آتش نشانان و تیم های امداد و نجات آتش نشانان در سه ماهه نخست سال ۹۷ بالغ بر ۱۱۲۳ مورد عملیات حریق، حادثه و همچنین خدمات ایمنی را بر عهده داشتند.

به گزارش ندای گیلان،بابک رمضانی رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت در گفتگویی در خصوص عملکرد این سازمان اظهار داشت: ستـاد فـرماندهی و مرکز کنترل ۱۲۵ آتش نشانی رشت همه روزه پاسخگوی تعداد(۳۰۰ الی ۷۰۰) تماس شهروندان است که در مواقع بحرانی به بیش از این تعداد نیز خواهد رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه ۵۳۷ مورد عملیات اطفای آتش سوزی در ماه های فروردین، اردیبهشت  و خرداد بر عهده آتش نشانان این سازمان بوده است ادامه داد: از این تعداد می توان به ۱۳۰ مورد آتش سوزی منزل مسکونی، ۳۵ مورد حریق تجاری، ۳۹ مورد حریق خودرو و ۳۱۵ مورد آتش سوزی علفزار ها و ضایعات اشاره داشت.

نداشتن بیمه آتش سوزی منزل مسکونی، چیزی شبیه نابودی تمام سرمایه زندگی …

وی در ادامه با اشاره به اینکه از ۱۳۰ خانه آتش گرفته تنها ( ۱۸./.درصد) دارای بیمه آتش سوزی بوده اند، افزود: همچنان با توجه به تاکیدات و اخبار صادره مبنی بر نبود بیمه های آتش سوزی، متاسفانه همچنان شاهد بی توجهی بسیاری از شهروندان نسبت به این مهم هستیم.

وی در ادامه به ۲۴۹ مورد حادثه و همچنین ۳۳۷ مورد خدمات ایمنی اشاره کرد و گفت: از میان حوادث و خدمات ایمنی دو مورد محبوس شدن در آسانسور و گیر افتادن در اماکن، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و … بسیار به چشم میخورد که بیشترین آن ها بعلت خرابی و نقص در قطعات، قفل درب ها و… همچنین عدم بازبینی دوره ای بوده که به شهروندان توصیه می شود در این زمینه حساسیت بیشتری داشته باشند.

رییس سازمان آتش نشانی رشت در ادامه علت آتش سوزی ها را چنین عنوان داشت: در حریق های مسکونی ۴۲./. و حریق تجاری ۶۳./. بر اثر اتصال در سیستم سیم کشی برق و وسایل برقی تشخیص داده شد

رمضانی در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه ایمنی چندین شاخصه مهم وجود دارد، که اصلی ترین مولفه آن مقوله پیش بینی و پیشگیری است، افزود: یک هزار و ۶۰۹ مورد بازدید ایمنی توسط کارشناسان سازمان در این مدت صورت گرفته که شامل صدور طرح ایمنی ساختمان، بازدید از اماکن مختلف (ادارات، کارخانجات و…،)  همچنین بررسی علل بروز آتش سوزی ها می باشد.

بابک رمضانی در پایان با اشاره به آموزش ۷ هزار و ۳۲۲ تن در سه ماهه نخست سال ۹۷ ادامه داد: فرهنگ سازی و ترویج نقش ایمنی از مهم ترین اهداف سازمان آتش نشانی رشت است زیرا ممارست در اشاعه این فرهنگ نقش مهمی در پیشگیری از حوادث خواهد داشت از اینرو این سازمان جهت احقاق این هدف به طور چشمگیری اقدام به آموزش می نماید.