مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: بازرسان یونسکو برای بررسی پرونده ثبت جهانی شهرک تاریخی ماسوله و جنگل های هفت هزار ساله هیرکانی هفته آینده به استان می آیند.

به گزارش ندای گیلان، شهرود امیرانتخابی در نخستین سخنرانی خود در آئین مراسم تکریم و معارفه مدیران کل قدیم و جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: ماسوله ۴۳ سال پیش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید اما با گذشت سال ها تلاش برای ثبت جهانی هنوز موفق به این مهم نشده ایم.

وی اظهار داشت: ثبت جهانی دو میراث یادشده در حوزه حفظ ، نگهداری و مرمت از اولویت های این اداره کل خواهد بود.

وی ادامه داد: تاکید بر اجرای انواع گردشگری در گیلان صحیح نیست و می بایست چند نوع خاص از گردشگری همچون گردشگری سلامت، ساحلی و غذا مورد تمرکز و سیاست گزاری قرار گیرد.

امیرانتخابی اضافه کرد: اگرچه گیلان در جذب گردشگر داخلی موفق است اما می بایست هدفگزاری به سبب ارز آوری و ایجاد اشتغال برای جذب گردشگر خارجی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه طرح جایگزینی اقتصاد گردشگری بجای اقتصاد نفت از سوی ایشان مطرح و مورد پیگیری است، گفت: زیرساخت های گردشگری در گیلان پیشرفت داشته اما این مقوله اگر چه شرط لازم توسعه است اما کافی نیست و در این راستا عزم ملی مورد توجه است.

امیرانتخابی در زمینه توسعه حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان نیز از نماینده ولی فقیه در استان خواست در این زمینه ورود کرده و دستوری صادر کند تا هیچ صنایع دستی خارجی به عرصه فروش وارد نشود.

وی گفت: مهمترین اقدام در حوزه صنایع دستی بحث تجاری سازی و اقتصادی کردن این تولیدات است که در برنامه ریزی بلند مدت صورت می گیرد؛ اما در کوتاه مدت می بایست آموزش ها ادامه یابد.

امیرانتخابی تاکید کرد: فعالیت در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک امر فرابخشی است و نیازمند تعامل و همکاری همه دستگاه ها و ارگان های مرتبط است.

مراسم تکریم و معارفه مدیران کل سابق و جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با حضور مدیران کشوری، استانی و فعالان صنعت گردشگری برگزار و ضمن قدردانی از تلاش های رضا علیزاده، شهرود امیر انتخابی بعنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان معرفی شد.