نجفی گفت:اگر می‌خواهیم میزان صادرات بالا رود باید قیمت تمام شده‌ی محصولات پایین بیاید.

به گزارش ندای گیلان از رشت، دکتر محمدعلی نجفی در هفتمین جلسه‌ی ستاد اقتصاد مقاومتی استان گیلان با اشاره به اینکه یکی از محورهای اقتصادمقاومتی گسترش حجم صادرات محصولات است، افزود : در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل اعتبارات خوبی برای این بخش در نظر گرفته شده است که باید با تلاش‌های مضاعف تا پایان سال به وضعیت مثبت و قابل دفاعی در صادرات برسیم و تأثیرات آن قابل مشاهده باشد.

وی حجم مبادلات روسیه در سال 2015 را 800 میلیارد دلار عنوان و خاطر نشان کرد : بخش اعظم این مبادلات مربوط به صادرات بوده و از این مقدار حدود 14 میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی داشته است.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود : در همین مدت سهم مبادلات تجاری ایران و روسیه حدود 700 میلیون دلار بود که از این مقدار 175 میلیون دلار مربوط به بخش صادرات از ایران است.

وی یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی را صادرات و اصلاح تعرفه‌ها تجارت با روسیه خواند و اضافه کرد: این موضوع در دستور کار محمود واعظی رئیس کمیسیون اقتصادی ایران با روسیه است.

وی میزان تعرفه واردات کالا از ایران به روسیه را نسبت به کشورهای دیگر بسیار بالا دانست و گفت : کمیته‌ای متشکل از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، هماهنگی امور اقتصادی استانداری، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی استان میزان تعرفه‌ها را بررسی نمایند.

استاندار گیلان با بیان اینکه قیمت تمام شده‌ی محصولات ما بالا است افزود : اگر می‌خواهیم میزان صادرات بالا رود باید قیمت تمام شده‌ی محصولات پایین بیاید.

وی به اتفاقاتی که در کشور روسیه در سال گذشته افتاد و منجر به عدم تثبیت قیمت ارز در این کشور شد اشاره و خاطر نشان کرد : خوشبختانه دولت جمهوری اسلامی ایران به دنبال ثبات قیمت ارز بوده است.

دکتر نجفی با بیان اینکه صادرکنندگان ما باید در خصوص استانداردهای صادرات به روسیه تحقیق کنند گفت :با کسب این استانداردها  مواد لبنی، مرغ، دام و  طیور برای اولین بار در تاریخ گیلان به روسیه صادر شد.

وی افزود : البته برخی از تولیدات استان، از جمله سیمان، کالاهای بهداشتی، کاشی و سرامیک به بازار روسیه در سال‌های گذشته صادرات شده بود.