به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، جمعی از هنرمندان آزادی‌خواه در جهان هستند که بدون توجه به شرایط خفقان در کشورشان به کارهای ضداستکباری و ظلم‌ستیزی می‌پردازند که می‌توان به «لوک دسچیمائکر» کاریکاتوریست بلژیکی و «ویلم رایزینگ» از هلند اشاره کرد. حتی این کارتونیست‌ها به دلیل تصمیم برای شرکت در مسابقه هولوکاست، […]

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، جمعی از هنرمندان آزادی‌خواه در جهان هستند که بدون توجه به شرایط خفقان در کشورشان به کارهای ضداستکباری و ظلم‌ستیزی می‌پردازند که می‌توان به «لوک دسچیمائکر» کاریکاتوریست بلژیکی و «ویلم رایزینگ» از هلند اشاره کرد. حتی این کارتونیست‌ها به دلیل تصمیم برای شرکت در مسابقه هولوکاست، مورد تهاجم قرار گرفتند.یکی از برنامه‌های ضدآمریکایی که اخیرا در ایران انجام شد، دومین جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا» بود که در این رویداد هنری، سه نفر از داوران خارجی از جمله ویلم رایزینگ نقاش و کارتونیست هلندی و از مسئولان فدارسیون جهانی کارتون در اروپا (فکو)، جیتت کاستانا رئیس انجمن کاریکاتوریست‌های اندونزی، هیکابی دمیرچی از اساتید دانشگاه ترکیه حضور داشتند.این داوران با حضور در خبرگزاری فارس به سؤالاتی پیرامون اهداف شرکت در داوری این جایزه، وضعیت آزادی بیان در کشورشان و روند فعالیت‌هایشان در عرصه کارتون و کاریکاتور  پاسخ دادند.

ویلم رایزینگ من در دانشگاه، رشته هنرهای جدی را انتخاب کردم. تا سال 1985 تحصیل را ادامه دادم. نمایشگاههای بسیاری از هنرهای خودم برپا کردم. نقاشی اکریلیک، کلاژ و نقاشی سه بعدی را در هنر جدی مطالعه کردم.در دهه 90 به روش آقای رامبراند کلاژ با استفاده از نوار و کاغذ و هر چیزی که در دسترس بود، را کار کردم؛ در همان دهه جزو مدیران انجمن هلند شدم. یک دوستی که کاریکاتور کار می‌کرد مرا معرفی کرد. بعد تصمیم گرفتم کاریکاتور را با بهره گیری از کارهای رامبراند را دنبال کنم.حدود سه سال سفر داشتم که پرتره تمام کسانی را که دیدم را روی بوم 3/5 متر در 3/5 متر جمع کردم. در یکی از سفرهایم مدت 6 هفته در کره بودم؛ در آنجا برنامه‌ای برای نشان دادن هلند از طریق نقاشی داشتم. در طول دوران فعالیتم جایزه‌های زیادی گرفتم.در هلند محدودیتی به لحاظ ایدئولوژیک روی کارتون وجود ندارد، حتی در مورد خانواده سلطنتی هم مجاز هستند آثاری را تولید کنند و هیچ چیزی سبب نمی‌شود این کارتونیست‌ها دستگیر شوند.من تاکنون کارهایی درباره اهانت به پیامبر اسلام (ص) ندیدم. اما بعد از توهین نشریه دانمارکی به پیامبر (ص)، ایران مسابقه کاریکاتور هولوکاست را برگزار کرد و همین سبب شد تا هنرمندان هلند و اروپا با دقت بیشتری کاریکاتور تولید کنند.حتی بعد از برگزاری مسابقه هولوکاست در ایران، به جهت پاسخ به آن جشنواره کاریکاتور جهانی در مورد دین برگزار شد اما برعکس عمل کرد. چون وقتی در کارها نگاه می‌کردیم، می‌دیدیم که کاریکاتوریست‌ها با مراعات و احتیاط  اثر تولید کرده و به این مسابقه فرستاده بودند.