این نوشتار بر اساس محتوای مصاحبه تعدادی از کارشناسان و نویسندگان امریکایی در برنامه تلویزونی عصر تنظیم شده است.

به گزارش ندای گیلان، طالب زاده مجری برنامه عصر که  پنجشنبه ۱۳ آذر ۹۹ بصورت زنده از شبکه افق پخش شد با چهار تن از کارشناسان امنیتی، سیاسی و فعال اجتماعی در امریکا مصاحبه کرد و از آنها در خصوص دلایل و عوامل ترور شهید فخری زاده دانشمند هسته ای ایران سوال کرد.

 در ذیل به اختصار به موارد مهم این مصاحبه ها اشاره می کنم؛
دکتر “اسکات بنت” افسر سابق جنگ روانی امریکا:
اسرائیل در ترور دکتر فخری زاده نقش مستقیم داشته است. هدف صهیونیست ها از این ترور تله ای بیش نیست. آنها غصد دارند با ایجاد التهاب در منطقه زمینه ای را فراهم کنند تا “جو بایدن” به محض ورود به کاخ سفید بر اساس سناریوی جدید آنها عمل کند. به اعتقاد بنت، نتانیاهو امیدوار است از طریق واکنش جمهوری اسلامی ایران شرایط لازم برای ورود آمریکا به بازی جدید را فراهم نماید.
به اعتقاد تنت حضور نیروهای قدرتمند افراطی طرفدار اسرائیل در کشور و دولت امریکا همان کسانی که ترور سردار سلیمانی را رقم زدند امکانی است که راه را برای اجرای اهداف رژیم صهیونیستی فراهم می کند اما شکیبایی و واکنش منطقی ایران می تواند طرح نتانیاهو وجریان تندرو طرفدار صهیونیست در امریکا را خنثی نماید.
دوم: “مایکل مالوف” کارشناس سابق سیاست های امنیتی. 
اسراییل به دنبال تنش آفرینی جدید علیه ایران در سطح جهانی است. 
اسرائیل به دنبال ان است که فضا را بگونه ای رقم بزند که با روی کارآمدن بایدن، برخورد با ایران اولویت مهم دولت جدید باشد.
سوم “جونس الکس”، مولف و  مقاله نویس.
آلکس به نفوذ قدرتمند نتانیاهو و صهیونیست ها در جامعه و در دولت مردان امریکایی و کمک های مالی و نظامی بیشماری که هرساله از امریکا دریافت می کند اشاره می کند و معتقد است رسانه ها و سیاستمداران امریکایی در باره ترور شهید فخری زاده سخن میگویند اما قادر نیستند به صراحت این اقدام جنایتکارانه را محکوم کنند.حتی شخصیت برجسته ای مانند جان برنر این جنایت را محکوم کرده اما قدرت ندارد نام اسرائیل را ذکر کند. 
الکس در خصوص فعالیت هسته ای ایران گفت: گزارشات بسیار سخت گیرانه آژانس نشان میدهد فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز است. همه چیز نشان می دهد نتانیاهو به مقامات امریکایی دروغ می گوید همان طور که در جنگ با عراق دروغ گفت.نتانیاهو از ۵سال پیش به دنبال راه اندازی جنگ با ایران است. او از سال ۱۹۹۵ موضوع تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را کلید زده است.
چهارم: خانم “سارا فلاندرز” نویسنده، فعال سیاسی و ضد جنگ، مرکز کنش بین الملل:
جترور فخری زاده یک جنایت شنیع، وحشتناک، دولتی و حکومتی است و بطور یقین اسرائیل بدون چراغ سبز امریکا امکان این اقدام را نداشت.
فلاندرز به تحریم های امریکا علیه ایران از سال ۱۹۷۹ اشاره و ادامه می دهد:
فعالیت هسته ای ایران برای امریکا بهانه ای بیش نیست، ایران نشان داده است که به برجام پایبند  است. حقیقت این است ک امریکا به دنبال ایرانی است که همانند گذشته مطیع و دنباله رو سیاست های استعماری این کشور باشد.
