استاندار گیلان با بیان اینکه شکوفایی فرصت‌های منطقه آزاد انزلی به رونق فعالیت‌های اقتصادی کمک می‌کند، گفت: الحاق اراضی به منطقه آزاد انزلی منجر به بهبود شرایط جذب سرمایه‌گذاران می‌شود.

به گزارش ندای گیلان از رشت، اسدالله عباسی در نشست مشترک مجمع نمایندگان گیلان با دبیر مناطق آزاد کشور با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی و استان گیلان دارای ظرفیت خوبی به لحاظ افزایش صادرات محصولات مختلف به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و حاشیه خزر است، اظهار کرد: شکوفایی ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی به رونق اقتصادی کمک می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به تکمیل راه‌آهن رشت_آستارا گفت: باتوجه به تأکید رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر تسریع در تکمیل راه‌آهن رشت_آستارا، در راه تحقق این امر، مقرر شد از طریق تهاتر نفتی در سریعترین زمان ممکن این راه آهن به بهره‌برداری برسد.

نماینده عالی دولت در گیلان تکمیل راه آهن رشت_آستارا را یکی از الزامات لازم در توسعه اقتصادی کشور دانست و افزود: با تکمیل این راه آهن، مسیر اقتصادی گیلان به کشورهای عضو اوراسیا، دریای خزر، قفقاز و آسیای میانه گشایش می‌یابد و به راحتی می‌توان در حوزه ترانزیت کالا و صادرات محصولات مختلف با موفقیت عمل کرد.

عباسی با اشاره به اهمیت نقش گیلان در حوزه توسعه صادرات دریا محور، بیان کرد: با تکمیل راه آهن رشت_آستارا، کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، گیلان به قطب صادرات دریامحور در کشور تبدیل می‌شود و با ارز آوری به کاهش تورم و رونق اقتصادی منطقه از طریق صادرات محصولات استراتژیک به کشورهای عضو اوراسیا و حاشیه خزر کمک می‌کند.

وی افزود: الحاق اراضی به منطقه آزاد انزلی منجر به بهبود شرایط جذب سرمایه‌گذاران می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه باید از ظرفیت ترانزیتی و ژئوپولتیکی منطقه آزاد انزلی نهایت بهره‌برداری شود، اظهار کرد: افزایش و توسعه صادرات، جذب سرمایه‌گذار، ایجاد اشتغال در منطقه و توسعه واحدهای صنعتی از جمله چشم اندازه‌ای مهم در خصوص منطقه آزاد انزلی است.

سعید محمد از رایزنی با اعضا تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان در خصوص رفع برخی موانع در خصوص توسعه اراضی و محدوده منطقه آزاد انزلی خبر داد و گفت: در پنج سال گذشته لایحه افزایش محدوده به دلیل وجود اشکالاتی در حوزه زیست محیطی و اراضی کشاورزی، مورد موافقت مجلس شورای اسلامی و سپس شورای نگهبان قرار نگرفت که پس از برگزاری جلسات متعدد با شورای نگهبان و تشخیص مصلحت نظام در تلاشیم با یک وحدت رویه مشکلات و ایرادات موجود را برطرف کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اجرای قانون برنامه هفتم و توسعه مناطق آزاد کشور بسبار مهم و حائز اهمیت است که باید به آن توجه شود.

سید کاظم دلخوش با اشاره به ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور با توجه به مصوبه جدید دولت گفت: ایجاد مناطق آزاد جدید در نقاط مختلف کشور باید مورد بررسی و توجه دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

وی با اشاره به مباحث مهم مطرح شده در دیدار استاندار گیلان و مجمع نمایندگان گیلان با دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، بیان کرد: بحث مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل، افزایش محدوده تردد خودرو در منطقه آزاد انزلی و جذب سرمایه‌گذار از جمله موارد مهم مطرح شده در این جلسه بوده است.

تجاری و صنعتی سازی محصولات کشاورزی و شیلاتی

عیسی فرهادی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با قدردانی از نقش محوری مساعی ارزشمند دکتر سعید محمد مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد در تهیه و تصویب این لایحه در دولت و مجلس، اضافه کرد: در همین راستا هماهنگی و حمایت دکتر عباسی استاندار و مجمع نمایندگان استان گیلان بیانگر عزم جدی همه مسئولین و صاحب نظران گیلانی را باید در راستای ریل گذاری توسعه استان در عرصه فراملی ارزیابی نمود که زمینه ساز ایفای نقش واقعی این منطقه در معادلات ملی و بین المللی کشورمان به ویژه در ارتباط با کشورهای حوزه اوراسیا خواهد بود
وی با بیان اینکه با افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی، علاوه بر حوزه های تجاری،ترانزیتی و صنعتی؛ راهبرد این سازمان به تجاری و صنعتی سازی محصولات کشاورزی و شیلاتی استان در بازارهای اوراسیا نیز گسترش پیدا می کند، گفت: از سوی دیگر تمکین به تبصره های پنج گانه به ویژه شرح وظایف سازمان به منظور تبدیل منطقه به منطقه صادرات محور و قطب مبادله کالایی کشورهای منطقه، در دستور کار سازمان قرار خواهد گرفت.