احسان‌الله مشتاق در رودسر با اشاره به اینکه اشکورات رودسر به عنوان پایتخت تولید گل گاوزبان ایران است، اظهار کرد: مساحت زیر کشت گل گاوزبان ایران حدود یک هزار و 350 هکتار و سهم گیلان بیش از 640 هکتار و رودسر 470 هکتار با 4 هزار نفر بهره‌بردار است.

ندای گیلان:احسان‌الله مشتاق در رودسر با اشاره به اینکه اشکورات رودسر به عنوان پایتخت تولید گل گاوزبان ایران است، اظهار کرد: مساحت زیر کشت گل گاوزبان ایران حدود یک هزار و 350 هکتار و سهم گیلان بیش از 640 هکتار و رودسر 470 هکتار با 4 هزار نفر بهره‌بردار است.

وی متوسط عملکرد کشور در هر هکتار را تولید 265 کیلوگرم گل گاوزبان عنوان کرد و افزود: به طور متوسط تولید سالانه گل گاوزبان در اشکورات رودسر حدود 200 تا 220 تن با توجه به شرایط آب و هوایی در نوسان است.

مدیر جهاد کشاورزی رودسر گفت: این شهرستان به لحاظ سطح زیرکشت و میزان تولید گل گاوزبان در کشور مقام نخست را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه درصد سطح زیر کشت گل گاوزبان گیلان نسبت به کل کشور حدود 50 درصد و مساحت زیر کشت رودسر نسبت به استان حدود 75 درصد است، تصریح کرد: رودسر، املش، سیاهکل، رضوانشهر، رودبار و آستارا از شهرستان‌های تولید گل گاوزبان در گیلان هستند.

مشتاق با اشاره به اینکه برداشت گل گاوزبان از 25 فروردین ماه آغاز شده و تا نیمه مرداد ماه امسال ادامه دارد، افزود: از ابتدای آغاز برداشت گل‌گاوزبان تاکنون حدود 20 تن از باغ‌های اشکورات رودسر برداشت شده است.

خانواده گل گاوزبان جزو گیاهان علفی، درختچه و یا درختی است که از قدیم در مناطق اشکورات رودسر در ارتفاعات 300 تا 2 هزار و 500 متر از سطح دریای آزاد در قطعات چند صد تا چند هزار متر برای هر خانوار بهره‌بردار به صورت زراعی کشت و کار می‌شود.

تکثیر گل گاوزبان با بذر به دو صورت دست‌پاش یا درهم و خطی یا ردیفی انجام می‌شود که برای کاشت بذر زمین را به عمق 20 سانتی‌متر شخم زده و کود پوسیده دامی را با آن مخلوط می‌کنند و پس از اوایل شهریور تا اواخر آذر ماه و اواخر اسفند تا اوایل فروردین زمین برای کاشت آماده می‌شود.

اصولاً بذرهایی که در پاییز کشت می‌شوند در بهار سال اول 60 تا 70 درصد گل می‌دهد اما اگر در بهار کشت شود در همان سال گل نمی‌دهند و یا بسیار جزئی است.

زمان گل‌دهی گل گاوزبان که بیشتر تحت تاثیر شرایط آب و هوایی منطقه قرار دارد معمولاً در نیمه فروردین آغاز می‌شود و تا نیمه مرداد ماه ادامه می‌یابد.

گل گاوزبان و فرآورده‌های آن در ناراحتی‌های دستگاه تنفس به‌ویژه اعصاب و دستگاه تصفیه خون مفید است و نحوه مصرف آن به صورت دم‌کرده و برای نرم کردن سینه کاربرد دارد.