حجتی پیش بینی کرد با ورود پیاز مناطق معتدل و سرد کشور در ماه های مرداد و شهریور وضعیت بازار پیاز بهبود یابد.

به گزارش ندای گیلان؛محمود حجتی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره عرضه پیاز تولید داخل به قیمت 48 هزارریال،گفت: اکنون پیاز تابستانه به دلیل عرضه دیرهنگام برخی مناطق با مشکل مواجه شده است.

وزیر جهاد کشاورزی بخشی از علت گرانی پیاز را وجود بازار سیاه و کاهش اندک تولید عنوان و پیش بینی کرد با ورود پیاز مناطق معتدل و سرد کشور در ماه های مرداد و شهریور وضعیت بازار پیاز بهبود یابد.
وی یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی را عادت کردن مردم به تازه خوری محصولات کشاورزی عنوان کرد و اظهارداشت: در بخش کشاورزی گاهی اوقات به خاطر سرمای زودرس یا گرما ممکن است محصول یک منطقه 10 روز زودتر یا دیرتر وارد بازار شود که این فاصله زمانی می تواند تنظیم بازار را تحت تاثیر قرار دهد.
وزیرجهادکشاورزی گفت: این درحالیست که پیاز، خیار و گوجه فرنگی در اکثر مناطق کشور تولید و هرماه محصولات یک منطقه به بازار عرضه می شود.
به گفته وی، البته با سوق دادن کشت محصول خیار و گوجه فرنگی در گلخانه ها این محصولات به شکل چهارفصل در اختیار مردم قرار می گیرد ، اما هنوز بخشی از گوجه فرنگی تازه خوری در عرصه های طبیعی تولید می شود که این وضعیت اقلیمی در مواقعی تنش هایی را ایجاد می کند.
وزیر جهاد کشاورزی کابینه یازدهم درباره سود کلانی که با افزایش قیمت مقطعی محصولات مختلف کشاورزی برای برخی حاصل می شود، گفت: با افزایش مقطعی برخی محصولات کشاورزی به طور عمده سود کلان به جیب دلالان می رود. ابزار برخورد با افراد سودجو در دست وزارت جهاد کشاورزی نیست، بلکه باید این مهم توسط دستگاه های متولی همچون سازمان تعزیرات کشور، سازمان بازرسی کشور و همچنین سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان پیگیری شود.
حجتی درباره پرداخت نشدن خسارت خشکسالی سال گذشته به کشاورزان گفت: آن دسته از کشاورزانی که دارای بیمه محصولات کشاورزی هستند مشکلی برای دریافت خسارت های خود ندارند و ممکن است منابع مالی به خاطر تخصیص ها از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و یا خزانه داری کل کشور با تاخیر مواجه شود، اما به طور حتم پرداخت می شود.
وی اظهار داشت: کشاورزانی که بیمه ندارند باید منابع مالی خسارت هایشان از ستاد حواث غیرمترقبه دنبال شود که این موضوع نیز گردش کار خود را دارد.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: سال گذشته نزدیک به 100 هزار میلیارد ریال (10 هزار میلیارد تومان) خسارت به بخش کشاورزی وارد شد، در صورتی که منابع دولت کشش این حجم پرداختی را ندارد ، بنابراین بخشی از خسارت ها در ستاد حوادث استان ها زیر نظر استانداران بررسی و به وزارت کشور منعکس می شود.
حجتی افزود: هر مبلغ از خسارت ها که در دولت به تصویب برسد به تدریج تخصیص می یابد.
وی درباره پیشنهاد حضور ایشان در شهرداری تهران افزود: برخی دوستان اینجانب را در شهرداری تهران مطرح کرده اند اما آنچه مسلم است اکنون وزیر جهاد کشاورزی کابینه یازدهم هستم و کارمند رئیس جمهوری اما این که در دولت دوازدهم در چه دستگاهی فعالیت داشته باشم به نظر ریاست جمهوری دولت دوازدهم برمی گردد.