در این بخشنامه زمان تحویل خودرو فقط با تعیین ماه اعلام شده است اما مطابق ضوابط، باید با قید ماه و هفته اعلام شود که این امر نیز خلاف مقررات جاری است.

به گزارش ندای گیلان،سیزدهم شهریورماه اعلام شد ایران خودرو و سایپا در روزهای آینده 90 هزار دستگاه خودرو را پیش فروش می کنند.
همان زمان مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از آغاز فروش 40 هزار خودرو در هفته آینده خبر داد و گفت: مسوولان این شرکت باید نسبت به انتشار مجوز اخذ شده بابت پیش فروش خودروهای یاد شده به عموم مصرف کنندگان اقدام کنند.
طرح پیش فروش سایپا نیز ساعت 10 چهاردهم شهریور آغاز شد و تا ساعت 13 و 45 دقیقه پانزدهم شهریور ادامه یافت.
در این طرح برای 50 هزار دستگاه خودرو ثبت نام صورت گرفت.
هجدهم شهریورماه شرایط پیش فروش ایران خودرو اعلام شد که در همین پیوند انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان امروز (چهارشنبه) درباره این بخشنامه اعلام کرد: براساس ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو مصوب فروردین ماه 1395 هیات وزیران، ضوابط و روش های مختلف فروش خودرو در حالت های پیش فروش و مشارکت در تولید از یکدیگر جدا بوده و هر کدام تابع ضوابط و مقررات خاص خود است.
از این رو، اعلام عنوان «شرایط پیش فروش مشارکت در تولید» در صدر بخشنامه آن شرکت دارای ابهام است و مشخص نیست این شرایط تابع مقررات پیش فروش بوده یا مشارکت در تولید.
در بیانیه این انجمن آمده است: بر اساس ماده 6 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو تصریح شده است در قرارداد فروش، قید مشخصات خودرو مورد نظر از قبیل نشان تجاری، نوع، تیپ، رنگ و شرایط موضوع قرارداد از جمله تاریخ تحویل خودرو با تعیین ماه و هفته تحویل الزامی است؛ در حالی که بخشنامه آن شرکت تعیین نوع خودرو ثبت نامی مشتریان را به بعد از واریز وجه ثبت نام و صدور دعوتنامه موکول کرده است.
بر پایه این بیانیه، درج نشدن نوع خودرو ثبت نامی در قرارداد پیش فروش و ناآگاهی مصرف کننده از نوع خودرویی که تحویل می گیرد، نقض صریح ماده 6 این آیین نامه است.
در ادامه بیانیه انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان می خوانیم: در این بخشنامه زمان تحویل خودرو فقط با تعیین ماه اعلام شده است اما مطابق ضوابط، باید با قید ماه و هفته اعلام شود که این امر نیز خلاف مقررات جاری است.
«با عنایت به این موارد و مطابق ماده 7 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو مصوب سال 1386 مجلس شورای اسلامی، هر نوع توافق مستقیم یا غیرمستقیم بین عرضه کننده یا واسطه فروش با مصرف کننده که به موجب آن همه یا بخشی از تعهداتی را که عرضه کننده بر طبق این قانون بر عهده دارد ساقط کند، در برابر مصرف کننده باطل و بی اثر است».
انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان از ایران خودرو خواسته است نسبت به اصلاح بخشنامه صادر شده و تنظیم قراردادهای قانونی با مصرف کنندگان اقدام کند.
براساس ماده 5 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، عرضه کننده موظف است قبل از اقدام به پیش فروش خودرو، مجوز آن را شامل شمار دستگاه های قابل عرضه از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ کند.