فرماندار رشت با اشاره به کمبود منابع گوناگون برای تامین نیازمندی‌های جمعیت رو به فزونی جهان، اظهار داشت: زباله یکی از تهدیدات بالقوه طبیعت است که می‌تواند به ثروت و عامل افزایش برداشت محصولات کشاورزی تبدیل شود‌.

به گزارش ندای گیلان از رشت، حمیدرضا امام پناهی با همراهی معاونین خود در جریان بازدید از شرکت زیست تبدیل گیلان که زیر نظر مرکز رشد واحد فناور دانشگاه گیلان به فعالیت می پردازد با تاکید بر اینکه حمایت از فعالیت‌های مجموعه پارک علم و فناوری می‌تواند آینده پژوهش، تولید علم و محصول و ارزش افزوده در اقتصاد را رقم بزند، اظهار داشت: تبدیل زیستی پسماندهای عالی یا تر به محصولات با ارزشی نظیر کود های تقویت کننده خاک می تواند ضمن کمک به پروسه تولیدات محصولات کشاورزی و باغداری از بروز مشکلات زیست محیطی از نوع سایت زباله سراوان جلوگیری کند.

امام پناهی با اشاره به لزوم تغییر نگرش به مقوله زباله، گفت: تصور زباله به عنوان فرصت به جای تهدید و همچنین تلاش بر تفکیک از مبدا زباله می‌تواند به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت زیست تبدیل گیلان می تواند در شمار شرکت های موفق دانش بنیان قرار گیرد، خاطرنشان کرد: مجموعه فرمانداری شهرستان رشت آمادگی دارد تا با حمایت از فعالیت‌های تحقیقاتی و تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان برای به فعلیت درآوردن شعار سال (تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین) اقدام کند.

نماینده عالی دولت در مرکز استان خاطرنشان کرد: ضرورت دارد تا اماکنی نظیر میادین میوه و تره بار، با در اختیار دادن قرار دادن پسماندهای خود و شهرداری‌ها با انتقال پسماند قابل استفاده خود به مراکز تبدیل زیستی زباله و پسماند و تبدیل به آن به کودهای تقویت کننده خاک؛ گام عملی در راه حمایت از این نوع شرکت‌های دانش‌بنیان بردارند.

امام پناهی با بیان این مطلب که با تشکیل هسته های تحقیقاتی در شرکت های دانش بنیان می توان ضمن جلوگیری از ورود حجم انبوهی از زباله به محیط زیست و تولید ثروت از آن، به طبیعت فرصت ترمیم و زندگی دوباره داد.

وی با تاکید بر اینکه گسترش فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بستری تازه در حل مشکلات گشوده است و امروز شاهدیم که زباله یاری‌گر صنعت کشاورزی در افزایش راندمان برداشت محصول می باشد، افزود: ضرورت دارد با حمایت از شرکت‌های فناور‍‌کوچک دانش‌بنیان نسبت به حمایت عملی از‌کارآفرینان با هدف پاسخگویی دانش‌محور به نیازهای روز جامعه اقدام کنیم.

فرماندار رشت در پایان خاطر نشان کرد: تقویت توان رقابتی شرکت های دانش بنیان و حمایت از تامین بازار محصولات و خدمات این شرکت ها، از ضروریات رونق و گسترش فعالیت مجموعه شرکت های دانش بنیان خواهد بود.