در شرایطی که شرکت فرودگاه‌های کشور از چند ماه قبل اعلام کرده پیگیر دریافت بدهی‌های معوق خود از ایرلاین‌ها خواهد بود، اما به نظر می‌رسد وضعیت مالی خاص شرکت‌های هواپیمایی فعال در ایران اجازه وصول بخشی از این بدهی‌ها را نمی‌دهد.

به گزارش نداي گيلان: در شرایطی که شرکت فرودگاه‌های کشور از چند ماه قبل اعلام کرده پیگیر دریافت بدهی‌های معوق خود از ایرلاین‌ها خواهد بود، اما به نظر می‌رسد وضعیت مالی خاص شرکت‌های هواپیمایی فعال در ایران اجازه وصول بخشی از این بدهی‌ها را نمی‌دهد.

براساس صحبت‌های عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌های کشور در ماه‌های گذشته نه تنها میزان بدهی معوق ایرلاین‌ها کاهش نیافته که حتی از رقمی در حدود 400 میلیارد تومان به بیش از 600 میلیارد تومان رسیده است.

هرچند در صنعت هواپیمایی حتی این رقم نیز در قبال خرید یک هواپیمای جدید چندان چشم‌گیر به حساب نمی‌آید، اما با توجه به وضعیت درآمدی شرکت فرودگاه‌ها قطعا برای طرح‌های آینده این شرکت نقشی بسزا خواهد داشت.

نیاز به تعمیر و بهسازی تعداد زیادی از فرودگاه‌های بزرگ کشور که برای آنها ردیف اعتبار دولتی در نظر گرفته نشده باعث شده است شرکت فرودگاه‌ها نسبت به گذشته با جدیت بیشتری بدهی‌ها معوق خود را پیگیری کند.

با این وجود اما وضعیت خاص اقتصادی ایرلاین‌های داخلی باعث شده آنها عملا برنامه خاصی برای بازپرداخت این بدهی‌ها نداشته باشند. هرچند در دوره قبل ایلخانی – سرپرست سابق شرکت فرودگاه‌های کشور- از آغاز جلساتی با ایرلاین‌ها برای دریافت بدهی آنهاخبر داد، اما به نظر می‌رسد این جلسات لااقل در حال حاضر به دریافت این بدهی‌ها کمک خاصی نکرده باشد.

به گفته کارشناسان، با توجه به این‌که بخش قابل توجهی از این بدهی 600 میلیاردی به دو ایرلاین ایران‌ایر و آسمان به عنوان شرکت‌های هواپیمایی‌ دولتی مربوط می‌شود یا باید با ابلاغ دستوری به شرکت فرودگاه‌ها عملا قید این بدهی‌ها را زد و یا این‌که دولت با در نظر گرفتن یک اعتبار مجزا برای این دو ایرلاین باعث بازپرداخت بدهی‌ها شود.

هرچند به نظر می‌رسد در این ماجرا استدلال‌های هر دو گروه در نوع خود بخشی از واقعیت را منعکس می‌کند و از یک سو وضعیت شرکت فرودگاه‌ها در پیگیری طرح‌های عمرانی و وضعیت ایرلاین‌ها در پرداخت بهای خدمات‌شان را یادآور می‌سازد، اما با توجه به کسری منابع موجود شاید باز هم نیاز به ورود یک نهاد حاکمیتی به این عرصه و روشن‌ کردن تکلیف این ماجرا باشد.