استاندار گیلان در مراسم آغاز برداشت برگ سبز چای اعلام کرد: در راستای حمایت از تولید کنندگان، نرخ تضمینی برگ سبز چای در فصل زراعی جاری بطور میانگین۵۷در صد افزایش یافته است.

به گزارش ندای گیلان از رشت، اسدالله عباسی پس از بازدید از باغات چای لاهیجان و لنگرود و گفت وگو با کشاورزان چایکار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گیلان به دلیل شرایط زیست محیطی مناسب قطب‌ برتر تولید چای کشور است.

استاندار گیلان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت را حمایت از چایکاران و برنجکاران استان‌های شمالی بر شمرد و بیان کرد: در سال رشد تولید و مهار تورم، سرمایه‌گذاری در صنعت چای یکی از راه‌های رشد اقتصاد است لذا این حلقه زنجیر میان تولید کننده چای، کارخانجات و سرمایه‌گذار باید تقویت شود.

عباسی با تاکید بر لزوم توجه به توزیع به موقع کود شیمیایی در بین چایکاران افزود: یکی از دغدغه‌های چایکاران در ماه‌های اخیرتوزیع به موقع کود شیمیایی بوده است که دستور داده شد، این مسئله بررسی و بازنگری شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه واردات چای در کشور باید فقط بر اساس نیاز مصرفی داخل باشد، تصریح کرد: سیاست دولت مردمی و انقلابی حضرت آیت الله  سید ابراهیم رئیسی حمایت از چایکاران در فصل برداشت و سرمایه‌گذاران حوزه فرآوری چای بوده و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نمی‌‌شود.

استاندار ادامه داد: حمایت کارخانجات از چایکاران و وحدت میان این دو بخش می‌تواند به افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار در گیلان کمک کند از این رو شعار امسال از سوی رهبر معظم انقلاب باید در بخش کشاورزی ازجمله برداشت برگ سبز و نگهداری چای، از طریق فناوری‌های دانش بنیان استفاده و نسبت به اشتغالزایی آن توجه شود.

وی با ابراز خرسندی از افزایش ۵۷ درصدی خرید تضمینی برگ سبز چای گفت: با اهتمام دولت و با پیگیری‌های انجام شده در سال جدید برگ سبز چای درجه یک هر کیلوگرم ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان و برگ سبز چای درجه دو ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است تا تولید چای برای تولید کننده اقتصادی باشد.

استاندار گیلان با اشاره به پیش بینی تولید ۳۰ هزار تن برگ سبز چای در استان طی سال جاری زراعی افزود: در سال رشد تولید تلاش داریم تا میزان چای خشک تولید شده در گیلان را از ۲۷ هزار تن سال گذشته به ۳۰ هزار تن برسانیم.

وی از تلاش برای افزایش تعرفه واردات چای در کشور خبر داد و گفت: باید با اتخاذ اقداماتی مصرف چای ایرانی در داخل را افزایش دهیم که مهمترین روش آن افزایش تعرفه و عوارض واردات چای است.

استاندار امروز با همراهی نماینده‌های مردم شهرستان‌های لنگرود و لاهیجان در مجلس و مدیران دستگاه‌های مربوطه از باغات چای این مناطق بازدید و ضمن گفت و گو با چایکاران و جمعی از کارخانه داران، روند خرید برگ سبز چای و نحوه قیمت گذاری توافقی بین کارخانه دار و کشاورز بالاتر از قیمت مصوب، را مورد بررسی قرار داد.

در دو استان گیلان و شهرستان رامسر و تنکابن در غرب مازندران سطح زیر کشت چای حدود 22 هزار هکتار است که 90 درصد آن در گیلان واقع شده است و حدود 50هزار خانوار چایکار اغلب خرده مالک به طور مستقیم از این تولید کشاورزی گذران زندگی می‌کنند.

در گیلان و غرب مازندران 172 واحد کارخانه عمل آوری برگ سبز به چای خشک فعالیت دارند که محصول چای داخلی اغلب بدون افزودنی های رنگ و عصر و اسانس است و طرفداران زیادی دارد.