مدیرعامل شرکت او ام وی گفت: ایران برای شرکتهای نفت و گاز جهان، با داشتن منابع عظیم انرژی، بهشت است و باید هر چه زودتر این منابع مورد بهره برداری قرار گیرند که تاکنون تحریم های نفتی مانع این موضوع شده بودند.

ندای گیلان:  راینر سیله در حاشیه کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه اقدام ها متوجه برداشته شدن تحریمهای ایران است تا شرکت های نفت و انرژی، خود را به میدانهای ایران رسانده و منابع زیرزمینی این کشور را بهره برداری کنند.

وی افزود: ما منتظر هستیم تا ببینیم مفاد همکاریهای آینده ما با ایران به چه صورتی خواهد بود که این مسئله در یک تا دو ماه آینده در کنفرانس رونمایی از قراردادهای نفتی ایران (IPC) در تهران مشخص خواهد شد.

سیله گفت: هنوز هیچ چیز معلوم نیست و باید دید قراردادهای جدید نفتی ایران به چه نحو تنظیم خواهد شد.

مدیر عامل شرکت او ام وی همچنین با بیان این که هیچ پیش بینی ای از ابعاد همکاری خود در ایران نمی تواند ارائه دهد، گفت: هنوز هیچ تحریمی برداشته نشده و همه دیده اند که چه بلایی سر شرکتهایی آمده که تحریمها را زیر پا گذاشته اند. در نتیجه مامنتظر خواهیم بود تا تحریمها، بویژه تحریمهای آمریکایی برداشته شود تا بتوانیم کار خود را در ایران آغاز کنیم.

وی تصریح کرد: ابعاد سرمایه گذاری او ام وی به مدل تازه قراردادهای نفتی ایران بستگی خواهد داشت که قرار است در ماه های نوامبر و فوریه طی دو کنفرانس در تهران و لندن معرفی شوند.

او ام وی از سال ٢٠٠١ تاکنون در ایران فعال است و با شرکت ملی نفت ایران همکاری مناسبی داشته است.

سیله درباره برنامه او ام وی برای حضور دوباره در پروژه های نفتی میدان چشمه خوش و بلوک بندکرخه، گفت: پس از ورود دوباره به ایران، او ام وی تمرکز اصلی خود را بر توسعه این دو میدان قرار خواهد داد.

کشف یک میدان نفتی در غرب زاگرس از مهمترین دستاوردهای بیش از یک دهه حضور شرکت او ام وی در صنعت نفت ایران است به طوری که پس از واگذاری قرارداد بلوک اکتشافی مهر به کنسرسیومی متشکل از او ام وی اتریش به عنوان مجری طرح، رپسول اسپانیا و سی پترول شیلی  با حفر چاههای چهارهزارمتری بندکرخه، طلای سیاه کشف شده در این بلوک، تجاری اعلام شد.

در برنامه چهارم توسعه قرار بود طرح توسعه میدان نفتی بندکرخه به او ام وی اتریش واگذار شود اما سرانجام موفق نشد فعالیت خود را در این پروژه آغاز کند.

او ام وی با وجود تشدید تحریمهای ایران در سالهای اخیر، دفتر خود را در تهران باز نگه داشت  و تنها جز دو دوره گذشته، این شرکت اتریشی در دوره های پیشین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران در تهران غرفه داشت و مدیر دفتر تهران این شرکت همواره بر از سرگیری روابط با شرکتهای ایرانی پس از فراهم شدن شرائط تاکید می کرد.

او ام وی همچنین پیش از تحریم ها در نظر داشت در بخشی از پروژه ایران ال ان جی در فاز ١٢ پارس جنوبی حضور یابد، که البته با تشدید تحریم ها شرایط برای ادامه همکاری فراهم نشد.

شرکت او ام وی در حوزه های اکتشافی و روشهای ازدیاد برداشت تاکنون پروژه های موفقی را در دیگر کشورهای نفتخیز اجرا کرده است، از این رو انتظار می رود با لغو تحریمها مانند دیگر شرکت های علاقمند به حضوردر ایران، شرائط برای حضور این شرکت اتریشی در بخشهای بالا دستی صنعت نفت ایران بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی فراهم باشد.

وی همچنین در باره فرصت های پیش روی ایران در بازارهای جهانی گاز پس از تحریمها و صنعت گاز ایران نیز گفت: انتقال گاز از طریق خط لوله برای مقاصد دور بسیار به صرفه تر از مایع سازی گاز است.

سیله در پایان یادآور شد: ذخایر گازی ایران بسیار گسترده است، اما زمان زیادی نیاز است که این کشور بتواند این گاز را به بهره برداری نزدیک کند و برای این هدف به سرمایه های خارجی نیاز دارد./میزان