مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان از صدور 23 هزار سند مالکیت در این استان از ابتدای سال‌جاری تاکنون خبر داد.

ندای گیلان:مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان از صدور 23 هزار سند مالکیت در این استان از ابتدای سال‌جاری تاکنون خبر داد.

سید جعفر مفیدی در گفتگوی اختصاصی با ایلنا، به تشریح عملکرد ثبت اسناد و املاک گیلان پرداخت و گفت: این سازمان با پیشینه 102 ساله در کشور، بیش از یک قرن خدمتگزار مردم بوده است.

وی با بیان اینکه در 10 سال گذشته تحولات عظیمی در سازمان ثبت بوقوع پیوسته است، حرکت به سمت سیستمی شدن امور را از جمله مهم‌ترین این تحولات دانست.

مفیدی افزود: اکنون حدود 85 درصد از امور و خدمات ثبت اسناد و املاک از طریق اتوماسیون صورت می‌گیرد که این امر موجب کیفیت خدمت‌رسانی شده است.

وی با اشاره به مشکلاتی که در گذشته برای دریافت استعلام در دفترخانه‌ها وجود داشت، عنوان کرد: امروزه استعلام به صورت آنلاین از طریق سامانه صورت می‌گیرد و مشکلات گذشته برطرف شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان، امکان ثبت شرکت‌ها بصورت غیر حضوری را از دیگر تحولات سیستم ثبتی معرفی کرد و گفت: انجام امور بصورت الکترونیکی علاوه بر افزایش سرعت کار موجبات رضایت بیشتر ارباب رجوع را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به قرار گرفتن در هفته قوه قضاییه، اظهار کرد: طی بخشنامه‌ای به همه واحدهای 22 گانه ثبت اسناد و املاک گیلان تاکید شده که در این هفته به صورت ویژه به خدمت رسانی بپردازند.

مفیدی از کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی از مشکلات مجموعه ثبت اسناد گیلان نام برد و افزود: اکنون استارت کار تهیه آرشیو الکترونیکی در استان زده شده است.

وی تهیه آرشیو الکترونیکی را اقدامی بسیار مهم تلقی کرد و بیان کرد: بسیاری از اسناد قدیمی در اثر گذشت زمان و عواملی همچون رطوبت از بین رفته‌اند لذا تحقق این برنامه گامی بزرگ در جهت جلوگیری از تضییع حقوق مردم است.

ان مقام مسئول، توسعه خدمات در فضای مجازی را رویکرد سازمان ثبت اسناد معرفی کرد و افزود: این رویکرد علاوه بر شفاف‌سازی و صرفه‌جویی در زمان و هزینه، امنیت قضایی و کاهش تعارضات ملکی را به دنبال دارد.

مفیدی با بیان اینکه از ابتدای سال 90 تا کنون 430 هزار سند مالکیت تک برگ در استان گیلان صادر شده است، گفت: در سال‌جاری 23 هزار سند مالکیت در استان صادر شد.

وی در خصوص پروسه زمانی صدور سند نیز گفت: طی شدن مراحل این کار زمان بر است و در مرکز استان به دلیل حجم بالای تقاضا این زمان طولانی‌تر می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گیلان با اشاره به اینکه صدور سند برای املاک فاقد سند مالکیت زمان بیشتری نسبت به اسناد تعویضی نیاز دارد، اظهار کرد: برای تعویض سند دفترچه‌ای در مرکز استان 20 الی 30 روز و برای تعویض سند تک برگ کمتر از یک هفته زمان احتیاج است.