ندای گیلان:حسین وطن ‌پور مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دهمین کنگره پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی شرق کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار برگزار شد با بیان اینکه وزارت بهداشت با ورود به مسئله طرح تحول نظام سلامت به سمت جلب رضایت جامعه ایرانی رفت، اظهار داشت: […]

ندای گیلان:حسین وطن ‌پور مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دهمین کنگره پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی شرق کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار برگزار شد با بیان اینکه وزارت بهداشت با ورود به مسئله طرح تحول نظام سلامت به سمت جلب رضایت جامعه ایرانی رفت، اظهار داشت: یکی از برنامه‌هایی که در نظام تحول سلامت به آن توجه جدی شد مسئله پژوهش، فناوری و تجاری‌سازی این فناوری‌ها است.

وی با بیان اینکه امروز دانشگاه‌ها با یک تحول مهم به سمت فناوری محور بودن در حال حرکت هستند، تصریح کرد: امروز با تلاش مسئولان و ترغیب دانشجویان به پژوهش و تحقیق سطح اطلاعات در پژوهش‌ها افزایش یافته و در رتبه‌بندی جهانی به لحاظ پژوهشی دارای مقام خوبی هستیم.

دکتر وطن‌پور با بیان اینکه در سال‌های اخیر با وجود محدودیت‌هایی که به سبب تحریم‌ها برای کشور به وجود آمده بود در حوزه پژوهش کارهای خوبی صورت گرفت، خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه پژوهش نسبت به کشورهای خاورمیانه دارای رتبه برتر است.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت و درمان با بیان اینکه کسب این رتبه نمی‌تواند نیاز کشور را تامین و برای ما کافی باشد، افزود: یکی از بحث‌هایی که در حوزه پژوهش‌های دانش‌بنیان مورد توجه قرار گرفته این است که پژوهش‌ها چقدر می‌تواند مشکلات و مردم را حل و میزان وابستگی کشور را به نیازهای خارجی کاهش دهد.

وی با بیان اینکه این پژوهش‌ها باید سبب افزایش توانمندی کشور در حوزه‌های مختلف شود، ادامه داد: امروز دانشگاه‌های کشور به سمت رقابت در حوزه پژوهشی رفته‌اند و دانشگاه‌های نسل سوم با نگاه توسعه فناوری و تحقیقات در سطوح دانشجویی و دانشگاهی در کشور تاسیس شده‌اند.

دکتر وطن‌پور با بیان اینکه امروز دانشگاه‌ها و دانشجویان ما در حوزه فناوری و پژوهش باید با جدیدترین دانش‌ها و تکنولوژی در دنیا آشنا شوند، یادآور شد: امروز پژوهش‌های دانشجویی صورت گرفته باید طوری مدیریت شود که در نهایت حل مشکلات جامعه و اشتغالزایی به همراه داشته باشد.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه نباید انتظار داشت که همه دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در بدنه دولت استخدام و مشغول به کار شوند، خاطرنشان کرد: امروز سیاست کلی نظام بر کوچک کردن دولت و کاهش هزینه‌های جاری است و در این راستا تجاری‌سازی پژوهش‌ها صورت گرفته در دانشگاه‌ها و تبدیل آن به فناوری و ثروت می‌تواند زمینه اشتغال پایدار برای دانشجویان را فراهم کند.

وی با بیان اینکه سیاست این وزارتخانه پشتیبانی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد در دانشگاه‌های علوم پزشکی است، اضافه کرد: امروز با توجهاتی که در تامین نیازهای بخش پژوهشی کشور صورت گرفته ایران در حوزه نانو فناوری در بین کشورهای جهان دارای رتبه هشتم و در حوزه بیوتکنولوژی دارای رتبه برتر است.

وی با بیان اینکه امروز پژوهش‌ها باید به سمتی برود که کشور را به خودکفایی در حوزه ساخت دارو و تجهیزات هدایت کند، گفت: کشور نیازمند توجهات بیشتر در زمینه نانو فناوری و بیوتکنولوژی است و باید پژوهش‌های دانشگاهی به این سمت برود تا نیازهای کشور را تامین کند.