ناصر وحدتی” ـ پیشكسوت موسیقی نواحی ـ شنبه شب در تازه‌ترین كنسرت موسیقایی خود همراه با گروه “گیل و آمارد” بخشی از موسیقی اندوه و شادی مردم منطقه گیلان را برای علاقه‌مندان اجرا كرد.

ندای گیلان: ناصر وحدتی” ـ پیشكسوت موسیقی نواحی ـ شنبه شب در تازه‌ترین كنسرت موسیقایی خود همراه با گروه “گیل و آمارد” بخشی از موسیقی اندوه و شادی مردم منطقه گیلان را برای علاقه‌مندان اجرا كرد.
قطعه‌هایی از موسیقی اندوه مردم مناطق مختلف گیلان و همچنین بخشی از موسیقی‌های شادیانه مردان و زنان شالیكار مناطق شمالی كشورمان، بخشی از قطعاتی بود كه در این كنسرت اجرا شد.
وحدتی خودش در این كنسرت گفت كه “بخش اعظمی از موسیقی مناطق مختلف جهان، موسیقی اندوه است كه در آن افراد مصائب ناشی از جنگ، آتش‌سوزی، مرگ و مسائلی از این دست را در قالب موسیقی با زبان منطقه خود روایت می‌كنند. اساساً موسیقی اندوه جایگاه ویژه‌ای در همه جای دنیا دارد. شما در همین ایران خودمان می‌بینید كه در مهمانی‌ها هم وقتی مجالس شادی برگزار می‌شود، مهمانان در آخر مجلس به میزبان می‌گویند به‌عنوان نمونه آهنگ كاروان استاد بنان را بگذار تا مقداری اندوه نیز در این مجلس حكمفرما باشد. اصولاً موسیقی شادمانه برای پس زدن مرگ وارد میدان می‌شود و مستانه مرگ را پس می‌زند. مرگ مسأله‌ای است كه بی‌تردید سراغ هر موجود زنده‌ای می‌آید و طوری است كه اصلاً نمی‌توان برای این فضا برنامه‌ریزی كرد. اما شادی چیز دیگری است كه می‌توانیم برای آن برنامه‌ریزی كنیم. همین شادی می‌تواند در آماده كردن یك فلاسك چای و نوشیدن همراه با خانواده در مكانی خوش‌ آب و هوا خلاصه شود. پس می‌بینید اگر برای مرگ نمی‌توان برنامه‌ریزی كرد، اما برای شادی كه می‌توانیم این كار را بكنیم.”
او در بخش دوم برنامه خود نیز كارآواهای مردمان منطقه گیلان را اجرا كرد كه در حین شالیكاری، آن‌ها را می‌خوانند. وحدتی بعد از روایت این گفتارهای طنزآمیز كه با خنده حاضران در كنسرت همراه بود، به معرفی گروه “گیل و آمارد” پرداخت و سپس بخش دوم كنسرت را برای علاقه‌مندان اجرا كرد.
ناصر وحدتی ـ خواننده گیلانی ـ خود یكی از همین پژوهندگان است كه پس از سال‌ها تلاش در ثبت و ضبط آوازهای فولكلور خطه گیلان، كوشید با بازخوانی این آثار، جانی دوباره به آوازهای در آستانه فراموشی فولكلور گیلانی ببخشد. او كار خوانندگی را با گروه “شمشال” آغاز كرد و تا كنون سه آلبوم به نام‌های “زرنگیس”، “شورم نقش” و “دامون” ارائه كرده است.
او همچنین تا امروز چندین داستان و رمان به نام‌های “خوندشت”، “داستان یك زندگی”، “روی خوش زندگی” و “من ریحان هستم” و یك اثر پژوهشی با عنوان “زندگی و موسیقی” درباره موسیقی گیلان نوشته است.
وحدتی همچنین كتاب “دوبیتی‌های عامیانه مردم گیلان” و نیز كتابی همراه با CD صوتی با عنوان “آواها و نغمه‌های موسیقی فولكلور گیلان” كه شامل بیش از ۸۰ ترانه فولكلور به زبان گیلكی همراه با ترجمه فارسی و آوانگاری (فونتیك) و نت ترانه است را در دست انتشار دارد./لاهیگ