رئیس سازمان چای کشور با تأکید بر اینکه صنعت چای تاکنون دچار فراز و نشیب‌های زیادی شده است اظهار داشت: اگر این صنعت و چایکاران مورد حمایت قرار گیرند می‌توان تا 50 درصد این محصول را در داخل تولید کرد.

به گزارش ندای گیلان،حبیب جهانساز در گفتگویی خروج سالانه بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار بابت واردات چای از کشور را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر اینکه صنعت چای تاکنون دچار فراز و نشیب‌های زیادی شده است اظهار داشت: اگر این صنعت و چایکاران مورد حمایت قرار گیرند می‌توان تا ۵۰ درصد این محصول را در داخل تولید کرد.

رئیس سازمان چای کشور احیاء صنعت چای و اقدامات چند ساله اخیر دولت برای تحقق کامل این هدف را مطلوب و قابل قبول خواند و عنوان کرد: تعادل بین واردات و تولید داخلی و در حقیقت تراز تجاری به نفع تولیدکنندگان داخلی همیشه در هاله‌ای از ابهام بود اما در این چند سال اخیر به این مهم به خوبی پرداخته شده است.

جهانساز از نیاز کشور به ۱۰۰ هزار تن چای در سال برای برآوردن احتیاج و مصرف داخلی سخن گفت و با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۰ هزار تن چای در کشور تولید شود تصریح کرد: با عملی شدن این موضوع که به موجب ایجاد انگیزه و رغبت در کشاورزان چایکار ایجاد شد بقیه نیاز کشور از محل واردات تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک ۴ هزار و ۶۰۰ تومان و درجه دو ۳ هزار و ۳۰۰ تومان از سوی شورای اقتصاد تعیین شده است ابراز داشت: قیمت‌های ذکر شده نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده به طوری‌که برگ سبز درجه یک ۲۸ درصد و درجه دو ۵۰ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان چای کشور از وضعیت بسیار مناسب‌تر بحث خرید برگ سبز چای از حیث کمیت و کیفیت تولید نسبت به سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: در مورد مصرف چای کشور اعداد مختلفی مطرح می‌شود اما طبق اطلاعات و آمار موجود در این سال‌ها هیچ سالی مصرف واقعی چای در کشور بیش از ۸۰ هزار تن نبوده است.

جهانساز حمایت از تولیدکنندگان برگ سبز چای و تولید چای خشک باکیفیت و مرغوب را از جمله اولویت‌های مهم سازمان چای کشور دانست و ابراز داشت:‌ با افزایش میزان صادرات چای خشک ارزآوری خوبی نصیب کشورمان می‌شود از سوی دیگر کشاورزان چایکار نیز رغبت بیشتری برای تولید این محصول پیدا می‌کنند.

رئیس سازمان چای کشور استقبال مصرف‌کنندگان داخلی و گرایش آن‌ها نسبت به مصرف چای ایرانی را در سال مزین به شعار جهش تولید مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: با حمایت‌هایی که دولت به‌ویژه در چندساله اخیر از صنعت چای داخلی داشته انگیزه کشاورزان چایکار برای ورود به باغاتشان و احیای آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

جهانساز فعال بودن کارخانجات چایسازی در گیلان و مازندران، برندسازی و کیفی‌سازی محصول تولیدشده را از جمله دستاوردهای به‌دست‌آمده در صنعت چای اعلام کرد و بیان داشت: در همین راستا پرداخت تسهیلات با نرخ سود کم به کشاورزان چایکار و کارخانجات چایسازی نیز از ماه‌ها قبل در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان چای کشور ازپائین بودن ضریب مکانیزاسیون در باغات چای دو استان گیلان و مازندران خبر داد و اظهار داشت: قرار گرفتن ۷۰ درصد باغات چای کشور در اراضی شیبدار و کم بودن قوه اسب بخار ماشین‌های مکانیزاسیون باغات چای از جمله عوامل مؤثر پایین بودن ضریب مکانیزاسیون در این صنعت است.

جهانساز استفاده از ماشین‌های برداشت بزرگ‌تر و کمباین‌های برداشت چای که در اراضی با شیب ۱۰ تا ۱۲درصد هم می‌توانند با تنظیم چرخ‌ها عمل برداشت برگ سبز را به خوبی انجام دهند لازم و ضروری خواند و گفت: تحقق این امر مشروط بر این است که باغات مکانیزه بوده و آمادگی ورود این تکنولوژی در باغ وجود داشته باشد.

وی آمادگی سازمان چای جهت انجام حمایت‌های گسترده از طریق صندوق حمایت از توسعه صنعت چای از شرکت‌های مکانیزاسیون را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: کسب سهم بیشتری از بازار داخلی و داشتن رضایت مصرف‌کنندگان از جمله اهداف و رویکردهایی است که سازمان چای کشور برای آن برنامه‌ریزی می‌کند./تسنیم.