به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی ایمنی بیمار(26شهریور)، طی بازدید معاون درمان و تیم نظارتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مراکز درمانی رشت، ارتقای ایمنی بیمار مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش ندای گیلان از رشت، در این بازدید، که با حضور معاون درمان و تیم نظارتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مرکز آموزشی درمانی 17شهریور و بیمارستان خصوصی قائم صورت گرفت، گزارشی از عملکرد این مراکز توسط روسای بیمارستان ها در راستای ارتقای ایمنی بیماران ارایه شد.

اسماعیل نورصالحی- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حاشیه این بازدید، طی گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری وبدا گیلان گفت: در حال حاضر عوارض ناشی از پیامد های خدمات سلامت و وقایع ناخواسته در سیر درمان و مراقبت بیماران در بخش بستری و سرپایی یکی از علل عمده مرگ و میر بیماران  محسوب می شود و به عنوان یکی از اصلی ترین دغدغه های نظام های سلامت در سراسر جهان مطرح می باشد.

معاون درمان تصریح کرد: بر اساس برآورد سازمان  جهانی بهداشت، خدمات غیر ایمن سلامت، سالیانه منجر به مرگ بیش ازدو میلیون و 600هزار نفر در کشورهای با درآمد متوسط و پایین در سراسر دنیا می شود که در 75درصد موارد قابل پیشگیری می باشند.

وی افزود: در بسیاری از کشورها،  بالا بودن عواقب ناشی از خدمات غیر ایمن و تاثیر بهبود سیستم ها و روش ها در کاهش این عوارض توجه و اقدامات عملیاتی جهت ارتقاء ایمنی بیمار را در رأس مباحث اجرایی و مدیریتی بیمارستانی مورد توجه و تامل ویژه قرارداده است . در همین راستا سازمان جهانی بهداشت برای اولین بار روز26 شهریور سال جاری مطابق با 17 سپتامبر سال 2019میلادی را به عنوان روز جهانی  ایمنی بیمار با شعار ” برای ایمنی صحبت کنید”  اعلام کرده است.