صادرات چای به ایران در سال گذشته نزدیک به 15 درصد از کل 726.76 میلیون دلار صادرات چای هند به جهان بوده است درحالی که از نظر حجم، سهم ایران 11.65 درصد از حجم کل صادرات چای هند براورد شده است.

به گزارش ندای گیلان،روزنامه ‘بیزینس استاندارد’ روز سه شنبه نوشت: ارزش کنونی تجارت دوجانبه میان هند و ایران 10 میلیارد و 600 میلیون دلار دلار است که از این میان هشت میلیارد دلار ارزش واردات نفت هند از ایران و دو میلیارد و 600 میلیون دلار ارزش صادرات هند به ایران است. کالای عمده صادراتی هند به ایران چای و برنج باسماتی است.
از نظر ارزش، ایران بزرگ ترین وارد کننده چای هند است درحالی که از نظر حجم واردات، این کشور پس از روسیه در رتبه دوم قرار دارد.
با توجه به آمار شورای صادرکنندگان چای هند، صادرات چای به ایران در سال گذشته نزدیک به 15 درصد از کل 726.76 میلیون دلار صادرات چای هند به جهان بوده است درحالی که از نظر حجم، سهم ایران 11.65 درصد از حجم کل صادرات چای هند براورد شده است.
اخیرا ایران به بزرگ ترین مصرف کننده چای ‘ارتودوکس’ هند تبدیل شده است و شرکت های تولید کننده چای هند بیشتر به تولید این نوع چای متمرکز شده اند.
یک مقام در وزارت بازرگانی هند اعلام کرد تحریم های آمریکا علیه ایران بیشتر با هدف کاهش درآمد نفتی ایران وضع شده اند اما به هر حال تراکنشات مالی صادرکنندگان چای هند تحت نظر آمریکا قرار خواهد گرفت و در آینده آنها نخواهند توانست هیچ تجارتی با دشمنان آمریکا و یا متحدان آن انجام دهند.
این مقام هندی افزود: هر شرکتی که به ایران چای صادر کند ممکن است مورد توجه بانک های آمریکایی قرار بگیرد و این بانک ها در خصوص این تجارت به مقام های آمریکایی گزارش خواهند داد که آمریکایی ها از این امر راضی نخواهند بود.
روش معمول پرداخت تجارت های بین المللی استفاده از جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی یا سوئیفت است. سوئیفت در واقع قالبی را ارائه می‌کند که تراکنش‌های بین المللی از طریق آن بدون مشکل جریان می‌یابد و ردیابی می‌شود.
مکانیسم روپیه-ریال میان هند و ایران در سال 2012 پس از تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران ایجاد شد. بر اساس این توافق، 45 درصد از پول نفت ایران به صورت روپیه در حساب بانک یوکو قرار می گرفت و ایران با استفاده از آن اقدام به خرید کالاهای هندی می کرد. از جمله این کالاها چای، برنج، دارو و سایر اقلامی بود که از سوی سازمان ملل تحریم نشده بودند.
اتول آستانا رئیس شرکت صادرات چای ‘گود ریک’ گفت: این مکانیسم در سال 2012 صادرات چای هند به ایران را حفظ کرد. در این دوره نیز می شود مکانیسمی مشابه را به خدمت گرفت.
اما پس از پایان تحریم های غرب علیه ایران، ارز های دلار و یورو به دو ارز اصلی در تجارت دوجانبه میان هند و ایران تبدیل شده اند و مقامات هندی اعلام کرده اند که ایران به طور فزاینده ای خواهان استفاده از ارز یورو و دلار است.
اگرچه اکثر صادر کنندگان چای هند اعلام کردند صادرات چای به ایران با وجود تحریم های آمریکا ادامه خواهد داشت، اما تعدادی از تولید کنندگان چای هند که به طور همزمان دارای مشتریانی در ایران، آلمان، آمریکا و سایر کشور های ناتو هستند نسبت به تحریم های جدید آمریکا علیه ایران ابراز نگرانی کرده اند.
یک صادر کننده چای در کلکته که چای ارتودوکس و کیفت عالی به اروپا آسیا و خاورمیانه صادر می کند گفت: شناخته شدن به عنوان فردی که تحریم های آمریکا را نادیده می گیرد کمی خطرناک است.
اعظم مونم رئیس شورای چای هند گفت: صادرات چای هند به ایران در سال جاری تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت زیرا تاریخ اجرایی شدن تحریم ها ماه نوامبر اعلام شده است. در این زمان بخش اعضم صادرات چای هند به ایران انجام شده است. اما اگر هند با تحریم های آمریکا علیه ایران موافقت کند، سال آینده صادرات به ایران با مشکل روبرو خواهد شد.
هند که دومین کشور بزرگ صادر کننده چای به جهان است، معمولا چای از نوع سی تی سی را به کشورهایی از جمله پاکستان، مصر و انگلیس صادر می کند در حالی که این کشور محصولات چای از نوع ارتدوکس را به کشورهایی همچون ایران، عراق و روسیه ارسال می کند.
چای به دو شیوه سنتی ارتدوکس( Orthodox) و غیر سنتی (CTC) تولید می شود. تفاوت این دو شیوه به نوع مالش و لوله کردن برگ سبز چای مربوط است.
در شیوه CTC کلیه سلولها و رنگدانه های چای اکسیده می شوند و در نتیجه این نوع چای از نظر رنگ و کیفیت نسبت به شیوه سنتی برتری دارد.