: ایران‌خودرو با برخی از دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه امضا کرده است اما همین‌ تفاهم‌نامه را سه سال پیش هم امضا کرده بودند که ما به این می‌گوییم فریب افکار عمومی؛ نماینده مجلس به ایران‌خودرو می‌رود و آنها این تفاهم‌نامه‌ها را نشان می‌دهند و می‌گویند ما برنامه داریم تا چنین خودروهایی را درست کنیم! نماینده ایران‌خودرو اذعان دارد که از سال 1380 برای این طرح برنامه‌ریزی کرده‌ایم، و 500 نیروی تحقیق و توسعه داریم که درست است اما نتیجه‌اش کجاست؟!          

وی در ادامه افزود: ما در کشورمان با عناوین بازی می‌کنیم که در آن هیچ خبری نیست و این فریب افکار عمومی می‌شود؛ چطور شرکتی که این همه نیرو و ثروت دارد تا به حال یک خودروی برقی را  تاکسی نکرده است؟ اما چطور من یک نفر، دو تا تاکسی را الکتریک می‌کنم و در میدان تجریش و پارک وی می‌گذارم تا سه ماه مجانی مسافر کشی کند؟!

نماینده ایران‌خودرو: تحریم، شرایط ایجاد زیرساخت‌های خودورهای الکتریک را سخت کرده است!

مقصودی خطاب به وزیری گفت: خیلی وقت است که منتظریم مسئولین ایران‌خودرو و سایپا در برنامه ثریا پاسخگو باشند؛ باتوجه به  اینکه شما مدیر طراحی پلت‌فرم ایران‌خودرو هستید باید بگویم که مدت زیادی است که منتظر یک پلت‌فرم جدید بومی هستیم.

نماینده ایران‌خودرو خاطر نشان کرد: ما اصلا تمایل به کار نمایشی نداریم و می‌توانیم 10 تا 100 دستگاه ماشین الکتریک تولید کنیم اما اسم این تولید نیست بلکه نمونه است؛ ما یکسری زیرساخت باید در کشور داشته باشیم و وقتی در شرایط تحریم قرار داریم این امر سخت می‌شود؛ با این همه تکنولوژی که مرسدس بنز دارد آیا می‌توان آن را در لیست خودروهای الکتریک و هیبریدی دید؟ ما رسما اعلام می‌کنیم که اگر زیرساخت‌هایی که باید از نگاه دولتی و سرمایه‌گذاری انجام بشود، ایجاد شود، ایران‌خودرو موظف است به اینکه این خودروها را تولید کند اما اگر ما خودرو را برقی کردیم و به مردم دادیم، آیا با توجه به تامین باتری و قطعات، خدمات پس از فروش نمی‌خواهد و آیا نیاز به ایجاد جایگا‌ه‌های شارژ باتری نیست؟

مقصودی خطاب به دکتر جعفرپور گفت: در حال حاضر با این شرایط و امکاناتی که در کشور موجود است 50 خودرو هیبریدی از فرانسه و ژاپن وارد کشور کرده‌ایم چراکه این خودروها به دلیل اینکه دوگانه‌سوز هستند، زیرساخت خاصی نمی‌خواهد؛ اگر بخواهیم با نگاهی به آینده صحبت کنیم، باید چه اقدامی در این زمینه انجام بدهیم؟

رویکردها در خصوص خودروهای الکتریک در بین مسئولین مثبت شده است

امیر جعفرپور در پاسخ به این سوال اظهار داشت: در حال حاضر حدود 4هزار نفر در این بحث در حد کارشناس، کارشناس ارشد و دکتری در کشور حضور دارند؛ از طرفی تمایل در دستگاه‌های مختلف کشورمان بوجود آمده است و شاید برخی از مسئولین که در گذشته نسبت به این موضوع نقد داشته‌اند، امروز خودروهای برقی را در سازمان مربوطه‌شان برای آزمایش به کار گرفته‌اند که البته این دو خودرو هم وارداتی است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: این موضوع در سیستم بالادستی کشور پذیرفته شده است و رویکردها خوشبختانه مثبت است؛ اگر سازمان تاکسی‌رانی از خارج از کشور تاکسی وارد کرده است شاید نمی‌دانسته که این شرایط در کشور خودمان فراهم است و باید از این به بعد که متوجه شدند چنین توانایی در کشور وجود دارد باید به این سمت برویم که این فناوری را داخلی کنیم.

نباید با بهانه نبود زیر ساخت، توپ را به زمین دیگران بیاندازیم!

جمشید آرین با اشاره به اینکه ای کاش وارد بحث ایران‌خودرو نمی‌شدیم تا به راهکارهای اصلی بپردازیم خاطر نشان کرد: اینکه توپ را در زمین دیگری بیاندازیم و بگوییم زیرساخت‌ موجود نیست حرف درستی نیست و این‌ها جملاتی است که بازیچه برخی شده است؛ شما باید سال‌ها کار کنید و یک تیم متخصص تربیت کنید تا محصول را ارئه بدهید و نمی‌توانید "حرف"  صادر کنید؛ امروز من دستم را به سمت تمامی کسانی که در این حوزه فعالیت دارند دراز می‌کنم و گذشته را کنار می‌گذاریم و می‌گویم که بیاییم باهم، کاری را عملی کنیم که خروجی آن همان اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری است باشد.

آرین در پایان افزود: تا دیروز می‌توانسیتم اشتباهاتمان را با فروش نفت جبران کنیم اما امروز دیگر این فرصت را نداریم؛ من 45 راهکار آماده دارم که با این 45 راهکار برای نسل آینده آلودگی باقی نمی ماند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/WC6RCC