مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت: عزم جدی مردم برای حفاظت از اراضی ارزشمند استان ضروری است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،حسن گیلانپور در گفتگو با ایسنا بابیان اینکه جلوگیری از هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی ارزشمند کشاورزی گیلان از اولویت‌های کاری سازمان جهاد کشاورزی گیلان است، اظهار کرد: به طور شبانه روزی برای جلوگیری از هرگونه ساخت و سازهای غیرمجاز در گیلان رصد می‌کنیم تا در صورت طمع متخلفین در همان اویل کار و یا دیواره‌گذاری‌ها از ساخت و ساز جلوگیری شود.

وی افزود: سطح اراضی کشاورزی گیلان اگر چه نسبت به نیروهایی که داریم، زیاد است اما کنترل‌ها همواره در حال انجام است تا ساخت و ساز غیر قانونی انجام نشود.

گیلانپور با بیان اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی و قیمت ارزان زمین متاسفانه همچنان تغییر کاربری‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه دهیارانی هم هستند که این افراد متخلف را هدایت و حمایت می‌کنند که در صورت هر گونه گزارش و یا مشاهده برخورد قانونی با آن‌ها صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه دهیاران، بخشداران و شهرداران متخلف در مواجهه با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد قانونی انجام خواهد شد، اضافه کرد: خوشبختانه دهیارانی هم هستند که نسبت به حفظ اراضی شالیزاری روستا حساس هستند و ما به همکاری موثر این افراد به طور مستمر نیاز داریم.

گیلانپور تصریح کرد: متاسفانه برخی از هم استانی‌های ما نیز در در معاملات خود توجه نمی‌کنند و خیلی آگاهانه زمینشان را برای تبدیل به ویلا به غیر بومی‌ها می‌فروشند، که این کار فقط موجب می‌شود منافع آتی استان را فدای منافع آنی خود کنند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: متاسفانه برخی از روستاییان برای اینکه بتوانند مجوز ساخت برای اراضی ارزشمند شالیزارها بگیرند می‌گویند که می‌خواهند برای دختر و یا پسرانشان بسازند اما پس از ساخت آن را به غیر بومی‌ها می‌فروشند این در حالیست که شالیزارها و اراضی ارزشمند کشاورزی گیلان برای تامین امنیت غذایی کشور هستند و در آن‌ها فقط باید برنج و محصولات کشاورزی کاشته شود.

وی یادآور شد: در صورتی که در اراضی ارزشمند کشاورزی گیلان ساخت و ساز انجام شود دیگر هرگز نمی‌توان آن‌ها را به اراضی کشاورزی تبدیل کرد.

گیلان‌پور ادامه داد: بارها دیده‌ایم که حتی غیر بومی‌ها در تعطیلات به دنبال این هستند که معامله‌ای را انجام دهند توصیه می‌کنیم هوشیار باشند زیرا هیچ مجوز ساخت و سازی در اراضی کشاورزی داده نخواهد شد.

گیلانپور گفت: برخی از اراضی شالیزارهای خیلی ارزان‌تر هستند و این مساله باعث شده که وسوسه افراد از دیگر استان‌ها برای خرید این اراضی وجود داشته باشد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: باید عزمی جدی برای حفاطت از شالیزارها ایجاد شود و برای تحقق این امر باید کارهای زیربنایی انجام شود.

وی گفت: کارها برای جلوگیری از تغییرکاربری‌ها باید اصولی انجام شود حتی ساخت و سازهایی که دارای طرح هادی هستند و اراضی حاصلخیز دارند نیز حفاظت شوند.

گیلانپور تاکید کرد: توجه به آمایش سرزمین در ساخت و سازها ضروری است و کسی نباید برای زمین کشاورزی مجوز ساخت و ساز صادر کند.

وی تصریح کرد: نمی‌توان به مردم گفت خرید و فروش نکنیم اما نماینده‌ها چاره اندیشی کنند و قوانین و راهکارها و طرح‌هایی را اجرا کنند که جلوی چنین ساخت و سازهای بی‌رویه گرفته شود.

گیلانپور گفت: کارشناسان و مدیران کشاورزی می‌تواند راهکار و طرحی ارائه دهند که از اراضی کشاورزی استان حمایت شود و همه باید به دنبال این باشیم که اراضی کشاورزی گیلان را برای حفظ امنیت غذایی کشور بیش از پیش حفظ کنیم