نماینده صومعه سرا با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ارز و ورود و خروج کالاها، برخی دخالت‌های ناثواب برای گمرک مشکل‌ساز شده است تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 180 هزار کانتینر کالا در گمرکات کشور دپو شده که حاصل تصمیم‌گیری نادرست برخی وزارتخانه‌ها است بنابراین وزارتخانه‌‌ها قوانین را درست اجرا کنند.

به گزارش ندای گیلان،سیدکاظم دلخوش‌ اباتری  در جمع خبرنگاران با اشاره به مسائل مطرح شده پیرامون گمرکات استان اظهار داشت: قانونگذار کاملاً به مسائل روز و مشکلات جامعه آگاهی داشته و قوانین و مقرراتی که در این مسیر اتخاذ می‌کند برای رفاه مردم تنظیم می‌شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: یکی از قوانینی که به فراخور وضعیت جامعه، نیاز گمرک و دستگاه‌های مختلف تنظیم شد در واقع “قانون امور گمرک” است که در سال ۸۹-۸۸ بخشی از اصلاحات آن انجام شد و در سال ۹۷-۹۶ این قانون به‌صورت جامع‌تر براساس نیازهای جامعه و ورود و خروج کالا تنظیم شد.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با بیان اینکه ما در قانون مشکلی نداریم؛ اما عدم تصمیم‌گیری صحیح برخی دستگاه‌های اجرایی و اجرای نادرست آن‌ها همواره مشکلاتی را برای گمرکات ایجاد می‌کند خاطرنشان کرد: در این حوزه با دخالت برخی دستگاه‌ها روبه‌رو هستیم که دولت محترم باید آن‌ها را جمع کند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ارز و ورود و خروج کالاها، برخی دخالت‌های ناثواب برای گمرک مشکل‌ساز شده است تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۸۰ هزار کانتینر کالا در گمرکات کشور دپو شده که حاصل تصمیم‌گیری نادرست برخی وزارتخانه‌ها است بنابراین وزارتخانه‌‌ها قوانین را درست اجرا کنند.

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه نیز از رشد صادرات کالا به کشور روسیه پس از اجرایی شدن موافقت‌نامه اوراسیا خبر داد و اظهار داشت: صادرات ما به کشور روسیه حدود ۳۰ درصد افزایش یافت البته وارداتمان کاهش یافت و عمده کالاهای وارده نیز کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی است.

جلالی‌فر عملکرد گمرکات را مطلوب دانست و گفت: ۸۰ درصد کالاهای صادراتی کشورمان به روسیه عمدتاً مواد غذایی و محصولات کشاورزی است که عموماً از طریق مرز زمینی صادر می‌شود لذا باید لجستیک دریامحور را افزایش دهیم تا صادرات‌مان گسترش یابد.