مدیر شرکت خودروسازی نگین سازه منطقه آزاد انزلی به آمادگی سرمایه گذار جهت تولید خودرو در منطقه آزاد انزلی طی ۲ تا ۳ ماه آینده اشاره کرد و افزود: در فاز اول ۲۰۰ نفر و در فازهای بعدی تا ۵۰۰ نفر فرصت شغلی برای جوانان بومی مملکت مهیا می‌شود.

به گزارش ندای گیلان از رشت،بحث تولید خودرو به عنوان یک صنعت مادر و بزرگ هر از گاهی در گیلان مطرح میگردید، اما این اتفاق صنعتی بزرگ برای گیلان همیشه در حد یک خبر آرشیو میشد و اما در خصوص صنعت خودروسازی در منطقه آزاد انزلی هیچ گاه صحبتی نشده بود.

از سال جاری یک شرکت خصوصی با اخذ مجوز تاسیس از سازمان منطقه آزاد انزلی توانست موافقت‌های اولیه سازمان را برای تولید خودرو به صورت SKD دریافت نماید.

اگرچه سازمان منطقه آزاد انزلی برای حمایت از سرمایه گذار و بخش تولید و صنعت استقبال می‌کند تا تنوع سبد کالاهای صنعتی خود را گسترش دهد اما باید منتظر ماند و دید با آمادگی بالایی که سرمایه گذار با در نظر گرفتن همه جوانب زیست محیطی و از سویی نگاه به توسعه و اشتغال‌زایی استان دارد آیا تا ماه‌های آینده می‌توانیم شاهد راه اندازی خط تولید خودروهای خارجی با پلاک منطقه آزاد انزلی در شهرک صنعتی شماره یک منطقه آزاد انزلی باشیم؟

در این باره یکی از مدیران شرکت خودروسازی نگین سازه منطقه آزاد انزلی به خبرنگار ما گفت: شرکت خودروسازی نگین سازه از سازمان منطقه آزاد انزلی دارای مجوز تاسیس در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ است و در شهرک صنعتی شماره یک (حسن رود) دارای یک مجموعه صنعتی و خط تولید می‌باشد که بنا دارد به صورت SKD (semi knocked- down به معنی نیمه قطعه قطعه شده است. نسبت به تولید خودرو اقدام نماید.

SKD از کلمات Semi Knocked-Down به معنی قطعات نیمه منفصل می‌آید. در روش اس کی دی، واردات یک خودرو به صورت پکیج‌های مختلفی از قطعات صورت می‌گیرد و باید فرآیند مونتاژ نهایی این پکیچ‌های قطعات، در خط مونتاژ واقع در کشور مقصد انجام شود.

منظور از پکیج قطعات، این است که اجزای اصلی تشکیل دهنده یک خودرو مثل پیشرانه، گیربکس، بدنه و داشبورد، قبلاً در کشور مبدأ تولید شده‌اند و تنها لازم است که این اجزا در فرآیند مونتاژ SKD کنار هم قرار بگیرند تا خودرو کامل شود. جالب است بدانید که در برخی از موارد، فرآیند رنگ بدنه خودروهای مونتاژ SKD نیز در خط تولید اصلی شرکت مادر انجام می‌شود.

طبق مجوز سازمان منطقه آزاد انزلی این شرکت خصوصی یکی از برندهای معروف کره‌ای را به همین صورت وارد منطقه آزاد انزلی مینماید و پس از مونتاژ با پلاک منطقه آزاد وارد بازار استان خواهد کرد.

وی در توضیحی بیشتر در رابطه با سرمایه گذرای یک هزار میلیارد ریالی در این پروژه صنعتی که توسط بخش خصوصی ( مشارکت بخش خصوصی بومی و غیر بومی) انجام خواهد شد از تولید خودرو با پلاک منطقه آزاد انزلی در فاز دوم این طرح خبر داد و گفت: سرمایه گذار برنامه دارد در فاز دوم‌خودرو با پلاک ملی و در فاز سوم خط تولید موتور سیکلت و دوچرخه را راه اندازی نماید.
همچنین این سرمایه گذار در حوزه تولید صنعت خودرو می‌گوید: کمبود زمین برای فازهای بعدی از مشکلات پیش رو خواهد بود، اگر چه سازمان منطقه آزاد انزلی نگاه حمایتی دارد اما از همه ارگان‌ها و نهادهای دولتی استان درخواست داریم در دولت آیت اله رییسی که قطعا بخش تولید و صنعت به بالندگی و شکوفایی خواهد رسید و مجموعه ایشان هم حامی تولید و صنعت هستند، این شرکت را در حوزه تولید حمایت نمایند.

به گفته وی شرکت خودروسازی نگین سازه منطقه آزاد انزلی در فاز ۲ و ۳ به لحاظ ملاحظات زیست محیطی که برای ساخت کوره برای تولید بدنه و رنگ‌آمیزی دارد در صورتی که نتوانست از سازمان محیط زیست مجوز احداث خط کوره برای بدنه خودرو و رنگ‌آمیزی خودرو را احداث کند، این فازها را در استان دیگر ایجاد خواهد کرد.

وی در خصوص تولید خودرو با پلاک ملی، تولید موتور سیکلت و دوچرخه در فازهای۲ و ۳ اظهار داشت؛ در فازهای بعدی ده هزار میلیارد رالو طی دو سال آینده در صورت موافقت و بهره برداری سرمایه گذرای خواهد شد.

مدیر شرکت خودروسازی نگین سازه منطقه آزاد انزلی به آمادگی سرمایه گذار جهت تولید خودرو در منطقه آزاد انزلی طی ۲ تا ۳ ماه آینده اشاره کرد و افزود: در فاز اول ۲۰۰ نفر و در فازهای بعدی تا ۵۰۰ نفر فرصت شغلی برای جوانان بومی مملکت مهیا می‌شود ضمن اینکه برای نیروی کار استان هم از مهندسین مکانیک بومی و افراد دارای تخصص در حوزه مکانیک و خودرو استفاده خواهد شد.

وی همچنین افزود: دفتر فروش این شرکت در پروژه‌ای استثنایی در مرکز شهر رشت که بزرگترین مجتمع صرافی و جواهرات شمال کشور است، می‌باشد.