اقدامات به موقع در تخلیه و اسکان مردم و همچنین مدیریت سدها در بارش بی سابقه و غیرقابل کنترل باران موجب نجات جان صدها نفر شد.

به گزارش ندای گیلان،وقوع سیل در کشور که از آخرین روزهای سال آغاز شد و همچنان ادامه دارد اگرچه خانمان سوز بود و شادی های نوروزی را به تلخی مبدل کرد اما باز فرصتی شد برای مردم مهربان سرزمینمان که با کمک و همراهی بی نظیرخود در امدادرسانی به سیل زدگان، همچون همیشه صحنه های زیبایی را خلق کنند که مرهمی هر چند کوچک بر این مصیبت بود.از ارسال کمک های پر مهر مردم زلزله زده کرمانشاه تا کمک های جمعی از مردم سیل زده شهرستان رومشکان حوالی پلدختر که دیروز ۳۰ کیلومتر را با پای پیاده طی کردند تا کمک‌هایی را که بر دوش‌شان حمل می‌کردند به مردم پلدختر برسانند؛ همه این ها به علاوه حضور نیروهای مردمی، بسیجیان و سپاهیان و ارتشیان ، اهالی رسانه و مسئولان دولتی همه با حضورشان جلوه ای دیگر از نوع دوستی را در این حوادث تلخ به نمایش گذاشتند. اگرچه مشکلات سیل زدگان به این زودی ها تمام نخواهد شد ، اما این امید می رود که سیل کمک های مردمی و گروه های جهادی همچنان ادامه داشته باشد.

اعلام روش آسان تر برای کمک به سیل‌زدگان

جمعیت هلال احمر روش آسان تری را برای کمک به آسیب دیدگان از سیل اعلام کرد.   بر اساس اعلام روابط عمومی و ارتباطات مردمی این جمعیت هموطنانی که مایل به کمک به آسیب دیدگان از سیل هستند می توانند وجوه خود را به کد دستوری #112*780* به نام جمعیت هلال احمر واریز کنند .

 

۲۵ هزار واحد مسکونی در سیلاب اخیر تخریب شد

معاون امور هماهنگی استان‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با اشاره به آغاز کار بازسازی واحدهای مسکونی روستایی متاثر از سیلاب اخیر در استان‌های شمالی کشور، گفت: ۲۵ هزار واحد مسکونی کشور در سیلاب اخیر تخریب شد. به گزارش تسنیم، هادی درفشی همچنین گفت: 60 هزار واحد نیاز به تعمیرات دارند و ستاد مرکزی برای بازسازی واحدهای مسکونی ایجاد شده است.

100 هزار نفر در اماکن موقت به سر می برند

وزیر کشور پنج شنبه در گفت و گو با یک برنامه رادیویی، با بیان این که بیش از 100 هزار نفر در اماکن موقت به سر می برند، افزود: 96 روستا در خوزستان تخلیه شده است. البته با فرونشستن سیل تعدادی به جای اولیه خود باز می گردند. در زمان بندی مشخص تمام این کارها را انجام می دهیم.

تصمیمات ویژه دولت برای مناطق سیل‌زده

وزیر راه و شهرسازی در ایلام از دو تصمیم ویژه دولت برای مناطق سیل‌زده خبر داد: دو تصمیم ویژه درباره سیل گرفته شده است. مسئله اول رسیدگی به وضعیت مردم و پرداخت‌های بلاعوض است. تنخواهی به استانداران تخصیص داده شده که از آن محل هزینه‌های شرایط اضطراری را بپردازند. به گزارش ایسنا، وی افزود: گام دوم بازسازی زیرساخت‌هاست. در جلسه بعدی دولت یعنی هفته آینده درباره آن تصمیم گیری می‌شود.

میزان خسارات به سیستم های ارتباطی به روایت جهرمی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران حجم تخریب های صورت گرفته به سیستم ارتباطی بر اثر سیل اخیر در لرستان را غیرقابل باور توصیف کرد. به گزارش ایرنا، آذری جهرمی، گفت: وضعیت ارتباطی در پلدختر به حالت عادی بازگشته و بالن اینترنتی نیز نصب شده است. وی گفت: خسارت سیل های اخیر کشور به سیستم ارتباطی حدود 1500 میلیارد تومان و به پلدختر حدود 300 تا 350 میلیاردتومان برآورد می شود.

سیل زدگان مستاجر هزینه اجاره دریافت می کنند

وزیر کشور دیروز جمعه در ستاد مدیریت بحران لرستان در شهرستان پلدختر قول داد: سیل زدگانی که واحدهای مسکونی خود را از دست داده اند یا قابل سکونت نباشد می توانند اجاره بها برای اسکان دریافت کنند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت و به گفته رحمانی فضلی مقرر شد تا یک شنبه هفته آینده تمام دستگاه‌های اجرایی استان خسارات وارد شده از سیلاب را اعلام کنند تا هماهنگی های لازم برای جبران هر چه سریع تر آن ها فراهم شود.

