ذوالفقار یزدان‌مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان در نشست‌خبری که پیش از ظهر امروز در دفتر این صندوق برگزار شد، گفت: با آسیب‌شناسی صورت گرفته از وضعیت صندوق رفاه دانشجویان و با توجه به اهمیت آن در آموزش عالی که حدود 4 میلیون دانشجو را تحت پوشش قرار دهد، برنامه‌هایی را برای این صندوق درنظر گرفته‌ایم.

ندای گیلان :ذوالفقار یزدان‌مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان در نشست‌خبری که پیش از ظهر امروز در دفتر این صندوق برگزار شد، گفت: با آسیب‌شناسی صورت گرفته از وضعیت صندوق رفاه دانشجویان و با توجه به اهمیت آن در آموزش عالی که حدود 4 میلیون دانشجو را تحت پوشش قرار دهد، برنامه‌هایی را برای این صندوق درنظر گرفته‌ایم.
وی با اشاره به اینکه صندوق رفاه دانشجویان برای عمل به وظایف و رسالت خود باید سازمانی چابک باشد، افزود: به همین دلیل شورای راهبردی صندوق رفاه با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مشاورین نخبگان اقتصادی تشکیل شد و در حال تدوین سند راهبردی صندوق هستیم تا این صندوق براساس نقشه راه به اهداف خود دست یابند.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان در استفاده از حمایت خیرین یادآور شد: طی سال‌های گذشته‌ جلب حمایت از خیرین برای فعالیت‌های صندوق غفول مانده بود که در حال جلب حمایت‌های بیشتر خیرین در این بخش هستیم و صندوق در حال پیگیری جلساتی با حامیان و بخش خصوصی مانند بنیاد علوی و خیرین است.
یزدان‌مهر در ادامه نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
420 میلیارد تومان بدهی دانشجویان به صندوق رفاه دانشجویان
وی در پاسخ به سوالی درباره بدهی‌های موجود از سوی دانشجویان به صندوق رفاه دانشجویان اظهار داشت: از سال 53 تاکنون بالغ بر 420 میلیارد تومان بدهی از سوی فارغ‌التحصیلان بدهکار نسبت به صندوق وجود دارد که عمده این بدهکاران، فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران هستند که نزدیک به حدود 21 میلیارد تومان نسبت به صندوق بدهی دارند.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: تسهیلاتی برای دانشجویان بدهکار به صندوق در نظر گرفته و مقرر شده است فارغ‌التحصیلان سال‌های 53 تا 79 در صورت مراجعه به صندوق تا تاریخ 31 شهریور از تسهیلات ویژه‌‌ای برخوردار شوند و تنها به پرداخت اصل بدهی خود بدون در نظر گرفتن جریمه‌های موجود بپردازند.
وی با اشاره به اینکه به ازای هر سال 12 درصد جریمه به بدهی دانشجویان بدهکار به صندوق افزوده می‌شود، ادامه داد: فارغ‌التحصیلانی که مشکلات خاصی دارند در صورت مراجعه برای پرداخت کل بدهی خود به صندوق تنها اصل بدهی از آنها تنها دریافت می‌شود و برای سایرین فارغ‌التحصیلان نیز 50 درصد جریمه دیرکرد حذف می‌شود.
یزدان مهر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تاکنون چقدر از مبلغ 420 میلیارد بدهی به صندوق برگشته است، گفت: با پیگیری‌های انجام شده روند پرداخت بدهی‌ها رو به رشد است و بخشی از افزایش بودجه صندوق که 36 درصد نسبت به سال گذشته بوده مربوطه به پرداخت همین بدهی‌هاست.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی تصریح کرد: در حال حاضر 50 درصد خوابگاه‌های دانشجویی زیر نظر صندوق رفاه دانشجویان ملکی و 320 خوابگاه غیردولتی دارای مجوز هستند، لیست خوابگاه‌های مجاز در سایت صندوق رفاه دانشجویان قید شده است.
وی افزود: 50 درصد از اجاره‌بهای خوابگاه‌ها برای تجهیز و آماده‌سازی خوابگاه‌ها به دانشگاه‌ها عودت داده شده است و ودیعه مسکن مجردی در سال تحصیلی امسال 30 درصد افزایش یافته است.
یزدان مهر با اشاره به فعالیت‌های خیرین خوابگاه‌ساز در آموزش عالی گفت: تاکنون کلنگ احداث 6 خوابگاه دانشجویی توسط خیرین زده شده است و حدود 36 خوابگاه نیز توسط خیرین ساخته شده است، در حال نهایی کردن قراردادهای خود در زمینه ساخت خوابگاه دانشجویی با بنیاد علوی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هستیم تا از ظرفیت آنها برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی بهره گیریم.
وی با اشاره به میزان مبلغ وام ودیعه مسکن دانشجویان متاهل گفت: دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی شهر تهران حدود 5 میلیون تومان وام ودیعه مسکن و دانشجویان تحصیلات تکمیلی وامی نزدیک به 7 میلیون و 500 هزار تومان دریافت می‌کنند، این وام برای دانشجویان 5 شهر بزرگ به ترتیب در مقاطع مختلف 3 میلیون و 750 و 600 میلیون و در سایر شهرها 3 میلیون و 4 میلیون و 500 هزار تومان است.
یزدان مهر در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره وضعیت پرونده مالی صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: این پرونده دارای دو بخش عمومی و کیفری و حقوقی است؛ صندوق رفاه ببخش حقوقی آن را پیگیری می‌کند و تاکنون دو حکم برای آن صادر شده که در یک مرحله دو میلیارد و 400 میلیون تومان پس از طی مراحل قانونی به بودجه صندوق رفاه بازگشت داده شده و در دادگاه بعدی 4 میلیارد و 300 میلیون تومان به بودجه صندوق رفاه برمی‌گردد که این رقم در حال انجام کارهای قانونی است.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: بخش کیفری این پرونده نیز از سوی دیوان محاسبات سازمان بازرسی و دادستانی در حال پیگیری است.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ثبت‌نام دانشجویان برای دریافت وام شهریه گفت: در سال گذشته مبلغی برای وام شهریه تخصیص یافته بود که به دلیل مشکلات موجود ابلاغ نشد، بخشنامه‌ای را به دانشگاه‌ها ارسال کردیم تا دانشجویان بتوانند از طریق اعتبارات در نظر گرفته و صرفه‌جویی‌های ایجاد شده از وام شهریه بهره‌مند شوند، امسال نیز حدود 600 هزار دانشجو برای دریافت وام شهریه ثبت‌نام کردند.
یزدان‌مهر از صدور نامه وزیر علوم و بهداشت به رئیس جمهور در زمینه تحقق صددرصدی وام شهریه دانشجویان خبر داد و گفت: امیدوارم امسال همه درخواست‌کنندگان وام‌های شهریه بتوانند وام خود را دریافت کنند/تسنیم