مدیرعامل دانش‌بنیان پرتو پردازش مواد تهران گفت: با سعی و تلاش محققان این مجموعه، ایران از معدود کشورهای دنیاست که صاحب دانش تعمیر و بازسازی تجهیزات صنعت ریلی توسط لیزر شده است.

به گزارش ندای گیلان ،محمد جواد ترکمنی روز پنجشنبه در گفت و گو یی افزود: تکنولوژی تعمیر و بازسازی قطعات بزرگ صنعت ریلی تاکنون فقط در اختیار معدود کشورهای اروپایی از جمله بلژیک، هلند، فنلاند و نیز کشورهای پیشتاز آسیایی نظیر ژاپن بوده است.
وی با اشاره به اینکه این کار در داخل کشور انجام نمی‌شد و ما تازه وارد این حوزه شدیم، بیان داشت: در منطقه ما حتی ترکیه هم این تکنولوژی را ندارد و در آسیا فقط کشورهایی مانند ژاپن و تا حدودی چین صاحب این فناوری پیشرفته هستند که با بومی سازی لیزرهای توان بالا، ما هم به این تکنولوژی پیشرفته دست یافتیم.
ترکمنی گفت: تجهیزات صنعت ریلی با تکنولوژی لیزر در داخل کشور قابل تعمیر و بازسازی شده است، برخی قطعات کوچک قطار توسط محققان این شرکت بازسازی شده است که تاکنون این قطعات از خارج تامین می‌شد.
وی با اشاره به اینکه قسمت سائیده شده قطعات متحرک و دوار در سیستم پیشران قطار با لیزر ترمیم و بازسازی شده است، ادامه داد: با استفاده از دانش و تجربیاتی که در ده سال گذشته کسب کردیم، توانستیم ترمیم و بازسازی قطعات کوچک قطار مانند چرخ دنده، شفت‌های انتقال قدرت و نیز اسبک‌های پایه سوپاپ را با استفاده از لیزر ترمیم کنیم.
مدیر عامل دانش بنیان پرتو پردازش مواد تهران به کیفیت مناسب تعمیر و بازسازی این قطعات اشاره کرد و گفت: در این کار از آلیاژی استفاده شده که سختی و مقاومت به سایش بالایی دارد و به راحتی دچار سایش نمی‌شود.
ترکمنی بیان داشت: در حال آماده سازی تجهیزات مورد نیاز برای ترمیم و بازسازی قطعات بزرگ قطار با استفاده از لیزر هستیم که به نظر می‌رسد این کار هم بزودی در کشور محقق می‌شود.
وی با اشاره به اینکه یک شرکت آلمانی اقدام به تامین قطعات قطار به ایران می‌کرد که بعد از برجام این موضوع را متوقف کرده است، گفت: این قطعات بر اثر دوام کارکرد و اصطکاک بین قطعات فلزی دچار سایش شده و برای حفظ کیفیت سرویس بر اساس استانداردهای صنعت ریلی لازم است پس از پیمایش طول مسیر معینی، موتور و تجهیزات متعلقه بازرسی شوند. کاهش اندازه قطعات سبب می‌شود بعضی از آن‌ها کارایی خود را از دست داده و با قطعه نو جایگزین شوند.

ترکمنی افزود: در شرایط تحریم که لوازم یدکی در دسترس نیست، ترمیم قطعات با فناوری پیشرفته ساخت افزایشی لیزری (Laser additive manufacturing) که امکان کنترل خواص مکانیکی و متالوریکی قطعه را فراهم می سازد، موجب افزایش بهره‌وری و مهمتر از آن کاهش وابستگی نسبت به تعویض قطعات می‌شود.
مدیر عامل دانش بنیان پرتو پردازش مواد تهران اضافه کرد: هرچند ترمیم قطعات صنعتی با لیزر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته یک فناوری جا افتاده است اما در کشور ما چندان شناخته شده نیست که امیدواریم با توجه و حمایت مسئولین، این موضوع در کشور نهادینه شود.
وی با اشاره به اینکه استفاده از لیزر در صنعت ساخت و تولید ایران بسیار کم بوده و دسترسی به آن برای صنعتگران ما سخت است، گفت: سالهاست که در کشورهای توسعه یافته صنعتی جهان نظیر آلمان، ژاپن و چین استفاده از لیزر در بخش‌های مختلف خطوط تولید کاملا رایج است اما هنوز لیزر برای صنعتگران ایرانی ابزاری لوکس محسوب می‌شود.
ترکمنی افزود: لیزر در ایران تجهیز گرانی محسوب می‌شود، عمده صنایع هم توان خرید آن را ندارند و هم بضاعت بودجه‌های تحقیقاتی کشور در این حوزه اندک است و اینگونه تجهیزات در دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی به ندرت یافت می‌شوند (آن‌هم مدل‌های قدیمی) و معدود جاهایی در کشور به این فناوری دسترسی دارند که این روند باید تغییر پیدا کند.

 

منبع:ایرنا