مدیرعامل شرکت گاز گیلان از افزایش 40 درصدی مصرف گاز استان در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

به گزارش ندای گیلان از رشت،مدیرعامل شرکت گاز گیلان از افزایش 40 درصدی مصرف گاز استان در آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

جمشید ظهیری افزود: بر اساس بررسی های بعمل آمده از روند مصرف گاز در واحد اندازه گیری این شرکت مشخص شد که مصرف گاز بخش خانگی استان در آذر ماه امسال در مقایسه با سال گذشته (سال 94) بیش از 40 درصد افزایش داشته است.
وی اظهار کرد: متوسط مصرف ماه آذر خانوارهای گیلانی در مقایسه با سال گذشته 43.8 درصد افزایش داشته و این در حالی است که متوسط دمای هوا در آذر ماه امسال در مقایسه با سال گذشته تنها 2.5 درجه کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه حداکثر 20 درصد از این افزایش مصرف مربوط به دو عامل افزایش تعداد مشترکین خانگی و کاهش دمای هوا در آذرماه امسال می باشد، اظهار کرد: بخش عمده ای از افزایش مصرف ناشی از رفتار مشترکان و آثار روانی ناشی از سرد شدن هواست که موجب افزایش بیش از حد درجه وسایل گرمایشی شده است .
ظهیری استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد، استاندارد نبودن طراحی منازل بجهت نگهداشت گرما و رعایت نکردن مبحث 19 مجموعه دستورات ساختمان توسط سازندگان را از دیگر دلایل افزایش مصرف گاز نه تنها در استان گیلان، بلکه در سراسر کشور عنوان کرد.
وی بر ضرورت فرهنگ سازی در مصرف بهینه تاکید و خاطرنشان کرد: یکی از این موارد مصرف بهینه دمای مناسب و استاندارد بین المللی منازل در فصل زمستان 18 الی 21 درجه است که به دمای آسایش معروف است.
وی افزود: اکنون دمای نگهداشت منزل در فصل زمستان در کشور 25 الی 27 درجه می باشد و همه این عوامل دست به دست هم داده تا مصرف گاز بخش خانگی کشور به بالای 500 میلیون مترمکعب در روز برسد.
ظهیری مهم ترین راهکار برای جلوگیری از افزایش فزاینده مصرف گاز و درنتیجه آن کاهش افت فشار گاز، را اصلاح الگوی مصرف عنوان و تصریح کرد: این مهم بدون همدلی و همراهی مردم و مسؤولین میسر نخواهد شد.
مدیرعامل شرکت گاز گیلان تصریح کرد: باید با یک حرکت بسیجی و با عمل به توصیه های مذهبی و ملی در سالی که از سوی رهبر فرزانه انقلاب به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مزین شده است با صرفه جویی هرچه بیشتر در مصرف این انرژی ارزشمند، علاوه بر حفظ آن برای نسل های آینده، هزینه کمتری را بر اقتصاد خانوار تحمیل نمائیم.