پاسخ وزیر درباره 72 ساعت نرسیدن آب و غذا به سیل زدگان

بنابرخبر تسنیم، رحمانی فضلی 15 فروردین درباره برخی ادعاها مانند نرسیدن غذا و آب به مردم تا 72ساعت گفت: اگر می گفتند پوشش دهی به صورت کامل نبوده و ناقص انجام شده است قابل تأمل بود. اما این که 72 ساعت مردم آب و غذا نداشتند درست نیست. علت این که به برخی نقاط رساندن غذابه صورت موقت انجام شد این بود که برخی جاها راه ها بسته است.

تعیین وزیر معین برای استان‌های سیل زده

سخنگوی وزارت کشور پنج شنبه اعلام کرد که با تاکید وزیر کشور برای هر استان سیل زده یک وزیر معین توسط دولت تعیین می شود.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، سامانی افزود:وزیر معین هر استان سیل زده در دولت تعیین می شود و به صورت جدی و فوق العاده در استان های حادثه دیده تا تثبیت اوضاع امور را نظارت و پیگیری  می‌کند.

هشدار معاون دادستان به سلبریتی‌ها

سوم فروردین معاون دادستان کل کشور به سلبریتی ها هشدار داد که از دادن شماره حساب برای جمع آوری کمک های مردمی به سیل زدگان پرهیز کنند. به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، جواد جاویدنیا اظهار کرد: هر گونه جمع آوری کمک‌های مردمی توسط اشخاص و سازمان‌های معروف و شناخته شده جز از طریق جمعیت هلال احمر و کمیته امداد ممنوع است. وی به اشخاص و چهره‌های شناخته شده هشدار داد که در صورت اقدام، حساب‌ها مسدود و مبالغ جمع آوری شده توقیف و به سازمان‌های یادشده تحویل داده خواهد شد، بنابراین از هر گونه اقدام در این زمینه خودداری شود.

سلبریتی‌ها به پویش هلال احمر پیوستند

طی روزهای آغازین موج کمک رسانی ها به سیل زدگان، کسانی مثل واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری، رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر تهران، علی پروین، امیر جعفری، محسن تنابنده، امیرمهدی ژوله، علیرضا بیرانوند، پرستو گلستانی، رضا یزدانی، شبنم قلی خانی، برزو ارجمند و… با به اشتراک گذاشتن تصویر و متن از مردم خواستند از طریق هلال احمر و با یک کد دستوری کمک هایشان را به سیل زدگان گلستان و مازندران برسانند.

موکب های اربعین حسینی آماده خدمت

وزیر کشور پنج شنبه گذشته با اشاره  به این که با هماهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات، موکب های اربعین امام حسین(ع) به منظور امدادرسانی و رفع نیاز غذایی سیل زدگان در مناطق سیل زده مستقر می شوند، گفت: موکب های اربعین با مسئولیت حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در مناطق سیل زده حضور فعال خواهند داشت.

تخصیص ۲۸ هزار فقره تسهیلات وام به سیل زدگان

۲۸ هزار فقره تسهیلات وام به سیل زدگان تخصیص داده شده است.  شریعتمداری وزیر رفاه 14 فروردین اعلام کرد: بانک توسعه تعاون تاکنون پرداخت ۱۱ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه و جعاله تعمیرات مسکن را برای استان های سیل زده در دستور کار قرار داده است و بانک رفاه نیز ۱۷ هزار فقره تسهیلات را به سیل زدگان تخصیص داده است. وی اضافه کرد: همه توان خود را برای حمایت از آسیب دیدگان سیل به کار خواهیم بست و اقدامات لازم در حوزه اختیارات این وزارتخانه تا رفع مشکلات سیل زدگان با اولویت و جدیت تداوم خواهد داشت.

140 هزار خانه روستایی خوزستان  خسارت 35 میلیون تومانی دریافت می کنند

محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام پنج شنبه گذشته پس از بازدید از نقاط سیل‌زده استان خوزستان گفت:  ۱۴۰ هزار خانه‌ روستایی استان خوزستان، قبلاً از طرف بیمه طرف قرارداد بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بیمه شده و تا سقف ۳۵ میلیون تومان به خانه‌های آسیب دیده در اثر سیل  از طرف این بیمه خسارت پرداخت خواهد شد.

ارسال کمک های اتحادیه اروپا و کویت

خراسان نوشت:کویت اقدام به ارسال هواپیماهای حامل کمک‌های انسان دوستانه برای سیل زدگان در ایران کرد که شامل ادوات جست وجوی مفقودان و پمپ‌های بزرگ برای کشیدن آب و کمک‌های دارویی و غذایی است. همچنین کمیسر امور کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا از کمک یک میلیون و دویست هزار یورویی اتحادیه اروپا به سیل‌زدگان در ایران خبر داد  «کریستوس استیلیانیدس» در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: «ما در این زمان دشوار کاملاً با مردم ایران ابراز همبستگی می‌کنیم.»