رئیس پلیس راهور استان گیلان با بیان اینکه شهر رشت با کمترین مدیریت هوشمند راهنمایی رانندگی در حال اداره است، گفت: متأسفانه در رشت تنها سه دوربین هوشمند وجود دارد و هنوز در رشت یک چراغ راهنمایی هوشمند و پارکینگ بزرگ در مراکز پزشکی استان وجود ندارد.

به گزارش ندای گیلان،سرهنگ امیر طالبی رحیم‌آبادی  ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه تعامل مسئولان با رسانه نقش مهمی در اطلاع‌رسانی به‌موقع حوادث دارد، اظهار کرد: رسانه‌ها چشم‌ گویای مردم بوده و بسیاری از مشکلات ریزبینانه که از نگاه مسؤولین به دور است را رسانه‌های استان و کشور با نگاه خود به گوش مسؤولین می‌رسانند.

وی با اشاره به مسافرخیز بودن استان گیلان گفت: گیلان یک استان‌شهر بسیار بزرگ و متراکم است به‌گونه‌ای تمامی ۱۴ هزار مترمکعب جاده موجود در استان در داخل شهرها واقع‌شده و این امر منجر به افزایش تصادف می‌شود ولی با تدابیر اتخاذشده در پنج ماه اول سال ۹۹ و همچنین در سال ۹۸ با کاهش ۱۰ درصدی تصادف مواجه بودیم.

رئیس پلیس راهور استان گیلان با اذعان به اینکه در اردیبهشت و خرداد تردد در جاده‌های بین‌شهری استان کاهش پیداکرده است، تصریح کرد: به علت شیوع کرونا در پنج ماه اول سال ۹۹ با کاهش ۲۷ درصدی تصادف، ۲۷ درصدی فوتی، ۴۵ درصد در مجموعه تصادفات‌ و‌ ۲۵ درصد مجروح تصادفات مواجه بودیم ولی این امر سبب نشد تا سرعت خودروها در جاده‌های بین‌شهری کاهش پیدا کند.

طالبی بیشترین فوتی‌ها در جاده‌های بین‌شهری استان گیلان را عابران پیاده معرفی کرد و افزود: در پنج ماه امسال ۴۸ نفر فوتی داشتیم که از این تعداد ۲۶ نفر عابر پیاده و ۲۱ نفر موتورسوار و همچنین ۱۱ نفر غیربومی بوده است‌.

وی با تأکید بر پرتردد بودن شهرستان رشت در بین شهرهای استان بیان کرد: رشت یکی از کلان‌شهرهای کشور بوده و تردد در جاده‌های آن بسیار زیاد است لذا با توجه به ترددهای بی‌شمار در گیلان و رشت ۴۸ درصد تصادفات با عابران پیاده افراد بین ۶۰ تا ۸۰ سال بوده‌اند.

رئیس پلیس راهور استان گیلان از افزایش ۶۶ درصدی تخلفات بین جاده‌ای شهری در پنج ماه نخست سال جدید خبر داد و گفت: علیرغم اینکه در پنج ماه اول ترددهای بین‌شهری در جاده‌های استان با کاهش مواجه بوده‌ایم ولی بااین‌حال در پنج ماه نخست سال جدید ۶۶ درصد اعمال قانون رانندگان توسط مأموران راهنمایی رانندگی افزایش پیداکرده است.

طالبی با ابراز تأسف از عدم امکانات موجود در حوزه ترافیک استان گیلان افزود: دوربین‌های هوشمند نقش مهمی در کاهش تخلفات و تصادفات جاده‌ای داشته اما متأسفانه در رشت تنها سه دوربین هوشمند وجود دارد که این مسئله در کنار کمبود نیروهای راهنمایی رانندگی از دلایل میزان تخلفات در این شهرستان است.

وی با اذعان به اینکه شهر رشت با کمترین مدیریت هوشمند راهنمایی رانندگی در حال اداره است، بیان کرد: از مازندران، قزوین، اردبیل و دیگر شهرستان‌های گیلان برای درمان بیماری خود به رشت مراجعه می‌کنند ولی هنوز در رشت یک چراغ راهنمایی هوشمند و پارکینگ بزرگ در مراکز پزشکی استان وجود ندارد ولی در این خصوص اقدامات لازم اندیشیده شده است.

رئیس پلیس راهور استان گیلان با تأکید بر نقش مهم سرویس‌دهی رانندگان تاکسی در استان گیلان گفت: رانندگان تاکسی جزو زحمتکش‌ترین اقشار جامعه بوده و با سختی بسیار امرار و معاش می‌کنند ولی در بعضی از مواقع سرویس‌دهی به مردم در رشت و دیگر مناطق استان مناسب نیست و مردم از خودروهای شخصی برای تردد استفاده می‌کنند.

طالبی با اشاره به ساماندهی رانندگان پرخطر در شهریورماه امسال افزود: شهریورماه یکی از ماه‌های پرتردد در استان گیلان است و بر همین اساس رانندگان پرخطر که باعث ایجاد تصادف و ترافیک در استان گیلان می‌شوند را ۴۸ ساعت توقیف می‌کنیم.

وی تغییر ارقام پلاک را جرم دانست و بیان کرد: تغییر اندازه پلاک، ابعاد و ارقام آن در گیلان و حتی کشور جرم محسوب شده و رانندگان متخلف بین ۶ تا یک سال به حبس دارد زیرا از این طریق دزدی‌های زیادی انجام‌شده است.

رئیس پلیس راهور استان گیلان با درخواست از هیئت‌های مذهبی در خصوص توجه به طرح ترافیک در استان گیلان تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا و تصویب ستاد ملی کرونا پیاده‌روی‌ هیئت‌های عزاداری و برپایی ایستگاه‌های صلواتی ممنوع است ولی اگر هیئتی مجوز انجام این کار را گرفته از ایجاد ترافیک ممانعت به عمل آوردند.

طالبی با اشاره وضعیت بریدگی‌های استان گیلان گفت: در برخی از معابرهای رشت بریدگی‌های بسیار زیادی وجود دارد که باعث ایجاد مشکلات شده ولی درباره انسداد یا بازگشایی برخی از تقاطع و بریدگی‌ها کارگروه‌های مختلف تصمیم‌گیری می‌کنند.

فارس