رییس سازمان آتش نشانی شهرداری رشت گفت:در سال گذشته ۲ هزار و ۲۵۳ مورد آتش سوزی رخ داد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ بالغ بر ۱۶ درصد کاهش داشته است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،بابک رمضانی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران ضمن سپاس از تلاش های شبانه روزی آتش نشانان و آرزوی توفیق در تمامی مراحل زندگی از حضور دلگرم کننده و پشتیبانی خوب و صمیمی خانواده های آتش نشانان تقدیر کرد.

رییس سازمان آتش نشانی شهرداری رشت در ادامه افزود: شاید بسیاری از شهروندان ارجمند اطلاع دقیقی از چگونگی وضعیت سازمان آتش نشانی، ایستگاه ها و آتش نشانان شهر رشت نداشته باشند که در ادامه بطور مختصر به این مهم خواهم پرداخت.

رمضانی افزود:سازمان آتش نشانی رشت هم اینک با پشتوانه ۱۴ ایستگاه آتش نشانی که در مجموع با ۳۳۲ آتش نشان به همراه گروه فنی خودرویی و ۴۴ نیروی اداری مشغول به فعالیت و خدمت رسانی است که با توجه به تعدد بافت های سنتی در این شهر؛ ۳ ایستگاه آتش نشانی در ۳ جایگاه پرخطر مرکزی شهر”بازار – صیقلان و استادسرا” وجود دارند که کمک شایانی در تسریع امداد رسانی خواهند داشت.

این مسوول با بیان اینکه آتش نشانان و تیم های امداد و نجات در سال ۹۷ نسبت به پوشش ۴ هزار و ۸۷۲ مورد حریق، حادثه و همچنین خدمات ایمنی اقدام نمودند، ادامه داد: این تعداد شامل ۲ هزار و ۲۵۳ مورد آتش سوزی بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ بالغ بر ۱۶ درصد کاهش داشته است همچنین از این تعداد یک هزار و ۲۵۱ مورد حادثه، امداد رسانی شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۳۰ درصد افزایش مواجه هستیم. ضمنا ارایه خدمات ایمنی آتش نشانان با تعداد یک هزار و ۳۶۸ مـورد حاکی از افـزایش ۲۱ درصدی  این عملیـات ها  نسبت به سال ۹۶ می باشد.

وی با بیان اینکه حریق ضایعات و علفزار با یک هزار و ۲۷۰ مورد رتبه نخست آتش سوزی ها را به خود اختصاص داده است، افزود: رتبه دوم آتش سوزی ها با ۵۳۸ مورد متعلق به آتش سوزی منزل مسکونی بوده که علت ۵۱ درصد این آتش سوزی ها اتصال در سیستم سیم کشی برق تشخیص داده شد که بدین واسطه توجه به ایمنی سیم‌کشی‌های برق اماکن عمومی و خصوصی بخصوص منازل مسکونی بسیار حایز اهمیت است.

بابک رمضانی با تاکید بر اینکه همچنان اهمیت بیمه اماکن بخصوص منزل مسکونی توسط شهروندان جدی گرفته نمی شود، گفت: از بین ۵۳۸ خانه آتش گرفته در سال گذشته تنها ۱۲۴ خانه بیمه داشته اند. از این رو می توان اذعان داشت که تنها ۲۳ درصد از این خانه ها بیمه بوده اند.

بابک رمضانی

این مسوول به قدرت آتش در چشم بر هم زدنی برای از بین بردن سرمایه یک عمر تلاش اشاره داشت و تاکید کرد: با توجه به شغلی که داریم بارها شاهد از بین رفتن تمام سرمایه یک شهروند بواسطه یک حادثه هستیم که متاسفانه مشاهده درد و آلام شهروندان بسیار سخت و تاسف بار است.

وی در ادامه به پوشش ۵۳۶ مورد گیر افتادن شهروندان در آسانسور” افزایش ۴۴ درصدی نسبت به مشابه سال گذشته”، ۲۶۸ مورد محبوس شدن افراد در اماکن مختلف” افزایش ۳۰ درصدی نسبت به مشابه سال گذشته”، اشاره داشت و گفت: می بایست ایمنی و سرویس تجهیزات همچون آسانسورها، درب های خروجی منازل، اتاق خواب ها، سرویس های بهداشتی مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا بواسطه نقص در تجهیزات شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

همین گزارش حاکی است: در میان خدمات ایمنی انجام گرفته توسطبا آتش نشانان، عملیات بسته شدن درب بدون محبوس شدن افراد به تعداد ۴۵۶ مورد با افزایش ۲۱ درصدی نسبت به مشابه سال گذشته، یکی دیگر از پر تردد ترین عملیات ها بوده که لازمه توجه به رفع نقص تجهیزات خانگی توسط شهروندان می بایست بیشتر جدی گرفته شود.