وی با انتقاد از سیاست های کاخ سفید افزود؛ ایالات متحده نمی تواند به گذشته برگردد، زیرا دوران تک قطبی تمام شده است.
خانم فلاندرز با اشاره به واکنش نویسندگان امریکایی در محکوم کردن ترور شهید فخری زاده گفت مردم امریکا با جنگ افروزی مخالف هستند. انها دوستدار ملت ایران و به به دنبال صلح هستند و همانند سال گذشته که ژنرال سلیمانی برای صلح به عراق رفته بود با ملت ایران ابراز همدردی می کنند.
وی همچنین از مصوبه اخیر مجلس ایران که فرصت دوماهه به امریکا داده حمایت کرد و گفت:
بایدن باید انتخاب کند، روش گذشته رو ادامه دهد یا با آگاهی به این موضوع که دوران تک قطبی تمام شده است، نقش سازنده ای را در برابر ایران دنبال نماید…
مطالب مطرح شده بر این نکات استوار است
۱. رژیم صهیونیستی بویژه شخص نتانیاهو در ترور شهید فخری زاده نقش مستقیم دارد.
۲. رژیم صهیونیستی با چراغ سبز امریکا دانشمند هسته ای ایران را ترور کرد.
۳. رژیم صهیونیستی با صحنه گردانی و استفاده از قدرت بین المللی امریکا فرصت های زیادی را از جمهوری اسلامی ایران سلب کرده است.
۴. رژیم صهیونیستی بویژه شخص نتانیاهو برای جلوگیری از پایان اختلافات امریکا و ایران از هیچ کوششی دریغ نمی کند.
ه. تنش آفرینی و ملتهب کردن منطقه از طریق ایران هراسی رمز موفقیت نتانیاهو و سیاستمداران امریکایی طرفدار رژیم صهیونیستی برای تحت فشار قرار دادن ایران با هدف جلوگیری از پیشرفت ایران در حوزه های مختلف بویژه صنعت هسته ای است.
۶. هدف نهایی امریکا و رژیم صهیونیستی از اعمال شدید ترین تحریم های قرن علیه ایران،  تسلیم کامل ایران در مقابل غرب و بازگشت به دوران استعماری گذشته است.
با این توصیف انرژی هسته ای، دفاع موشکی، دخالت در امور کشورها، حمایت از تروریسم و حقوق بشر بهانه هایی بیش نیستند.
و برای پایان بهانه تراشی های ایالات متحده پایانی قابل تصور نیست الا تغییر نظام، وابستگی و دنباله روی کامل از سیاست های دولت آمریکا. 
بنابراین پافشاری بر شعار نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی که موید استقلال و نفی هرگونه سلطه پذیری و سلطه گری است، تلاش برای پیشرفت در تمامی عرصه ها بویژه اقتصادی با اتکا به نیروی درون، انسجام و یکپارچگی همه اقشار و طبقات جامعه و گسترش روابط در سطح بین الملل رمز موفقیت کشور در مقابل بیگانگان محسوب می شود.
اما در خصوص واکنش ایران در مقابل بانیان ترور شهید فخری زاده دیدگاههای متفاوتی وجود دارد.
اول: واکنش سخت، سریع و کوبنده
دوم: عدم واکنش، پیگیری شکایت از طریق مجامع بین المللی و حفظ موقعیت فعلی ایران در جامعه جهانی
سوم: خویشتن داری، واکنش متقابل در موقعیت مناسب و پیگیری موضوع از طریق مجامع جهانی.
به نظر می رسد دیدگاه سوم هوشمندانه است. حفظ خویشتن داری، خلع ید کردن رژیم صهیونیستی، انتخاب کامل ترین روش مقابله و اجرای آن در بهترین زمان با بیشترین تاثیر علیه این رژیم و پیگیری همزمان موضوع از طریق مجامع بین المللی‌.                        محمد برجعلی زاده مردابسری. ۹۹/۰۹/۱۴