نزدیک به 4هزار درخت ارس که گونه‌ای ممنوع القطع است باید در جریان پروژه انتقال آب خزر به سمنان ریشه کن شود.

به گزارش ندای گیلان،درحالی‌که گفته می‌شد برای انتقال آب دریای خزر به سمنان صدها هکتار جنگل باید پاکتراشی شود، مجریان و مشاوران این طرح اعلام کردند، نزدیک به 4هزار درخت ارس که گونه‌ای ممنوع القطع است باید در جریان این پروژه ریشه کن شده و از بین برود.
روز شنبه دانشگاه سمنان میزبان همایش «ضرورت انتقال آب خزر به سمنان» بود که یکی از شرکت‌های دست اندرکار سدسازی و انتقال بین‌حوضه‌ای حضور فعالی در این همایش داشت. کارشناسان این شرکت اعلام کردند، 3997پایه درخت ارزشمند ارس ‌باید در جریان این طرح قطع شود.
این در حالی است که به موجب قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور، درخت ارس یکی از گونه‌های کمیاب و ممنوع القطع محسوب می‌شود که حتی قطع یک پایه از آن هم ممنوع است و مجازات متخلف تا 6‌ماه حبس تعیین شده است. طرح انتقال آب خزر به سمنان در یک‌سال گذشته با واکنش‌های زیادی در بین گروه‌های محیط‌زیستی و متخصصان مواجه شده اما سازمان محیط‌زیست با این طرح موافقت کرده است. محمد درویش، ‌عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در واکنش به این خبر می‌گوید: دقیقا قرار است ۳۹۹۷ پایه از درختان ارزشمند و کهنسال اُرس در مسیر خط انتقال آب کاسپین به سمنان ریشه‌کن شوند. وای به حال سازمان‌های متولی محیط‌زیست و منابع‌طبیعی کشور که به این درخت‌کشانِ بی‌سابقه چراغ سبز نشان داده‌اند! هرگز مشارکت‌کنندگان در این طرح را نخواهیم بخشید.

در این باره بیشتر بخوانید :

انتقال آب،جانوران و گیاهان دریای خزر را نابود می کند/ بخشی از جنگل‌های هیرکانی شمال با انتقال آب نابود می‌شود

 

چرا انتقال آب دریاچه خزر اشتباه محض است؟/هزینه 5 یورویی انتقال هر مترمکعب آب در جیب چه کسانی می رود؟

انتقال آب خزر به کویر بازی با آتش است/خزر قدرت پاسخگویی کویر بی انتها را ندارد/وزیر نیرو در صورت موافقت با این طرح استیضاح شود

روزنامه همشهری