رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این مطلب که در بحث بهداشت روان مسایل خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و رفتاری اثر گذار و دخیل هستند ، یادآور شد: در خصوص پیشگیری ، باید جامعه ای سالم ، اقتصادی سالم و روابط اجتماعی سالم و … داشته باشیم

به گزارش ندای گیلان؛دکتر یوسف زاده چابک- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تجلیل از منتخبین عرصه ی سلامت استان گیلان، ضمن تبیین چشم انداز دانشگاه، گفت: تخقق برنامه ها و اهداف دانشگاه متضمن ایجاد رضایتمندی در ذی نفعان است. در این زمینه اعضای هیات علمی، دانشجویان، کارکنان، سازمان های ناظر و همکار، خدمت گیرندگان سلامت و سازمان های بالادستی از ذی نفعان دانشگاه محسوب می شوند.
 
وی در ادامه اعتماد سازی را مقوله ای فراتر از رضایتمندی ذی نفعان عنوان کرد و افزود: بی شک دست یابی به این دو مهم نیازمند تلاش خستگی ناپذیر همه کادر درمان است.
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه مجموعه رضایتمندی و اعتمادسازی را تلاشی برای افزایش سواد سلامت جامعه عنوان کرد و گفت: بی شک آن چه  ما را به اهداف عالیه سلامت می رساند، افزایش سواد سلامت است.
دکتر یوسف زاده چابک با اشاره به بیماری های غیر واگیر، اظهار کرد:  این بیماری ها  سلامت انسان را تهدید می کند و موجب مرگ و میر انسان می شود و در کنار این تهدید حیات، کیفیت زندگی انسان نیز بسیار حایز اهمیت است  که این امر دقیقا” با  فیزیک بدنی، مصرف غذا و تغذیه سالم مرتبط است.
وی در ادامه سخنان خود اصلی ترین پروژه ی دانشگاه علوم پزشکی گیلان را ارتقای سبک زندگی و کنترل بیماری های غیر واگیر ذکر کرد و افزود: تروما، حوادث جاده ای و بحث بهداشت و روان دو مقوله ای است که در بحث سلامت، فراتر از حوزه ی فعالیت های دانشگاه علوم پزشکی است و علارغم این که این دانشگاه متولی امر سلامت است اما می توان گفت، به تنهایی قادر به مرتفع کردن این دو معزل نیست و عوامل دیگر هم اثرگذار می باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این مطلب که در بحث بهداشت روان مسایل خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و رفتاری اثر گذار و دخیل هستند ، یادآور شد: در خصوص پیشگیری ، باید جامعه ای سالم ، اقتصادی سالم و روابط اجتماعی سالم و … داشته باشیم تا با حصول اطمینان لازم، بهداشت روان تامین شود.
وی ادامه داد: برای مقابله با چنین آسیب هایی مهارت هایی لازم است که کسب کردنی و قابل آموزش است  که باید در ابتدا از خانواده آغاز شود تا زمانی که فرد وارد اجتماع می شود آمادگی رویارویی را داشته باشد.
دکتر یوسف زاده مدیریت استرس و مدیریت خشم را جز این موارد نام برد و اظهارکرد: این موارد نیاز به آموزش و کسب مهارت دارد و برای یک زندگی با نشاط بسیار اثرگذار خواهد بود و سلامت ما را در مسیر زندگی حفظ خواهد کرد.
وی ضمن تقدیر از فعالان عرصه سلامت در حوزه ی بهداشت و سلامت روان، از آنها به عنوان طلایه داران عرصه ی بهداشت روان و سلامت در استان گیلان نام برد که در این عرصه حضوری فعال دارند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی در پایان خاطرنشان کرد: برخود می بالم که در راستای ارتقای سلامت جامعه که از اهداف نقشه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان است، متولی تامین، حفظ و ارتقا سلامت جامعه هستیم و امید که درمقابل ملت سرافرازمان، سربلند باشیم.
دکتر محمد رضا نقی پور – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این همایش با اشاره به نامگذاری هفته ملی سلامت در سال جاری ” زندگی سالم: با نشاط و امید” یادآور شد: براساس روز شمار هفته ملی سلامت، در سال جاری دستگاه های اجرایی استانی و مراکز تابعه دانشگاه علوم پزشکی در طی این هفته برنامه هایی را اجرا نمودند.
دکتر نقی پور ادامه داد: طی سال های پیش در هفته ی ملی سلامت بیشتر به ابعاد سلامت تاکید می شد اما امسال، جنبه های سلامت روان نیز مورد توجه قرار گرفته است.
وی در ادامه به تشریح برنامه هایی که طی هفته ملی سلامت دردانشگاه علوم پزشکی به ویژه حوزه ی معاونت بهداشتی دانشگاه صورت گرفت، پرداخت.
در این همایش 63 نفر از فعالان عرصه سلامت در حوزه ها ی سلامت روان (روان پزشک)، کارشناس سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش ، تیم سلامت، کاربران برتر در زمینه ی ثبت خدمات یکپارچه بهداشت (سیب)، مدیران شبکه های بهداشت و درمان استان گیلان، کارشناسان نظارت و اعتباربخشی از سوی ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اهدای هدیه و لوح سپاس تجلیل شدند.