هاشمی با بیان اینکه رتبه تحقیق و پژوهش ایران در جایگاه مطلوبی در دنیا قرار ندارد، بیان کرد: در تعلیم و تربیت و نوآوری زیر ساخت های علمی در ارائه مقالات جایگاه خوبی کسب کردیم

به گزارش ندای گیلان از رشت، یاسر هاشمی در مراسم هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی رشت(گزارش تصویر مراسم)، اظهار کرد: امروز در کشور ما جا افتاده که پژوهش را اگر در تمام امورات اجتماعی و… دخیل نکنیم دچار مشکل خواهیم شد.

وی با بیان اینکه حتی در مسائل مذهبی اگر پژوهشی نباشد ارزشی ندارد،گفت: قطعا از دیدگاه قرآن افرادی که تحقیق می کنند با افراد نادانی که فقط پیروی می کنند یکی نیستند.

رییس دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در حوزه آموزش مدارس ابتدایی و مهد کودک ها باید از ابتدای آموزش روحیه پژوهشی را القاء کنند، گفت: باید از کودکی تحلیل را به کودک آموزش دهند که بعدها در مراحل زندگی بر اساس تحلیل قدم بردارد.

وی با بیان اینکه پژوهش یک عمل علمی انسان را برای شناخت ناشناخته ها است، افزود: پژوهش یک نگرش استراتژیک و روشی جهت کارفرینی با تاکید بر ارتقا آفرینی است.

هاشمی افزود: پژوهش و تحقیقی ارزش دارد که موجب حل مشکلات کشور با تاکید بر ایجاد کارافرینی  می شوذ.

وی با بیان اینکه عناوین استانداردی که در دنیا به عنوان شاخص ها انتخاب می شود برای اثر بخشی و کارایی یک سیستم نتیجه یک تحقیق مطلوب دارد، افزود: یکی از عامل های اساسی افزایش تحقیق ارائه مقالات است که کوچکترین عامل برای توسعه انسانی است.

هاشمی با بیان اینکه رتبه تحقیق و پژوهش ایران در جایگاه مطلوبی در دنیا قرار ندارد، بیان کرد: هرچند در تعلیم و تربیت و نوآوری زیر ساخت های علمی در ارائه مقالات جایگاه خوبی کسب کردیم اما توجه به زیر ساخت های انسانی و سرمایه گذاری اگر زنجیر وار همدیگر را تکمیل نکنند نمی توانیم در پژوهش در جایگاه مطلبوبی قرار بگیریم.

وی با بیان اینکه امروز حوزه تحقیق وابسته به دانشگاه نیست، بیان کرد: در کشورهای پیشرفته درصدجزیی به این مراکز اختصاص یافته است.

رییس دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با سرمایه های مردمی شکل گرفته و توانستیم ۳ تا ۴ درصد سرمایه دانشگاه را مستقیما در حوزه تحقیق قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در اول راه ارتباط صنعت با دانشگاه هستیم، گفت: ما هنوز راه زیادی داریم که به نقطه مطلوب در حوزه پژوهش و تحقیق برسیم.

هاشمی با بیان اینکه باید به تمام عواملی که موجب پیشرفت در حوزه پژوهش است توجه کنیم، گفت: در حوزه فیزیک پلاسما،دانش بنیان ها، محیط زیست و.. پیشرفت خوبی داشتیم.

رییس دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در خاتمه خاطرنشان کرد: در حوزه پژوهش نباید از ریسک و سرمایه گذاری فاصله گرفت زیرا خود ریسک یکی از عوامل پیشرفت در پژوهش و تحقیق است.کاسپین