شارل میشل رئیس شورای اروپا پس از درخواست رسمی برای گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور کشورمان، ظهر امروز چهارشنبه با آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی گفتگو کرد.

به گزارش ندای گیلان،آیت الله رئیسی در این مکالمه تلفنی گفت: جمهوری اسلامی ایران تمایل دارد مناسبات با اتحادیه و کشورهای اروپایی ها را در عرصه های مورد علاقه دو طرف توسعه دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه استمرار و پایداری روابط دو جانبه با اتحادیه اروپا و هرکدام از کشورهای عضو، در گرو رعایت اصل احترام متقابل، تمرکز روی مشترکات و جلوگیری از تاثیرگذاری عوامل برون زا بر این روابط است، افزود: این موضوع نیازمند اراده عملی طرف اروپایی و وابسته نکردن آن به اراده قدرت‌های یکجانبه‌گرا مثل آمریکا است.

دکتر رئیسی در ادامه این گفتگوی تلفنی درباره تحولات افغانستان اظهار داشت: همه کشورها باید با هم تعامل کنند تا دولتی در افغانستان روی کار بیاید که بتواند صلح، امنیت، آرامش و توسعه را برای این کشور به ارمغان بیاورد و از طرف دیگر مورد اعتماد مردم افغانستان باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز آشکارتر از هر زمان دیگری اثبات شده است که حضور دولت های خارجی به ویژه آمریکا در افغانستان امنیت ساز نبوده و برای این کشور ارمغانی جز جنگ، خونریزی و خرابی نداشته است. با وجود ۲۰ سال حضور مستقیم آمریکا و ناتو، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان نه تنها متوقف یا حتی کم نشد، بلکه حجم آن بیش از ۴۵ برابر شد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه تجربه حضور ۲۰ ساله آمریکایی ها در افغانستان ثابت کرد که راه حل مسائل افغانستان رویکرد نظامی و ارسال تانک و تجهیزات نظامی نیست، خاطرنشان کرد: رعایت حقوق بشر، حقوق زنان و کودکان از دغدغه های جدی جمهوری اسلامی ایران در مورد افغانستان است و همه تلاش خود را برای حفظ حقوق مسلم ملت افغانستان به کار خواهیم گرفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه تخلیه اتباع اروپایی و آمریکایی از افغانستان، فاز نهایی تحولات این کشور نیست، گفت: به باور جمهوری اسلامی ایران، فقدان دولت فراگیر با مشارکت تمامی اقوام در افغانستان ضربه بزرگی به آینده این کشور و امنیت اروپا وارد می کند.

دکتر رئیسی اضافه کرد: همه دنیا شاهد بودند ایران تنها کشوری بود که به شکلی جدی و واقعی به مقابله با داعش در عراق و سوریه پرداخت. شهید سردار سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان بود و انتظار این بود که کشورهای اروپایی نسبت به ترور ایشان توسط حکومت آمریکایی موضع عادلانه ای در جهت محکومیت تروریسم و دفاع از یک قهرمان مبارزه با تروریسم اتخاذ می کردند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز نزدیک به ۴ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران هستند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به میزبانی محترمانه از برادران و خواهران افغانستانی و تلاش برای استقرار امنیت، ثبات، آرامش و صلح و برپایی حکومتی مردمی در افغانستان می داند.

آیت الله رئیسی با اشاره به سخنان رئیس شورای اروپا مبنی بر تلاش برای استقلال استراتژیک در رابطه این اتحادیه با آمریکا تصریح کرد: امیدواریم اروپا در مسیر استقلال استراتژیک پیشرفت داشته باشد.

رئیس جمهور درباره موضوع احیای برجام خاطرنشان کرد: نیک می دانید که ایران هرگز ناقض برجام نبوده و نیست. این آمریکایی ها بودند که از برجام خارج شده و آن را نقض کردند. با این وجود انتظار این بود که اروپایی ها به تعهدات شان در برجام عمل کنند، اما اروپایی ها هم به آنچه در برجام متعهد بودند، آنچنان که باید پایبند نماندند.

دکتر رئیسی درباره همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: همکاری های جدی جمهوری اسلامی ایران با آژانس نمونه بارزی از اراده ایران برای شفافیت در فعالیت های هسته ای اش است. طبیعی است در صورت برخورد غیرسازنده در آژانس بین المللی انرژی اتمی، انتظار اینکه ایران واکنش سازنده داشته باشد، منطقی نیست. اقدامات غیرسازنده طبیعتا مخل مسیر مذاکره نیز هست.

رئیس جمهور تصریح کرد: نکته مهم در این باره این است که اگر چه در آمریکا دولت ترامپ رفته و دولت بایدن بر سر کار آمده، اما در عمل تغییری در سیاست های آمریکا درباره ایران رخ نداده و همان رویکرد و اقدامات یعنی تحریم و فشار علیه ایران باقی مانده است.

“شارل میشل” رئیس شورای اروپا نیز در این گفتگوی تلفنی با تاکید بر علاقه جدی اتحادیه اروپا برای تقویت روابط دوجانبه و گسترش همکاری های اقتصادی با ایران، گفت: تحریم ها تاثیر نامطلوبی بر روابط اتحادیه اروپا و ایران باقی گذاشته اند و این یکی از دلایلی است که مفهوم استقلال استراتژیک برای اتحادیه اروپا اهمیت یافته است.

وی تاکید کرد: شخصا یکی از حامیان جدی این ایده هستم که اتحادیه اروپا باید در درجه اول منافع خودش را پیش ببرد. اتحادیه اروپا مایل است شریک صادق ایران بماند تا ثبات بیشتری را در منطقه شاهد باشیم.

رئیس شورای اروپا در ادامه اظهار داشت: معتقدم باید درس های زیادی از ۲۰ سال حضور ناتو و آمریکا در افغانستان بگیریم.

شارل میشل با ابراز نگرانی از سرازیر شدن موج بزرگی از پناهجویان به اروپا، خواستار نقش آفرینی ایران و همچنین تلاش برای بازگشت ثبات به افغانستان شد و تصریح کرد: اولویت اول اروپا خروج امن اتباع اروپایی و افغانستانی هایی است که در این کشور با ما همکاری داشته اند.