سرپرست منابع طبیعی گیلان به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور اشاره کرد و گفت: امروزه با آلودگی هوا ناشی از افزایش جمعیت و گسترش ماشین آلات مواجه هستیم و درختکاری و ایجاد پوشش گیاهی یکی از راه های مهم مقابله با آلودگی هواست.

به گزارش ندای گیلان از رشت، سرخوش کرم زاده مساحت جنگل‌های استان گیلان را بالغ بر ۵۶۴ هزار هکتار دانست و اظهار کرد: پدیده‌هایی مانند آتش سوزی، آفات و بیماری‌ها و قاچاق چوب جنگل‌های گیلان را تهدید می‌کند؛ البته این پدیده‌ها در سطح گسترده نیست و بیشتر تک پایه ای رخ می‌دهد.

وی با اشاره به هجوم یکی از آفات به گونه شمشاد به عنوان گونه با ارزش جنگلی، تصریح کرد: اگرچه خسارت زیادی به شمشادها وارد شده است، اما شمشاد از گونه‌های زیر اشکوب بوده و از مساحت جنگل های گیلان کم نشد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان عامل اصلی آتش سوزی ها در عرصه های جنگلی استان را باد گرم دانست و بیان کرد: در این حریق ها خسارت جدی به درختان وارد نمی شود و اکثرا در پوشش گیاهی کف جنگل رخ می دهد؛ پدیده شوم قاچاق نیز در سطح وسیع نیست و با حضور نیروهای حفاظتی و مردم طبیعت دوست و همیاران طبیعت و مسئولان قضایی و انتظامی شاهد اقدامات پیشگیرانه هستیم.

کرم زاده در ادامه به ثبت جهانی سه سایت از جنگل‌های هیرکانی گیلان در لیسار، گشت رودخان و سیاهرود اشاره کرد و افزود: مساحت جنگل‌های هیرکانی ثبت شده در یونسکو ۵۰ هزار و ۶۰۲ هکتار بوده که با همکاری ادارات کل حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی مدیریت می‌شود.

وی همچنین از تهیه طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی خبر داد و اضافه کرد: به دنبال تدوین این طرح و طی استانداردهای جهانی، آماده ثبت جهانی مناطق دیگر از جنگل های هیرکانی هستیم.

سرپرست منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه طرح جامع مدیریت پایدار جنگل ها پس از توقف بهره برداری از جنگل ها در سال ۹۶ جایگزین شده است، خاطرنشان کرد: اکنون صرفا به دنبال بهره برداری از چوب جنگل نیستیم و به سایر توانمندی های جنگل نیز توجه می کنیم. در این راستا پهنه های گردشگری، حفاظتی – حمایتی، مرتع داری و ذخیره گاهی را مورد توجه قرار دادیم و با توجه به استعداد ویژه جنگل در هر پهنه برنامه ریزی می کنیم.

وی از شناسایی بالغ بر ۲۹ پهنه آبخیز در گیلان خبر داد و عنوان کرد: تهیه طرح های نیمه تفصیلی انجام شده و در حال تهیه طرح های تفصیلی هستیم و سپس وارد فاز اجرایی می‌شود.

کرم زاده، وقوع حریق در جنگل‌ها را وابسته به عوامل متعددی همچون شرایط اقلیمی و دمای هوا و وزش باد گرم و پوشش گیاهی علفی و شاخ و برگ خشک و تنه افتاده درختان و روشن کردن آتش و صاعقه و نور خورشید و… دانست و متذکر شد: در نیمه دوم سال با آتش سوزی‌های بیشتری در جنگل‌ها مواجه هستیم و لذا در ۱۱ ماهه امسال شاهد کاهش در تعداد آتش سوزی‌ها بودیم، اما در سطح خسارت دیده ۳۷ درصد رشد داشتیم که به خاطر صعب العبور بودن مناطق درگیر بود.

وی با بیان اینکه در جنگل‌های گیلان بالغ بر ۴۰۰۰ کیلومتر آتش بُر ایجاد کردیم، ادامه داد: جاده‌های جنگلی نیز مانند آتش بر عمل می‌کنند؛ همچنین با کمک اداره کل مدیریت بحران و اداره کل حفاظت محیط زیست اقدام به تهیه طرح های پیشگیری و اطفا کردیم که در این راستا جنگل های گیلان به ۳۲۲ بلوک حفاظتی تقسیم شد.

سرپرست منابع طبیعی گیلان ادوات اطفای حریق را شامل بیل و آتش کوب و دمنده و آب پاش و خودروی اطفا و بالگرد دانست و یادآور شد: براساس استانداردهای جهانی در هر هکتار جنگل باید یک نیروی حفاظتی باشد، اما در گیلان با وجود یک میلیون هکتار عرصه ملی تنها ۵۰۰ نیروی حفاظتی داریم که یک سوم استاندارد است.

کرم زاده به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور اشاره کرد و گفت: امروزه با آلودگی هوا ناشی از افزایش جمعیت و گسترش ماشین آلات مواجه هستیم و درختکاری و ایجاد پوشش گیاهی یکی از راه های مهم مقابله با آلودگی هواست، زیرا موجب تولید اکسیژن و ترسیب کربن می شود.

وی از تولید دو و نیم میلیون اصله نهال در نهالستان های دولتی گیلان طی امسال خبر داد و اضافه کرد: باید تولید نهال را تا سال آینده به سه برابر افزایش دهیم؛ البته در نهالستان های خصوصی استان نیز پنج میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال تولید شده است.

این مقام مسئول، با اشاره به تعهد جنگل کاری ۱۰۰۰ هکتاری در شهرستان شفت در قالب طرح زراعت چوب، تاکید کرد: هر هکتار قابلیت کاشت ۱۰۰۰ اصله نهال را دارد؛ همچنین جنگلکاری مراقبتی و کاشت نقاط خالی درون جنگل را دنبال می‌کنیم.