شهرود امیرانتخابی از ایجاد سایت موزه فضای باز در منطقه شهران شهرستان رودبار خبر داد.

به گزارش ندای گیلان، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: محوطه باستانی شهران که پیش از این در سه دوره مورد کاوش قرار گرفته بود که از آغاز زمستان سال جاری، کاوش نجاتبخشی آن توسط هیاتی به سرپرستی آقای شهرام رامین از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان آغاز شد.

وی ادامه داد: دستاورد این کاوش تا کنون، کشف چند اسکلت انسانی مربوط به سه هزار سال پیش و همچنین دست‌تراشه‌های سنگی مربوط به دوره فرا پارینه سنگی است که از لایه‌های تحتانی محوطه، بدست آمد که در نوع خود در استان گیلان بی‌نظیر است.

امیرانتخابی تصریح کرد: به دلیل قرار گرفتن این محوطه باستانی در حاشیه آزادراه و نزدیکی آن با مرکز استان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان را برآن داشت تا این محوطه را تبدیل به اولین سایت موزه باستان شناسی گیلان تبدیل کند.

شهرود امیرانتخابی در پایان از کاوش در منطقه شهران، تاریخ ۳۰ بهمن ماه سال جاری خبر داد و گفت:. هم اکنون تیمی از کارشناسان موزه ایران باستان مشغول مطالعات بیشتر بر روی این دست‌تراشه‌های سنگی می‌باشند.

شایان ذکر است روستای شهران از توابع بخش رحمت‌آباد شهرستان رودبار است که در 50 کیلومتری شهر رشت و در نزدیکی آزادراه رشت-قزوین قرار دارد در سال‌های 57-52 توسط هیات ژاپنی، در سال 67-65 توسط محمدرضا خلعتبری و در سال 1393 توسط مرحوم بهروز همرنگ مورد کاوش قرار گرفت.