معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه گفت: باید برای توسعه گردشگری دریایی در دریای خزر، ناوگان دریایی توریستی ایجاد کنیم.

به گزارش نداي گيلان: ابراهیم رحیم‌پور در نشست تخصصی با سفرای کشورهای حاشیه خزر که در منطقه آزاد انزلی برگزار شد، افزود: کشورهای همسایه خزر علایق زیادی برای همکاری دارند و امیدواریم با رفع تحریم‌ها، شاهد افزایش همکاری‌ها و رونق مبادلات باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید روابط اقتصادی خودمان را با کشورهای همسایه خزر ارتقاء بدهیم، خاطرنشان کرد: منطقه آزاد انزلی اقدامات خوبی برای گسترش روابط با این کشور‌ها انجام داده است

رحیم‌پور با اشاره به پیشنهاد تشکیل شورای همکاری منطق آزاد کشورهای حاشیه خزر یادآور شد: پیگیر تشکیل جلسه مشترک بین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی این کشور‌ها و همچنین تشکیل جلسه استان‌های مرزی کشورهای حاشیه خزر و بنادر حاشیه خزر هستیم و مشتاقیم در دریای صلح و دوستی خزر، ارتباطات را بیشتر کنیم و از صلح و دوستی استفاده بهینه کنیم و مراودات را افزایش دهیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: کشورهای همسایه خزر علاقه‌مند به مبادله کالا از مسیر ایران و همچنین ترانزیت کالا هستند و در مسیر کریدورهای شمال و جنوب و چین اکتائو امکان تبادل حجم زیادی از کالا‌ها وجود دارد و تبادل کالا از کریدورهای مورد اشاره برای کشورهای منطقه بسیار به صرفه است و همچنین انتقال حجم زیادی از کالاهای این کشور‌ها به اروپا و آسیای جنوب شرقی، از این مسیر امکان پذیر است.

وی تاکید کرد: اجازه حضور کشورهای خارجی در دریای خزر داده نمی‌شود.

رحیم‌پور یادآور شد: ظرفیت خوبی برای توسعه همکاری با قزاقستان وجود دارد و در جلسات مشترک در چند موضوع حائز اهمیت به تفاهم رسیدیم.

وی افزود: رییس جمهوری دولت یازدهم حداقل ۲۰ دیدار با روسای کشورهای حاشیه خزر داشته که نشان از سطح مناسب روابط و علاقه برای گسترش همکاری‌ها دارد.