تیم ملی اسکیت هاکی بانوان کشورمان در یکی از معدود اعزام های خود تابستان سال گذشته به شانزدهمین دوره بازی های اسیایی اسکیت هانینگ چین اعزام می شود ولی در یک حرکت خودجوش بعد از آن همه چیز فراموش می شود؛ هم لیگ و هم تیم ملی!

ندای گیلان:در دنیای امروز انسان ها به دنبال ورزش هایی می روند که در آن علاوه بر سلامت جسم و روان، زیبایی و هنر هم وجود داشته باشد تا بتوانند از لحظات خود لذت ببرند. رشته مفرح اسکیت یکی از زیباترین، جذاب ترین و همگانی ترین ورزش ها محسوب می شود، این رشته ورزشی آمیخته از هنر و مهارت فردی است و با دارا بودن زیر شاخه های مختلف و تنوع حرکتی بسیار، دارای محبوبیت خاصی در بین جوانان است و هر روز بر مخاطبین این رشته افزوده می شود، یکی از این زیرشاخه ها اسکیت هاکی است که در حقیقت از خانواده هاکی روی یخ است، ولی در سالن و روی کف پوش و با اسکیت چرخ دار انجام می گیرد.

باتوجه به همه این ویژگی ها، ظاهرا گیلان علیرغم داشتن هیئت اسکیت و کسب موفقیت هایی در قسمت آقایان اما کمتر نشانی از فعالیت آن در قسمت دختران به چشم می اید و شاید هم این نقصان را باید بر دفتر روابط عمومی هیئت نوشت نه خود هیئت.علی ای حال انچه مشخص است نداشتن امکانات مناسب نه تنها در گیلان، بلکه کشور را هم با رکودی عجیب در این رشته مواجه کرده است. تا جاییکه گیلا مهاجر تنها بانوی ملی پوش گیلانی این رشته نیز به اظهار گله از وضعیت موجود پرداخت.

این دختر ورزشکار که اسکیت را سال 1383 در باشگاه آرین فرد رشت آغاز کرده است در گفتگو با خبرنگار ورزشی معین اظهار داشت: ما اولین گروهی بودیم که در گیلان اسکیت هاکی را آغاز کردیم ولی بعد از چهار سال فعالیت علیرغم کسب مهارت در این رشته هرگز تیمی در گیلان تشکیل نشد البته هیچ مسابقه ای هم برای بانوان در استان برگزار نمی شد، از همین رو به ناچار سال 1387 به تهران مهاجرت کردم.

وی که با توانایی های خود خیلی زود جذب یکی از مطرح ترین باشگاه های اسکیت کشور شده بود، افزود: در یکی دو سال اول حضور در باشگاه اسکیت انقلاب توانستیم در رقابتهای دستجات آزاد تهران و جام رمضان خوش بدرخشیم و عنوان قهرمانی را کسب کنیم. سال 1389 بود که همزمان با آغاز رقابتهای لیگ برتر کشور به همراه باشگاه انقلاب تهران همیشه روی سکو بودیم و عناوین اول یا دوم و یا سوم را کسب می کردیم.

مهاجر ادامه داد: در پی این موفقیت ها، به اردوی تیم ملی دعوت شدم و به شانزدهمین دوره بازی های اسیایی اسکیت هانینگ چین اعزام شدیم که متاسفانه نتیجه درخوری کسب نکردیم و از همین جا بود که سراشیبی اسکیت هاکی بانوان آغاز شد و در یک حرکت خودجوش بعد از آن همه چیز فراموش می شود؛ هم لیگ و هم تیم ملی!

وی تصریح کرد: رقابتهای اسکیت هاکی بانوان که تا قبل از آن با حضور هشت تیم در لیگ برتر و هشت تیم در لیگ دسته اول برگزار می شود آرام آرام به دلیل استقبال کم تیم ها تنها در رده لیگ برتر برگزار می شد و حتی در ادامه عدم وجود اسپانسر باعث شد هشت تیم لیگ برتر به شش و سپس به چهار تیم تقلیل یابد تا اینکه بعد از بازگشت از چین فدراسیون دیگر مجوز برگزاری لیگ برتر با حضور تنها چهار تیم را نداد و این شد که الان یک سال است هیچ مسابقه رسمی در کشور برگزار نمی شود.

این ورزشکار ملی پوش افزود: علیرغم اینکه اسکیت جزو ورزش های همگانی محسوب می شد و باید راحت در دسترس عموم قرار گیرد اما لوازم آن بسیار گران است، نداشتن پخش تلویزیونی هم سبب شد هیچ اسپانسری علاقه به سرمایه گذاری در این رشته ورزشی نداشته باشد. به همه اینها باید عدم وجود پیست استاندارد در شهرستانها را هم اضافه کرد تا فدراسیون نتواند در کشف استعدادها عملکرد مناسبی داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مدیران فدراسیون برای برقراری مجدد لیگ بانوان تلاش هایی داشته اند ولی هر دفعه با استقبال سرد باشگاه ها امید به آغاز دوباره لیگ برای بانوان کمرنگ تر می گردد.معین نیوز