رئیس دفتر بررسی و همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: با گروه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی غیرمجاز برخورد می‌شود و باشگاه‌های کوهنوردی حق اجرای تور را ندارند.

به گزارش ندای گیلان از رشت،روزبه آلیانی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در رشت گفت: با افرادی که بدون اخذ مجوز اقدام به فعالیت در زمینه ثبت نام و اجرای تور‌های گردشگری و طبیعت گردی می‌کنند برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

وی گفت: با عنایت به ماده ۳ آیین نامه نظارت برتاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و سیاحتی مصوب هیات وزیران و بند ۷ قانون صنعت گردشگری که همه افراد متقاضی فعالیت در صنعت گردشگری را ملزم به اخذ مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌کند.

وی افزود: برگزاری تور‌های تخصصی گردشگری و طبیعت گردی می‌بایست صرفاً توسط دفاتر مسافرتی مجوزدار و با استفاده از راهنمایان مجرب صورت گیرد که متاسفانه گا‌ها افرادی بدون تخصص و مهارت لازم و فاقد مجوز به ویژه در فضا‌های مجازی اقدام به تبلیغ در زمینه برگزاری تور‌های گردشگری و طبیعت گردی یک روزه می‌ کنند و مردم نیز بدون توجه به نداشتن مجوز این تورها، در آن شرکت می‌کنند.

روزبه آلیانی با بیان اینکه در حوزه گردشگری تور دارای تعرف مشخصی است و از بخش‌های مختلفی برخوردار است و راهنمای یک تور هم پس از گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف و قبولی در آزمون شایستگی هدایت تور گردشگری را می‌یابد، تصریح کرد: افراد فاقد مجوز و مهارت، گردشگران را به مکان‌های پرخطر در مسیر رودخانه‌ها و کوه‌ها برده و بدون رعایت مسائل ایمنی مسافران، منجر به رخ دادن حوادث تلخ شده‌اند و در زمان بروز حادثه هیچ حمایتی از افراد آسیب دیده انجام نمی‌دهند.

رئیس دفتر بررسی و همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: باشگاه‌های کوهنوردی مجاز به اجرای تور نمی‌باشند و از اداره ورزش و جوانان شهرستان انتظار می‌رود نسبت به جلوگیری از اعزام تور توسط این باشگاه‌ها اقدام کند.

وی در پایان گفت: گروه‌های غیر مجاز گردشگری و طبیعت‌گردی، به ویژه افرادی که درفضا‌های مجازی به تبلیغات خود ادامه می‌دهند، شناساسی و فرا خوانده می‌شوند و درصورت ادامه فعالیت به مراجع قضایی جهت برخورد قانونی معرفی می‌شوند.