نماینده رشت از اعطای تسهیلات بدون بهره و کارمزد به روستایان تا سقف 50 میلیار ریال از محل صندوق توسعه ملی خبر داد

به گزارش ندای گیلان از رشت،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگویی، با اشاره به ارجاع لایحه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در زمینه اشتغال روستایی به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و تصویب کلیات این لایحه در کمیسیون گفت: در این جلسه که با حضور نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان امور عشایر ایران، موسسات عامل (بانک کشاورزی، پست بانک، صندوق کارآفرین امید) تشکیل شد، پس از بحث و بررسی بندهای ذیل مورد تأیید و تأکید تمامی حاضرین قرار گرفت تا در لایحه “اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته، عشایری و مرزی” با مستثنی شدن این تسهیلات از ماده 52 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات ملی دولت (2) لحاظ شود.

نماینده مردم رشت، در مجلس شورای اسلامی در خصوص نوع و محل اجرای طرح مذکور گفت : تسهیلات اعتباری این قانون به طرح های اقتصادی مستقر در روستاها، مناطق عشایری و نواحی صنعتی در صورتی که متناسب با استعداد و نیاز منطقه روستایی و عشایری و تکمیل کننده زنجیره ارزش باشد، پرداخت می گردد و ساکنین مناطق روستایی و عشایری در اولویت دریافت تسهیلات می باشند.

وی در خصوص ویژگی های تسهیلات اعتباری یادآور شد: سقف تسهیلات اعتباری به هر طرح حداکثر مبلغ 50 میلیارد ریال تعیین می شود و پرداخت سرمایه در گردش صرف از محل این تسهیلات امکان پذیر نمی باشد.

جعفرزاده ایمن آبادی افزود:تسهیلات مذکور صرفا به منظور ایجاد، تکمیل و توسعه انواع فعالیت های اقتصادی در مناطق روستایی و عشایری تعلق می گیرد و نرخ سود و کارمزد متعلقه به تسهیلات پرداختی در مناطق روستایی، عشایری و مناطق مرزی صفر درصد تعیین می شود.

 وی با بیان اینکه سهم آورده جهت طرح های خرد تا یک میلیارد ریال (100 میلیون تومان) 10% و برای مبالغ بالاتر از 20% است، ادامه داد:منابع صندوق توسعه ملی به صورت سپرده نزد بانک ها و صندوق کارآفرینی امید با نرخ صفر درصد به مدت 5 سال قرار می گیرد و پرداخت ها توسط بانک های عامل و صندوق کارآفرینی امید در حداقل 2 مرحله متناسب با پیشرفت فیزیکی و ریالی، نظارت های مرحله ای طرح می باشد.

وی با اشاره به اینکه تأمین سهم آورده به صورت نقدی و غیر نقدی متناسب با هر مرحله پرداخت است، افزود:دوره اجرا طرح حداکثر 6 ماه شروع آن از مرحله اول پرداخت توسط بانک عامل یا صندوق کارآفرینی امید است و دوره تنفس بعد از اتمام دوره اجرا به مدت 6 ماه متناسب با طرح است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه دوره بازپرداخت تسهیلات حداکثر 3 الی 5 سال متناسب با طرح است، ادامه داد:دوره اجرا، تنفس و بازپرداخت تسهیلات مجموعاً حداکثر 6 سال است و وثایق موردنیاز ترهین و وثوق محل اجرای طرح، ماشین آلات، تجهیزات، مستحدثات موجود و آتی النصب و ضمانت نامه صندوق های ضمانت است.

وی اظهار کرد:صندوق های ضمانتی در خصوص طرح های روستایی تا سقف تسهیلات اعطایی، سود و کارمزد متعلقه و به صورت صددرصدی است.

 وی ادامه داد:کارت یارانه برای شرکت های مشارکتی روستاییان و عشایر،  تضمین سرمایه گذاری، حامی و پشتیبان (شخص ثالث) و چک و سفته و  اموال منقول و غیر منقول گیرنده تسهیلات (از قبیل خانه های روستایی، مزرعه، باغ، استخر، خودرو، اسناد و املاک، اراضی، تراکتور، اوراق مشارکت، ارزش ماشین آلات منصوبه موجود و آتی النصب در محل اجرای طرح از دیگر وثایق است

جعفرزاده گفت:از دفترچه های قرارداد شرکت شهرک ها و نواحی صنعتی و تمامی وثایق مورد عمل در سیستم بانکی کشور (به ویژه بانک کشاورزی) می توان به عنوان وثیقه استفاده کرد.

وی در خصوص نظارت و گزارش گیری بر نحوه اجرای طرح افزود: بانک های عامل و صندوق کارآفرینی امید موظفند ضمن نظارت بر روند اجرای طرح ها آمار واطلاعات مرتبط به این تسهیلات را در سامانه الکترونیکی به صورت برخط تهیه و به مبادی ذیربط ارائه کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: نظارت عالیه بر روند اعطا، جذب  و اجرای این تسهیلات بر عهده معاونت توسعه روستایی معاون اول – ریاست جمهوری است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:ضوابط اجرای طرح حداکثر ظرف یک ماه به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و معاونت توسعه روستایی معاون اول  ریاست جمهوری به تصویب هیأت  وزیران می رسد./خانه ملت