مدیر ارتباطات دبیرخانه کنوانسیون تالاب های رامسر، با اشاره به لغو تحریم ها علیه ایران، از تلاش برای جلب کمک صندوق جهانی محیط زیست برای احیاء تالاب انزلی خبر داد.

مدیر ارتباطات دبیرخانه کنوانسیون تالاب های رامسر، با اشاره به لغو تحریم ها علیه ایران، از تلاش برای جلب کمک صندوق جهانی محیط زیست برای احیاء تالاب انزلی خبر داد.
کامیلا چالمرز عصر چهارشنبه در حاشیه دیدار از سایت تالاب انزلی به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد روز جهانی تالاب ها گفت: رویکرد اکوسیستمی بر مدیریت تالاب ها بسیار حائز اهمیت است .

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سرپرست تیم کارشناسی جایکا (آزانس همکاری های بین المللی ژاپن) و مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، هم اکنون با کمک جوامع محلی مدیریت اکوسیستمی در تالاب انزلی در حال انجام است که این امر ، موجب خشنودی و امیدواری است.
چالمرز در خصوص نوع کمک های دبیرخانه کنوانسیون رامسر به تالاب انزلی تصریح کرد : علاوه بر تلاش برای جذب کمک های مالی از صندوق جهانی محیط زیست، منابع علمی و آموزشی در اختیار ایران قرار می دهیم.
وی افزود: کتابچه ای حاوی اطلاعات جدید و به روزشده از گونه های مهاجم و راهکارهای مقابله با آن تهیه و برای استفاده به دست اندرکاران مدیریت تالاب ارائه می شود.
چالمرز یادآور شد: از سال 1997 که تالاب انزلی در فهرست تالاب های در معرض خطر مونترو قرار گرفت، مشاوران دبیرخانه کنوانسیون تالاب های رامسر، دو بار برای بررسی وضعیت به ایران سفر کرده اند و اکنون فرصت خوبی برای سفر سوم و بررسی اوضاع و ارائه رهنمود است.
وی خاطرنشان کرد : همچنین می توان از نتایج مثبت فعالیت های احیاء و مدیریت اکوسیستمی تالاب انزلی برای سایر تالاب های در معرض خطر استفاده کرد.
مدیر ارتباطات دبیرخانه کنوانسیون تالابهای رامسر در خاتمه تاکید کرد: حفاظت از تالاب، محیط زیست و طبیعت تنها با همکاری و کمک جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد امکان پذیر است.
تالاب انزلی با حدود 20 هزار کیلومترمربع وسعت، از منظر تنوع گیاهی و جانوری بسیار غنی است. این تالاب واقع در شمال استان گیلان از مراکز مهم زمستان گذرانی پرندگان مهاجر، زیستگاه و محل تخم ریزی گونه های مختلف آبزیان خزر، مهارکننده سیلاب ها ، تفرجگاه گردشگران و تامین کننده معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه آن است.
بر اساس تحقیقات صورت گرفته علاوه بر ارزش های اکولوژیکی ، ارزش اقتصادی یک هکتار تالاب 10برابر یک هکتار زمین کشاورزی است./ایرنا