مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان گفت: اجرای پروژه‌های فاضلاب، ساماندهی، بهسازی و رفع آلودگی رودخانه‌های گوهررود و زرجوب شهر رشت از اولویت‌های این شرکت است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،سید محسن حسینی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است، افزود: در سال‌های ۹۴ و ۹۵ اعتباری معادل ۳۰۰ میلیارد ریال در قالب طرح‌های انتقال فاضلاب به تصفیه خانه فخب، تصفیه فاضلاب ورودی به زهکش C۱، احداث مدول دوم مسکن مهر، احداث تصفیه خانه شهرصنعتی رشت و احداث یک واحد تصفیه خانه محلی در کوی امام رضا (ع) به شرکت آبفای گیلان ابلاغ شد.

وی گفت: همچنین ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سال ۱۳۹۸ برای تصفیه خانه جنوبی فاضلاب واقع در سایت مسکن مهر رشت به این شرکت ابلاغ شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با تاکید بر اینکه مطابق اعتبارات ابلاغ شده اقدامات مناسبی برای نجات این دو رودخانه انجام شده است، افزود: به منظور جلوگیری از انتقال فاضلاب به زهکش C۱ و رودخانه زرجوب و انتقال آن به تصفیه خانه فاضلاب اصلی شهر رشت؛ طرح تکمیل خط انتقال اصلی به تصفیه خانه فاضلاب در منطقه شرقی شامل رفع معارض و گابیون‌بندی حاشیه رودخانه، لوله‌گذاری خط انتقال ۱۲۰۰ میلی متری با لوله‌های فایبرگلاس GRP و اجرای شبکه جمع آوری آب‌های سطحی کوچه فکوری تا تیر ماه سال ۹۷ اجرا شد.

حسینی تصریح کرد: تکمیل خط اصلی ورودی به تلمبه خانه و اتصال شبکه فاضلاب بلوار گیلان با لوله GRP به قطر ۶۰۰ و ۱۴۰۰ میلی متر و اجرای خط جمع کننده فاضلاب منتهی به کانال زهکش C۱ با لوله GRP به قطر ۶۰۰ و ۸۰۰ میلی متر نیز طی این مدت اجرا شد.

وی گفت: با اجرای این طرح‌ها امکان انتقال فاضلاب همه مناطق شرقی به تصفیه خانه فراهم و از ورود فاضلاب منطقه گلسار که به کانال انتهایی G۵ و رودخانه زرجوب ریخته می‌شد، جلوگیری بعمل آمد.

وی با بیان اینکه در قسمت غربی شهر رشت، منطقه باقرالعلوم واقع در بلوار افتخاری با جمعیتی مشتمل بر ۱۲۰۰ خانوار فاقد شبکه جمع آوری فاضلاب بود و دفع فاضلاب از طریق ایجاد چاه‌های جذبی و انتقال سرریز فاضلاب به تالاب عینک صورت می‌گرفت، گفت: این امر علاوه بر انتشار بوی نامطبوع موجب بروز بیماری‌های عفونی و نارضایتی ساکنان منطقه شده بود که در این راستا طرح ایجاد شبکه جمع آوری فاضلاب و نصب ۵۰۰ فقره انشعاب در سال ۹۵ تهیه شد.

حسینی افزود: این طرح شامل اجرای ۵۰۸۷ متر لوله‌گذاری به اقطار ۲۰۰ الی ۳۱۵ میلی متر با لوله پلی اتیلن دو جداره بود که بطور کامل اجرا شد.

مدیرعامل شرکت آبفای گیلان با اشاره به اینکه ساکنان منطقه نخودچر نیز به دلیل فقدان سیستم جمع آوری فاضلاب با مشکلات متعدد زیست محیطی و بهداشتی روبرو بودند، اظهار داشت: برای رفع این مشکل نیز پروژه جمع آوری و انتقال فاضلاب این منطقه به ایستگاه پمپاژ PSW و در نهایت به تصفیه خانه فاضلاب شهر رشت شامل لوله‌گذاری بطول ۴۲۰۰ متر به اقطار ۲۰۰ الی ۵۰۰ میلی متر با لوله پلی اتیلن فاضلابی اجرا شد.

حسینی تصریح کرد: با اجرای این پروژه اکثر ورودی‌های فاضلاب منتهی به قسمت غربی تالاب عینک مسدود شد که عملیات تکمیل تاسیسات فاضلاب این منطقه از محل طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب رشت در دست اقدام است.

وی همچنین افزود: تکمیل خطوط جمع آوری فاضلاب منطقه رشتیان شامل لوله‌گذاری بطول ۴۹۰ متر به قطر ۸۰۰ میلی متر با لوله فایبرگلاس فاضلابی با هدف اتصال شبکه فاضلاب رشتیان به ایستگاه پمپاژ PSN در ابتدای سال ۹۶ تهیه و اجرا شد.

