در حالی که یک استاد دانشگاه شریف ادعا کرده بود دانشگاهی که نوبخت در آن تحصیل کرده است وجود خارجی ندارد!مراجعه به سایت این دانشگاه بریتانیایی نشان می دهد دکتر نوبخت از فارغ التحصیلان برتر این دانشگاه و هم ردیف و هم دانشگاهی آدام همیلتون دانشمند مطرح اقتصادی جهان بوده است...

به گزارش ندای گیلان؛وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مدرک تحصیلی دکتر نوبخت و اعتبار دانشگاه محل تحصیل وی مورد تأیید است.

به دنبال استعلام برخی رسانه‌ها در مورد اصالت و اعتبار مدرک تحصیلی دکتری جناب آقای دکتر محمد باقر نوبخت موضوع توسط اداره کل ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان خارج از کشور بررسی و مشخص شد که با توجه به سوابق موجود در پرونده ارزشیابی مدرک تحصیلی ایشان، صحت تعلق و صدور مدرک دکتری آقای دکتر نوبخت، به تأیید سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلستان رسیده و در دی ماه سال ۱۳۸۹ مورد ارزشیابی این وزارتخانه قرار گرفته و به عنوان دکتری در رشته اقتصاد تأیید شده است. شایان ذکر است که اعتبار دانشگاه محل تحصیل ایشان نیز تأیید شده است.

نوبخت، هم‌دانشگاهی «آدام همیلتون» در دانشگاه پیزلی
سازمان برنامه و بودجه در واکنش به شایعه جعلی بودن مدرک دکترای «محمدباقر نوبخت» رئیس این سازمان، اعلام کرد که وی دانش آموخته دانشگاه پیزلی و همدوره «شمشاد اختر» معاون اسبق بانک جهانی و «آدام همیلتون» اقتصاددان و سیاستمدار اسکاتلندی بود.

در تعطیلات نوروزی «داود سوری» اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه شریف ادعا کرد که مدرک «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه جعلی است.
وی گفت که «یک دانشگاهی وجود دارد به نام دانشگاه غرب اسکاتلند که پردیسی دارد در شهر کوچکی به نام پیزلی. کل دانشگاه غرب اسکاتلند رشته اقتصاد ندارد، فقط یک مدرسه کسب و کار دارد که MBA می‌دهد و بالاترین مدرکی هم که ارائه می‌دهد، درجه کارشناسی ارشد است. من نمی‌دانم ایشان چگونه دکترا گرفته است.»
با انتشار این مطلب در فضای مجازی، سازمان برنامه و بودجه بلافاصله اطلاعیه‌ای منتشر کرد و توضیحاتی ارائه داد. در این اطلاعیه آمده است: این ادعا که اصلاً چنین دانشگاهی وجود ندارد، از پایه بی اساس است چرا که به آسانی از طریق اینترنت و مراجعه به سایت در دسترس همگان یعنی ویکی‌پدیا مشخص است که دانشگاه پیزلی از قرن نوزدهم وجود داشته و از سال ٢٠٠٧ پس از گسترش به دانشگاه غرب اسکاتلند تغییر نام یافته است.
همچنین در سایت این دانشگاه هم تصویر «محمدباقر نوبخت» به عنوان دانش آموخته مشهور و جزو فارغ‌التحصیلان بنام و برجسته آن دانشگاه معرفی شده و هم مقطع تحصیلی دکترای PhD همراه با عنوان تز و سال اخذ مدرک (2005) در صفحه کتابخانه منعکس شده است.
در ادامه این جوابیه آمده است: در شرایط کنونی کشور که نیاز به وحدت و همدلی و ‌کمک همگانی به مسئولان برای غلبه بر مشکلات است و این مهم بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، با تمسک به شبهه‌ سست ادغام یک دانشگاه در دانشگاهی دیگر و تغییر نام آن نسبت به پمپاژ دروغ به اذهان عمومی دست می‌زنند در حالی که مدرک دکترا بر اساس مستندات غیرقابل خدشه و انکار در سال 2005 (1384) با دفاع از تز دکترا تحت عنوان «نقش قانون کار در روابط کارگر و بازار کار در ایران» اخذ شده و مراحل تأیید آن نیز در وزارت علوم در دولت نهم طی شده است.
همچنین سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که حق خود برای پیگیری قضایی این مسأله به دلیل تشویش اذهان عمومی را محفوظ می‌داند.