حال شورا در مقابل یک سوال تاریخی مهم قرار دارد. واقعا چه نیرویی بهتر از شهردار فعلی برای تصدی شغل شهرداری رشت در دسترس دارید؟ و باز شورا باید به مردم صادقانه بگوید چه مشکل اساسی و حل نشدنی با شهردار دارد که تن به استیضاح شهردار داده است.

روزنامه گیلان امروز در شماره چهارشنبه سیزدهم مردادماه، مطلبی در قسمت سرمقاله با عنوان بازی دو سر باخت برای شورای شهر رشت به قلم محمدکاظم شکوهی راد در ارتباط با موضوع استیضاح شهردار کلانشهر رشت منتشر کرده است.

فردا، پنجشنبه 14 مرداد ماه 1395 شورای اسلامی شهر رشت آقای دکتر ثابت قدم شهردار رشت را استیضاح می کند. استیضاح شهردار در شورا امر بدیع و خارق العاده ای نیست اما کش و قوس های فراوان شورا برای مدت دو سالی که آقای ثابت قدم مسوولیت مدیریت شهری رشت را داشته و سنگ اندازی های برخی از اعضاء شورا در مسیر کار این مدیر برجسته شهری تامل برانگیز است.
آقای ثابت قدم به دلایل گوناگون، از جمله بومی بودن(خانواده اصیل رشتی) – تحصیلات عالی ذیربط با مدیریت
شهری – تجربه عملی در کار مدیریت شهری – جوان و خالق بودن، بی نیازی از نظر مالی، صاحب نظر و متهور در پیگیری برنامه های شهری مناسب ترین و کارآمدترین مدیریت شهری است که طی سال های پس از انقلاب شهرداری رشت به خود دیده است.
در همین دوره کوتاه مدت مدیریت ایشان، علیرغم کارشکنی ها و چالش های فراوان، هر آدم باانصافی تایید
می کند که با اصلاح معابر، پیاده روها – ایجاد پیاده راه فرهنگی، زیباسازی فضای شهری، ایجاد پارک های متعدد، توجه به مشکلات ریشه ای شهر مانند توسعه معابر و مشکل دو رودخانه رشت می توان شهادت داد که چهره شهر در حال تغییر مثبت است.
مسلم است که تک تک اعضای شورای شهر رشت هم که غالب آنها افراد صاحب فکر، با اندیشه، توسعه یافته و صاحب تحصیلات و تجربیات ارزنده هستند، به خوبی متوجه این تغییرات بوده و به کارآمدی دکتر ثابت قدم ایمان دارند اما به نظر میرسد اگر تن به استیضاح داده اند؛ از تداوم چانه زنی های خسته کننده و چالش های مستمر بین شورا و مدیریت شهری خسته شده اند.
حال شورا در مقابل یک سوال تاریخی مهم قرار دارد. واقعا چه نیرویی بهتر از شهردار فعلی برای تصدی شغل شهرداری رشت در دسترس دارید؟ و باز شورا باید به مردم صادقانه بگوید چه مشکل اساسی و حل نشدنی با شهردار دارد که تن به استیضاح شهردار داده است.
استیضاح شهردار، به هر حال و با هر نتیجه بازی دو سر باخت برای شوراست؛ زیرا اگر استیضاح منجر به برکناری شهردار شود، شورا نه تنها مرعوب و منکوب یک جریان ضعیف غوغاسالار در شورا شده و باید پاسخگوی مردم رشت باشد که در مجموع و غالبا شهردار فعلی را پذیرا بوده، کارنامه وی را مثبت می دانند، صد البته برخی اقدامات اساسی شهردار مانند اجرای ضوابط حامل بر طرح تفصیلی شهر و جلوگیری
از تخلفات عمده ساخت و ساز و برچیدن و حذف جریان های سوء در بدنه شهرداری، عده ای افراد ذینفع که پیوسته از آشفتگی ساخت و ساز سود برده اند، از برکناری شهردار سود می برند، غافل از اینکه جریان جلوگیری از ساخت و سازهای مشمئزکننده خلاف دیگر برگشت ناپذیر است و هرکس بیاید ناچار باید این روند را که قانونی و مورد درخواست مسوولین نظام است، ادامه دهد.
آنطور که انتظار می رود و انشاالله چنین باشد، شورا در مقابل خواسته جمعی از اعضاء بایستد و استیضاح رای نیاورد، نفس استیضاح شهرداری با مشخصات حاضر که افکار عمومی را پشت سر خود دارد، می تواند برای شورا نقطه ضعف تلقی شود.
در هر حال آنچه مهم است، فرد نیست بلکه منافع و مصالح عمومی است که امید است اعضای فرهیخته و آگاه شورا با مدیریت جلسه استیضاح، مدیریت شهری را بیش از این تضعیف نکنند و شهردار را به شکلی حمایت کنند که بتواند با دلگرمی بیش از پیش و بدون تزلزل، کار توسعه خدمات و امکانات شهری را پیگیری کند.ایرنا