وی گفت: با اجرای این طرح از ورود فاضلاب به کانال انتهایی خیابان گلزاران (منتهی به رودخانه گوهررود) جلوگیری بعمل آمد.

حسینی با بیان اینکه پروژه هدایت فاضلاب منطقه سیاه اسطلخ با هدف جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه گوهررود واقع در پل سیاه اسطلخ و انتقال فاضلاب به ایستگاه پمپاژ PSN و تصفیه خانه فاضلاب رشت اجرا و در آبان سال ۹۶ وارد مدار بهره برداری شد، افزود: در این پروژه ۱۵۰۰ متر لوله‌گذاری به اقطار ۵۰۰ و ۶۰۰ میلی متری با لوله فایبرگلاس فاضلابی اجرا شد و هم اکنون سه خروجی ضلع جنوبی پل سیاه اسطلخ با اتصال به ایستگاه پمپاژ فلکه جهاد (PSN) به تصفیه خانه فاضلاب جهت تصفیه منتقل می‌شود. همچنین تکمیل تاسیسات فاضلاب این منطقه و ضلع شمالی پل سیاه اسطلخ از محل طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب رشت در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت آبفای گیلان به اجرای طرح اضطراری انتقال فاضلاب بلوار توحید با هدف جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه زرجوب در محل پل توحید و انتقال آن به تصفیه خانه فاضلاب رشت اشاره کرد و گفت: این پروژه شامل ۲۵۰ متر لوله‌گذاری به قطر ۳۱۵ میلی متر با لوله فایبرگلاس فاضلابی به همراه احداث خرپای فلزی روی رودخانه می‌باشد.

حسینی افزود: مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر رشت نیز با هدف تصفیه فاضلاب منطقه جنوبی این شهر و همچنین خودِ مسکن مهر با ظرفیت ۱۲۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز دارای ۶۰ درصد پیشرفت کار است.

وی با اشاره به اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب مسکن مهر رشت، گفت: محدوده اصلی مسکن مهر شامل ۱۲.۵ کیلومتر شبکه فاضلاب به اقطار ۲۰۰ الی ۷۰۰ میلی متر با لوله پلی اتیلن و فایبرگلاس فاضلابی می‌باشد که تاکنون ۸۰۰۰ متر لوله فایبرگلاس و ۱۲۰۰ متر از مسیر خط انتقال تحت فشار حد فاصل ایستگاه پمپاژ مسکن مهر و تصفیه خانه جنوبی شهر رشت اجرا شده است.

وی افزود: عملیات لوله‌گذاری فاضلاب خط A و خط B در دست اقدام است و فاز ۲ مسکن مهر به اتمام رسیده است.

حسینی از ارسال طرح و برآورد پروژه تصفیه خانه کوی امام رضا (ع) به شرکت مهندسی آبفای کشور جهت دریافت تاییدیه خبر داد و گفت: طرح تصفیه خانه فاضلاب شهر صنعتی رشت از تعهدات شرکت آب و فاضلاب خارج شده و تخصیص مربوطه به سایر طرح‌ها منتقل شده است.

مدیرعامل شرکت آبفای گیلان به برنامه‌های کوتاه مدت این شرکت در طرح فاضلاب شهر رشت برای آینده نزدیک اشاره کرد و اظهار داشت: توسعه شبکه فاضلاب غربی شهر رشت در منطقه نخودچر، احمد گوراب و…، نصب انشعاب فاضلاب در مناطق متصل به تصفیه خانه فاضلاب رشت مانند بلوار گیلان، نخودچر، رشتیان، بلوار قلی پور، تکمیل شبکه فاضلاب قسمت شرقی رشت شامل بلوار دیلمان، بلوار کاکتوس، کوی سحرخیز و پستک، تکمیل و راه اندازی ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه مسکن مهر، تکمیل خطوط انتقال جنوبی رشت منتهی به تصفیه خانه جنوبی، تکمیل خط انتقال تحت فشار مسکن مهر، طراحی و جمع آوری شبکه فاضلاب فاز دوم مسکن مهر و تکمیل و بهسازی تصفیه خانه اصلی فاضلاب شهر رشت از مهم‌ترین این برنامه هاست.

حسینی تصریح کرد: از مجموع اقدامات انجام شده که مشروح آن توضیح داده شده است، بیش از ۲۰ هزار مترمکعب در شبانه روز به ظرفیت فاضلاب ورودی به تصفیه خانه بزرگ فاضلاب شهر رشت افزوده شده است.