فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی جموری اسلامی(هما) از مذاکرات هما با سازمان هواپیمایی عربستان خبر داد

به گزارش ندای گیلان، فرهاد پرورش همچنین از راه‌اندازی سامانه خرید اینترنتی بلیت این شرکت برای ایرانیان خارج از کشور در ۲ ماه آینده خبر داد و با بیان اینکه امکان خرید اینترنتی بلیت‌های این شرکت در آینده نزدیک برای ایرانیان مقیم خارج از کشور فراهم می‌شود گفت: سامانه خرید اینترنتی بلیت برای ایرانیان خارج از کشور در حال راه اندازی است، البته در برخی کشورها برای ایرانیان مشکل نقل و انتقال پول وجود دارد که در حال رفع این مشکلات هستیم و در نظر داریم تا حدود دو ماه آینده این سامانه را نصب و راه اندازی کنیم.

پروروش همچنین درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی پرواز ایران (تهران) – پرتغال (لیسبون) نیز گفت: بر اساس درخواست هواپیمایی هما در این زمینه مذاکراتی بین سازمان هواپیمایی کشوری ایران و پرتغال انجام شده و مورد توافق دو طرف نیز قرار گرفته است. سازمان هواپیمایی کشوری هم مقدمات اصلی آن را برای قرارداد هوایی انجام داده و منتظر توافق نهایی هستیم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره آخرین وضعیت مذاکرات شرکت هما با سازمان هواپیمایی عربستان به دلیل عدم پذیرش بوئینگ ۷۴۷ هما در فرودگاه جده به بهانه سن بیش از ۲۵ سال این هواپیما گفت: سازمان هواپیمایی عربستان در گذشته این موضوع را مطرح کرده بود که بر اساس مذاکرات انجام شده مبنی بر اینکه «هواپیماهای هما از نظر ایمنی مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری ایران است و سالیان سال پروازهای این شرکت به فرودگاه های عربستان با ایمنی کامل انجام شده است» به آنها اعلام کردیم این محدودیت از سوی کشور عربستان برداشته شود که درباره این موضوع توافق شد.

پرورش ادامه داد: ضمن اینکه همین هواپیمایی که فرودگاه جده از ورود آن امتناع کرد در حج عمره امسال بدون هیچ مشکلی بیش از ۱۰۰ پرواز به عربستان انجام داده است. در حال حاضر در دنیا تعداد زیادی هواپیمای ایرباس، بوئینگ و برخی دیگر از انواع هواپیماها با عمر بیش از ۲۵ سال در امریکا، اروپا و سایر کشورها در حال پرواز هستند و این مساله به راحتی قابل بررسی است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما ادامه داد: به دلیل برخی تنش‌های سیاسی که طی چند هفته گذشته اتفاق افتاد یکسری بازرسی هایی از هواپیماهای شرکت‌های ایرانی انجام شد که خوشبختانه ایراد خاصی پیدا نکردند، اما حدود دو هفته گذشته از دو پرواز هما در مسیر دمام – مشهد که شیعیان عربستان را برای زیارت بارگاه امام رضا (ع) به مشهد منتقل می‌کرد و همچنین پرواز اصفهان به جده که زائران ایرانی را به عربستان جابجا می‌کرد جلوگیری کردند.

وی با بیان اینکه از پذیرش هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ هما در مسیر اصفهان به جده در مرز هوایی ورود به عربستان جلوگیری شد به پایگاه خبری وزارت راه گفت: بهتر بود اجازه فرود هواپیما در فرودگاه جده داده می‌شد و بعد اعلام می‌کردند که این هواپیما پرواز نکند. البته ما مسافران آن پرواز را با هواپیمای دیگری منتقل کردیم اما همه می‌دانند که سن هواپیما ملاک برای ایمنی نیست گرچه از نظر اقتصادی هزینه‌های شرکت دارنده هواپیما را افزایش می‌دهد اما ملاک ایمنی نیست. ضمن اینکه سن هواپیمای ایرباس ۳۲۰ شرکت هواپیمایی جرمن وینگز از شرکت های تابع لوفت‌هانزای آلمان که ماه گذشته بر اساس گزارشات به دلیل مشکلاتی که خلبان برای هواپیما ایجاد کرد، دچار حادثه شد ۲۵ ساله بود و این هواپیما در یکی از بهترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا عملیاتی بود.

پرورش افزود: شرکت هواپیمایی سعودی هم طبق سوابقی که ما داریم بسیاری از زائران ما را با هواپیماهای اجاره‌ای جابجا می کند لذا امتناع از پذیرش هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ هما در فرودگاه جده بیشتر به تنش های سیاسی مربوط می‌شود که امیدواریم با مذاکراتی که در حال انجام است این مشکل برطرف شود.