استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت‌های پرشمار استان در بخش‌ کشاورزی، مولدسازی توتستان‌ها و تلاش جهادی برای افزایش تولید محصول باکیفیت را مورد تأکید قرار داد.

به گزارش ندای گیلان از فومن، اسدالله عباسی با همراهی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و مدیران مرتبط استانی، از مرکز توسعه نوغانداری کشور در روستای خشکنودهان بالا بخش مرکزی فومن و همچنین مزرعه توتستان و مجموعه پرورش ماهیان خاویاری  در روستای زیده پایین بخش سردار جنگل این شهرستان بازدید کرد.

وی در جریان سفر به فومن، از مزارع کشاورزی بخش سردار جنگل هم بازدید و در گفت وگو با کشاورزان منطقه، از روند کشت محصول برنج، پرس و جو کرد.

استاندار گیلان در جمع خبرنگاران با اشاره به شناسایی مزیت‌های نسبی کشاورزی گیلان و لزوم تقویت آنها، زمینه‌سازی برای رسیدن تولیدات محصولات یادشده به ویژه برنج، چای و ابریشم به اوج شکوفایی را مورد تأکید قرار داد.

وی با یادآوری وضعیت نامناسب توتستان منطقه در سال گذشته افزود: در جریان سفر رئیس‌جمهوری به گیلان، ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از نوغانداری در نظر گرفته شد تا تکیه بیشتری بر تولیدات داخلی شود‌.

استاندار گیلان تولیدات کنونی ابریشم گیلان را به لحاظ کیفیت ، دارای جایگاهی بالا و قابل رقابت خواند و ادامه داد: فرصتی داده شد تا با انجام زمان‌بندی دقیق، توتستان‌هایی که متعلق به جهاد کشاورزی و مرتبط با تولید تخم نوغان است، مولدسازی شده و تا پایان شهریورماه گزارش کار ارائه گردد.

 عباسی تولید ماهیان خاویاری در کنار چای و برنج را از دیگر مزیت‌ها در استان برشمرد و اضافه کرد: آبزی‌پروری در گیلان باید بیش از زمان فعلی، فعال و از دست‌اندرکاران این بخش برای افزایش تولید، حمایت می شود.

وی بخشی از تولید انواع ماهیان را در مزارع برنج عنوان و خاطرنشان کرد: بر لایروبی تمامی آب‌بندان‌ها و استخرها و نیز بتنی شدن (لاینینگ) نهرها تاکید دارم تا موضوع کم‌آبی، مدیریت شود.

 عباسی از همکاری و تعامل مردم با دستگاه‌های مسئول و متولیان امر برای توزیع آب کشاورزی قدردانی و ابراز امیدواری کرد که سال‌زراعی پیش رو، سالی پربرکت برای کشاورزان باشد.

رسیدگی به مسئله قطعی آب و برق منطقه و بررسی میدانی فرماندار شهرستان با مشارکت جوامع محلی همچون شوراهای اسلامی شهر و روستا برای رفع مشکلات مردم از دیگر مواردی بود که مورد تاکید استاندار گیلان قرار گرفت.