استاندار گیلان در بازدید هوایی و میدانی از تالاب بین المللی انزلی و امیرکلایه لاهیجان، به خطر انداختن حیات وحش و طبیعت خدادادی را مایه تاسف و عملی نابخشودنی دانست و بر ضرورت برخود جدی با مسببین حوادث اخیر تالاب‌های استان که به محیط زیست و حیات وحش خسارت وارده کرده اند، تاکید کرد.

به گزارش ندای گیلان از بندرانزلی،اسدالله عباسی استاندار گیلان امروز از تالاب بین المللی انزلی و تالاب امیرکلایه لاهیجان به صورت هوایی و نیز میدانی بازدید کرد و در جلسه ای با محوریت بررسی ابعاد وقوع حادثه آتش سوزی این دو تالاب و نیز احیای آن ها با حضور مدیران کل دستگاه های متولی و اعضای شورای تامین انزلی در این شهرستان،  بر لزوم برخورد جدی با عاملان و مسببین عمدی یا غیر عمدی خسارات وارده و نیز اقدامات پیشگیرانه موثر برای حفاظت بهتر و مناسب تر از مواهب خدادادی و طبیعت کم نظیر استان، تأکید کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان در حاشیه بازدید از مناطق حادثه ‌دیده تالاب‌های لاهیجان و بندرانزلی در گفت و گو با خبرنگاران، بیان کرد: بعد از اتفاقات مکرری که برای تالاب های انزلی و امیرکلایه بوجود آمده، افرادی به عمد یا غیر عمد زندگی مردم و طبیعت را به خطر انداخته اند که جای تاسف فراوان دارد.
وی با تقدیر از تلاش‌های همه عوامل در مهار آتش سوزی، افزود: بالگردهای سپاه پاسداران و هلال احمر بیش از یکصد سورتی پرواز در این دو تالاب برای مهار آتش سوزی و تثبیت شرایط داشته اند که جای تقدیر دارد.
دکتر عباسی ادامه داد: مجموعه عوامل اعزامی استانداری، فرمانداری شهرستان های انزلی و لاهیجان، حفاظت از محیط زیست، شهرداری، هلال احمر و نیروهای بسیج مردمی و دیگر دستگاه های خدمات رسان در این حوزه، به صورت زمینی و هوایی تلاش کردند که اطفای حریق کنند.
وی خاطر نشان کرد: زیبایی های استان گیلان  به همین نعمات خدادادی همچون تالاب ها، ساحل، جنگل و مزارع است که اگر این مواهب مورد هجمه قرار بگیرند، زندگی مردم این استان با تهدید مواجه می‌شود.
رئیس شورای تامین گیلان از دستگاه های نظارتی، امنیتی و انتظامی بویژه رئیس کل دادگستری و دادستان استان  خواست تا بطور جدی و قاطع با مسببین این حوادث که خسارات سنگینی به محیط زیست، جامعه و دوستداران طبیعت با تهدید های آن وارد کرده اند،  برخورد کنند.
وی با ابراز تاسف از وقوع چنین حوادثی بیان کرد: هم اکنون در پی بازدیدی که داشته ایم به همت سپاه، محیط زیست، هلال احمر و همه عوامل دست اندرکار اطفای حریق شده  است.
وی گفت: به خطر انداختن حیات وحش و طبیعت خدادادی مایه تاسف و عملی نابخشودنی است.
استاندار گیلان ادامه داد: پرواز پرندگان در طبیعت و نگاه عاشقانه و شکرگزارانه مردم به آنان، منشا زیبایی های تالاب بین المللی انزلی و تالاب امیر کلایه لاهیجان است.
وی در عین حال تاکید کرد باید تلاش کرد تا به صورت پیشگیرانه نسبت به حفاظت از محیط زیست عمل کرد.