به دنبال حضور رئیسی در این مراسم، محمود کریمی و مجید بنی‌فاطمه از مداحان مشهور که از حامیان محمدباقر قالیباف، دیگر کاندیدای «جمنا» در انتخابات، به شمار می‌آیند، با وجود برنامه‌ریزی قبلی، در مراسم حضور پیدا نکردند.

سرویس سیاسی ندای گیلان-یاسمن طالقانی: مداحان از جمله اقشار تاثیرگذار جامعه هستند و حمایت آنها در برهه‌های انتخاباتی سهمی در انتخاب کاندیداها از سوی حامیانشان دارد. اگرچه بارها تاکید شده است که مداحی نباید با سیاست‌ورزی همراه شود، اما مدت‌هاست که مداحان معرفی اصلح را وظیفه خود می‌دانند و در میان روضه‌ها ومداحی‌هایشان به کاندیدای مورد نظر اشاره می‌کنند و برخی اوقات هم به انتقاد از رقیب می‌پردازند. مانند جامعه مداح مرکزی تهران که در نامه‌ای با برشمردن توانمندی‌های محمدباقر قالیباف، شهردار کنونی تهران، از وی برای ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۳۹۶ دعوت کردند.

اجتناب مداحان حامی قالیباف

اما فضای انتخاباتی مداحان برای خود‌ سازوکاری جدا از فضای انتخاباتی جامعه دارد؛ یعنی مشخص است که هر مداح در وصف و تبلیغ کدام کاندیدا به مداحی می‌پردازد و گاهی تداخل موجب اتفاقات قابل تاملی می‌شود! مانند آن روز که حجت‌الاسلام رئیسی در مراسم مداحی سعید حدادیان به مناسب شب میلاد حضرت علی اکبر (ع) به‌صورت غیرمنتظره حضور پیدا کرد. حدادیان از جمله حامیان رئیسی به شمار می‌آید که پیش‌تر از او خواسته بود انقلابی‌تر عمل کند. براساس این گزارش، به دنبال حضور رئیسی در این مراسم، محمود کریمی و مجید بنی‌فاطمه از مداحان مشهور که از حامیان محمدباقر قالیباف، دیگر کاندیدای «جمنا» در انتخابات، به شمار می‌آیند، با وجود برنامه‌ریزی قبلی، در مراسم حضور پیدا نکردند. رئیسی که در مراسم حدادیان حضور پیدا کرده بود، در این مراسم از انتخابات و نقطه‌نظرات خود گفت. وی ضمن انتقاد از حسن روحانی گفته است که رقبای او رقیب‌هراسی می‌کنند. رئیسی همچنین گفته است که برای حل مشکل جوانان و مبارزه با یقه‌سفیدهایی که مالیات پرداخت نمی‌کنند، وارد میدان شده است. در سال 94 هم مراسم سخنرانی و عزاداری در حرم امامزاده صالح در شب شهادت امام موسی کاظم(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی و مداحی حاج‌سعید حدادیان و کربلایی محمدحسین حدادیان برگزار شد.

رئیسی به‌دنبال جذب حامیان قالیباف؟

رابطه قالیباف با مداحان خوب است، چنان که شایعاتی درباره کمک‌های شهرداری به این قشر شنیده می‌شود و در همین راستا بود که جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس گفت: «سوال ما از آقای قالیباف این است که احیانا اگر کسی مداح نباشد، نباید کار کند و استخدام شود؟ آیا کسی که مثلا ورزشکار است، خانواده ندارد؟ آیا زن و بچه کسانی که مداح نیستند، گرسنه نمی‌شوند و از گشنگی نمی‌میرند. اگر کسی مداح نبود، حق ندارد زندگی کند؟» در خرداد 92 که روزهای کمی تا برگزاری انتخابات یازدهم ریاست باقی مانده بود، عبدالرضا هلالی در همایش «تشکل‌های فرهنگی بانوان» که در حمایت از محمد باقر قالیباف در شهرستان کرج برگزار می‌شد، درباره دلیل حمایتش از قالیباف گفت: هدف ما انتخاب شخصی است که سرباز خوبی برای ولایت باشد، لذا می‌خواهیم رئیس جمهوری که انتخاب می کنیم، هماهنگ‌ترین فرد با رهبر معظم انقلاب باشد.

انشعاب مداحان!

اکنون با حضور رئیسی در مراسم مداحی سعید حدادیان و خودداری مداح حامی قالیباف از حضور در این مراسم می‌توان اذعان داشت که انتخابات 96 فارغ از اختلاف میان اصولگرایان در حمایت از 3 کاندیدا، انشعابی هم در میان مداحان پدیدار خواهد شد.